Annons

Hur fotografera med bakvänt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
hur gör man? Jag har en Nikon D5000 och endast det objektivet som medföljde med kameran. 18-55mm

Nu har jag hört att man kan kröa med "bakvänt objektiv" för att ta extrema macrobilder utan macroobjektiv. Hur går detta till?
Tar man av hela objektivet och håller i det själv framför kamerahuset i manuellt läge eller är det med invecklat än så?

Vill ju inte göra fel och ha sönder något.

Det finns adaptrar för frontmontering, men om det finns för just din kamera och optik vet jag inte?

bara ta ditt objektiv och tejpa frontlinsen på/mot ett annat objektiv.. så enkelt är det :)
men det blir ju rättså mörkt i sökaren och du får testa lite exponeringsdata innan du är i mål..

jag har fotograferat mycket med 135mm+50mm och har fått otroligt fina resultat..

lycka till.
MVH Niclas,

jo visst gör det det. men om man vill prova så kommer man väääldigt långt med tejp eller en ledig hand till och med ;)

Visst funkar tejp, dock inte särskilt bra vid front mot bajonett-montreing. Men se upp så inte frontlinserna skaver mot varandra eller mot någon metallkant om du tejpar.

Ja snälla nån, man måste ju vara lite smart också. Bra att du nämner det så att ingen klantar sig och skyller på mig :) !!
Jag har alltid kört front mot front själv.

Bilderan i mitt galleri fotoporr har jag tagit genom att bara hålla objektivet (ett 50/1.8)bakvänt mot kameran. Eftersom Canons objektiv inte har bländarring gick det inte att styra bländaren, men för de här bilderna passade full öppning ändå bäst. Skärpan ställs genom att flytta kameran i förhållande till motivet.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=16292

Har även provat använda bakvändaa objektiv på annat objektiv som beskrivits här ovan, men fick mycket vinjettering och taskig kantskärpa, så med de objektivkombinationer jag provade kunde det inte mäta sig mot riktigt macroobjektiv/mellanringar/försättslinser. Kan förvisso var kul i lite mer lekfulla sammanhang.

Rekommenderar inte fota utan gluggen "fast på".
Ju mindre exponering för öppen glugg i kamerahus desto mindre risk att damm eller ännu värre... hårstrån tar sig in :)

Jag köpte en omvändningsring, dvs en adapter med bajonett i ena änden och gänga i andra, en gång på analogtiden. Ringen skruvade jag fast på ett vidvinkelobjektiv (filtergängan) och satte sedan fast objektivet bakochfram med bajonetten direkt på kamerahuset. Blända ner fick man göra manuellt. Fokusera gjorde man genom att flytta hela huset+objektivet eller föremålet. Att vrida på fokuseringsringen hade inte så mycket effekt, har jag för mig. Resultatet blev bra, men det är inte så lätt att fota denna typ av makro. Skärpedjupet blir kanske 1 mm eller så och man måste komma mycket nära föremålet. Inget för snabba insektsfoton alltså. Förstoringen blev större än 1:1. Jag tror att denna metod bara funkar med vidvinklar och normaler, men är inte säker.

Photax, http://www.photax.se/ har omvändningsringar och även kopplingsringar (objektiv mot objektiv beskrivet av andra ovan). De har också en ganska bra sida om makrofotografering där många tekniker tas upp, http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm .

Det finns fler än Photax som säljer omvändningsringar. Nu när du vet vad det heter blir det lättare att söka.

hur gör man? Jag har en Nikon D5000 och endast det objektivet som medföljde med kameran. 18-55mm

Nu har jag hört att man kan kröa med "bakvänt objektiv" för att ta extrema macrobilder utan macroobjektiv. ...
....
Leta efter två olika adaptrar på photax.se eller kaffebrus.com, dels en bajonett-till-gänga ( reverseringsring ), dels en gänga-mot-gänga
( kopplingsring ).

I Ditt fall är det främst reverseringsringen som är aktuell - Du har ju bara ett objektiv.

Förstoringen blev större än 1:1. Jag tror att denna metod bara funkar med vidvinklar och normaler, men är inte säker.
Jag provade med två av mina objektiv på min gamla småbildskamera. Med 45 mm normalobjektiv blev avbildningsskalan ca 1:1,6, dvs sämre än de flesta makroobjektiv, som brukar klara 1:1. Med mitt 28 mm vidvinkelobjektiv blev avbildningsskalan ca 1,7:1, alltså betydligt bättre än ett makroobjektiv.

Jag märkte också att om jag ökade avståndet mellan kamera och objektiv så ökade även förstoringen (ett filter på objektivet ger alltså större avbildningsskala). Så objektivets mekaniska konstruktion och förmodligen även andra faktorer påverkar avbildningsskalan. Det är alltså inte säkert att alla 45 resp 28 mm objektiv ger samma avbildningsskala. Dessutom kanske ett zoomobjektiv uppför sig annorlunda än mina med fast brännvidd.

Olle

Senast ändrad:
...

Jag märkte också att om jag ökade avståndet mellan kamera och objektiv så ökade även förstoringen (ett filter på objektivet ger alltså större avbildningsskala). Så objektivets mekaniska konstruktion och förmodligen även andra faktorer påverkar avbildningsskalan. Det är alltså inte säkert att alla 45 resp 28 mm objektiv ger samma avbildningsskala. Dessutom kanske ett zoomobjektiv uppför sig annorlunda än mina med fast brännvidd.

Olle

Man kan kombinera omvändningsringen med mellanringar och teleförlängare också. Fantasin sätter gränsen. Ja, och så de optiska lagarna... Allt går inte.

En enkel lösning är att limma ihop ett kamerahusskydd och en adapterring för filterhållare.Sedan borrar man ur hålet i mitten.
Gjorde detta för ca 20 år sedan och har fottat mycket macro med bakvänd 50:a och 28:a.
Annars tror jag att Kaffebrus.se har färdiga omvändningsringar för billig penