Annons

Hur fotograferar jag snön?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Det ska komma snö inatt och jag tänkte vara beredd med kameran och fotografera fallande snö. Vilka inställningar ska jag använda för bästa resultat? ((observera att det kommer vara kolsvart ute!!!)

Jag har en Nikon D5000. Lägsta bländartal jag kan ha är 3.5, objektivet är ett 18-55mm samt har jag ISOinställningar från 200-3200 (samt Lo.1, Lo 0.7, Lo 0.3 , Hi 1, Hi 0.7 och Hi 0.3)

Har inget stativ kan jag tillägga.
 
Att fotografera fallande snö på natten kan vara lite svårt. Oberoende av ISO-tal så kommer det tyvärr se mer ut som regn. Har man några fjärrstyrda blixtar så kan man placera ut dem och på så sätt få ganska häftiga bilder men jag misstänker att du inte har tillgång till detta just nu.

Men du har väl en blixt i kameran? Om det kommer någon snö så gå ut och ta lite blixtbilder. Inte så hög känslighet och så kör du på. Prova olika bakgrunder samt prova fota uppåt och nedåt. 95 % av dina bilder blir nog skräp men kanske dyker det upp något guldkorn. Vad du i alla fall kommer få är lite erfarenhet och det är inte att förkasta.
 
du kan ju testa att lägga kameran på något om du inte har ett stativ. ett elskåp är en klassiker om du bor inne i en stad. eller ta med en filt eller liknande att lägga den på, så du kan ha en längre slutartid.
slå på självutlösaren, så slipper du skakningar av att du trycker på avtryckaren.

ännu bättre kan vara om din kamera har baksynk på den inbyggda blixten, så den flashar precis innan slutaren stängs. i kombination med lång slutartid får du då både ljus på bakgrunden och att blixten lyser upp snöflingorna.

lycka till!
 
du kan ju testa att lägga kameran på något om du inte har ett stativ. ett elskåp är en klassiker om du bor inne i en stad. eller ta med en filt eller liknande att lägga den på, så du kan ha en längre slutartid.
slå på självutlösaren, så slipper du skakningar av att du trycker på avtryckaren.

ännu bättre kan vara om din kamera har baksynk på den inbyggda blixten, så den flashar precis innan slutaren stängs. i kombination med lång slutartid får du då både ljus på bakgrunden och att blixten lyser upp snöflingorna.

lycka till!

Baksynk på blixten? Det där får du nog förklara lite bättre, jag är nämligen nybörjare på det här! ;) Hur ställer man in det?
Och vilka andra inställningar ska jag ha på bländare, slutare och ISO?
 
Baksynk på blixten? Det där får du nog förklara lite bättre, jag är nämligen nybörjare på det här! ;) Hur ställer man in det?
Och vilka andra inställningar ska jag ha på bländare, slutare och ISO?

du får testa dig fram med inställningarna.. börja med ISO 400 eller 800, och använd programläget (auto) på kameran om du är osäker på resten.

baksynk borde du hitta under "blixtinställningar" eller liknande.. kan kanske heta något i stil med "andra slutaren" eller något sånt. det innebär att istället för att blixten avfyras när du öppnar slutaren i kameran så görs det precis innan det stängs. på så vis får du in ljus från bakgrunden tack vare en lång slutartid, och blixten "fryser" rörelserna med snöflingorna.

kolla i manualen, jag är nästan hundra på att D5000 har det.
 
Baksynk heter nog "rear" i menyerna.

Men vad skulle baksynk göra i det här fallet? Det används ju när man vill ge fartkänsla hos bilar och liknande, bilderna borde väl bli likadana oavsett hur blixten synkas i det här fallet?


Men missa inte chansen att lära dig om baksynk iallafall Lizzie :)
 
du får testa dig fram med inställningarna.. börja med ISO 400 eller 800, och använd programläget (auto) på kameran om du är osäker på resten.

baksynk borde du hitta under "blixtinställningar" eller liknande.. kan kanske heta något i stil med "andra slutaren" eller något sånt. det innebär att istället för att blixten avfyras när du öppnar slutaren i kameran så görs det precis innan det stängs. på så vis får du in ljus från bakgrunden tack vare en lång slutartid, och blixten "fryser" rörelserna med snöflingorna.

kolla i manualen, jag är nästan hundra på att D5000 har det.

Läser manualen nu och det enda jag hittar under "blixtläge" är:
"Långsam synk" och "synk på andra ridå". Under "synk på andra ridå" står det att blixten avfyras innan slutaren stängs, så jag antar att det är rätt! =)
 
Jag vill tacka för alla svar. nu sitter jag och väntar på snöflingorna sedan är det bara att experimentera. ;D

Är det någon som har något smart tips eller vet några bra inställningar för detta är det bara att skriva. Allt tas tacksamt emot då jag någon gång hoppas bli en professionell fotograf.. ;P En bit kvar, men den som väntar på nåt gott..
 
Det är synk på andra ridån vi pratar om ja.

Om du vill lära dig kamera, tryck på alla knappar och testa vad som händer....

Lycka till :)
 
Nu vet jag ju inte var du bor, men finns det en ensam gatlykta som lyser ganska koncentrerat nedåt kan det kanske bli häftiga effekter att fota snön som faller i ljuskäglan nu när du har lite ont om ljus! Håll bara koll på vitbalansen då, brukar vara väldigt gult ljus ur dem. Annars kan kanske bilstrålkastare eller något liknande vara kul att leka med!
 
Okej, ska testa! Låter som en bra idé!

Knapparna på kameran har jag redan testat som en tok, men det är ju kombinationen av alla knappar och inställningar som är "the it" ;) Gäller att hitta rätt kombinationer i rätt lägen. DET är svårt!
 
Synk på andra ridån har dock inget med att blanda in mer bakgrundsljus att göra, det styr åt vilket håll "fartränderna" hos lysande objekt syns i bild. Tar man t.ex. en blixtbild med synk på första ridån på en bil som kör från vänster till höger så kommer det se ut som att bilen backar, eftersom den kommer vara fryst av blixten till vänster och sedan kommer ränderna gå åt höger. Om man istället tar samma bild med synk på andra ridån så kommer "fartränderna" vara längst till höger, och sist bilen.

Mängden bakgrundsljus som blandas in i bilden blir exakt densamma oavsett om man synkar blixten på första eller andra ridån.

Vad det handlar om är att använda lång slutartid i kombination med blixt, altså det som heter "Långsam synk" i manualen. Med fallande snöflingor så kan det ju dock självklart vara en bra idé att även använda synk på andra ridån, så det inte ser ut som att de faller uppåt.
 
Om jag förstår det rätt så är det här en ganska nyinköpt kamera så mitt råd är att du skall strunta i ridåer, baksync och annat krafs.

Om du ser något snöfall så tycker jag att du skall fälla upp blixten, sätta kameran på P-mode (heter det så på Nikon?) och gå ut och ta lite bilder. Det är det du fotograferar som är viktigast och resten kommer du nog komma underfund om.
 
Om jag förstår det rätt så är det här en ganska nyinköpt kamera så mitt råd är att du skall strunta i ridåer, baksync och annat krafs.

Om du ser något snöfall så tycker jag att du skall fälla upp blixten, sätta kameran på P-mode (heter det så på Nikon?) och gå ut och ta lite bilder. Det är det du fotograferar som är viktigast och resten kommer du nog komma underfund om.

Ja den är ganska nyinköpt. Ca en månad sen bara, så jag är helt ny på alla dessa krångliga inställningar! ;) Försöker lära mig så mycket jag kan innan jag inhandlar kameratillbehör. Är sååå inne på ett makroobjektiv , men känner att jag kanske måste öva lite innan det är värt det. :)
 
Jag tycker att du skall strunta i alla inställningar för tillfället. Sätt istället kameran på automat/p-mode och gå sedan ut och fotografera. Kameran du har kommer att leverera suveräna bilder i dessa lägen så börja med att koncentrera dig på att fånga det du ser genom sökaren. Tillbehör klarar du dig nog av utan och när det gäller macroobjektiv så är det fel årstid, vänta tills mars/april.

Titta även på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112956 där inlägget från wobbo borde vara intressant för dig. Sedan går du vidare, ett steg i taget.
/Anders
 
Synk på andra ridån har dock inget med att blanda in mer bakgrundsljus att göra, det styr åt vilket håll "fartränderna" hos lysande objekt syns i bild. Tar man t.ex. en blixtbild med synk på första ridån på en bil som kör från vänster till höger så kommer det se ut som att bilen backar, eftersom den kommer vara fryst av blixten till vänster och sedan kommer ränderna gå åt höger. Om man istället tar samma bild med synk på andra ridån så kommer "fartränderna" vara längst till höger, och sist bilen.

Mängden bakgrundsljus som blandas in i bilden blir exakt densamma oavsett om man synkar blixten på första eller andra ridån.

Vad det handlar om är att använda lång slutartid i kombination med blixt, altså det som heter "Långsam synk" i manualen. Med fallande snöflingor så kan det ju dock självklart vara en bra idé att även använda synk på andra ridån, så det inte ser ut som att de faller uppåt.

nu vet jag inte om jag håller med helt. Visst du släpper ju in lika mycket ljus oavsett om blixten avfyras på första eller andra ridån, men du vill ju inte frysa rörelsen i början av bilden och sen få den utsuddad för att du har slutaren öppen efter "frystillfället".
Är jag verkligen fel ute? det är väl skönare att först släppa in ljus nog för att få något djup i bilden, och sedan frysa allt.
 
nu vet jag inte om jag håller med helt. Visst du släpper ju in lika mycket ljus oavsett om blixten avfyras på första eller andra ridån, men du vill ju inte frysa rörelsen i början av bilden och sen få den utsuddad för att du har slutaren öppen efter "frystillfället".
Är jag verkligen fel ute? det är väl skönare att först släppa in ljus nog för att få något djup i bilden, och sedan frysa allt.

Som jag skrev, det spelar ingen som helst roll i vilken ordning ljuset kommer, förrutom vilket håll "ljusspåren" går åt. Det blixten belyser blir exakt lika fruset oavsett om blixten slår i början av exponeringen, eller i slutet. Eventuella ljus som far över samma bildyta som det blixten exponerar kommer blandas med ljuset från det frusna objektet, oavsett om blixten slår före eller efter.

Det är en vanlig missuppfattning att blixtljuset skulle radera ut det ljus som redan har träffat sensorn, men det är altså inget annat än en missuppfattning. Pixlarna i sensorn är som hinkar, det befintliga ljuset som glas fulla med vatten, och blixtljuset som en kanna full med vatten. Det spelar ingen roll om du häller i kannan med vatten före eller efter glaset med vatten, mängden blir densamma.
 
Som jag skrev, det spelar ingen som helst roll i vilken ordning ljuset kommer, förrutom vilket håll "ljusspåren" går åt. Det blixten belyser blir exakt lika fruset oavsett om blixten slår i början av exponeringen, eller i slutet. Eventuella ljus som far över samma bildyta som det blixten exponerar kommer blandas med ljuset från det frusna objektet, oavsett om blixten slår före eller efter.

Det är en vanlig missuppfattning att blixtljuset skulle radera ut det ljus som redan har träffat sensorn, men det är altså inget annat än en missuppfattning. Pixlarna i sensorn är som hinkar, det befintliga ljuset som glas fulla med vatten, och blixtljuset som en kanna full med vatten. Det spelar ingen roll om du häller i kannan med vatten före eller efter glaset med vatten, mängden blir densamma.

get your point, det låter logiskt nu när du säger det..
 
Är sååå inne på ett makroobjektiv , men känner att jag kanske måste öva lite innan det är värt det. :)

Nu kanske jag får din tråd att spåra ur lite... men jag skyller på att det var du som började. Det finns flertalet sätt att fota macro utan att lägga pengar på ett macroobjektiv. Det kanske kan vara något tills vidare?

Mitt favoritsätt är att skruva på ett förstoringsglas på objektivet, det finns ganska billiga sådana av olika förstoringsgrad. De här t.ex:
http://kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html

Observera att de finns i ett antal olika storlekar, du måste välja en storlek som passar filtergängan på det objektiv du tänkt använda dem på.

De är förstås inte lika bra som ett riktigt macroobjektiv, men är å andra sidan mycket billigare (och lätta att alltid ha med sig).

Andra billiga sätt att fota macro är bl.a att använda sig av mellanringar (tomma rör mellan objektivet och kameran), att vända objektiv bakochfram eller att kombinera objektiv med bakochframvända objektiv. Men alla dessa är i mitt tycke krångligare än förstoringsglasen (närbildslinserna) jag nämnde ovan.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar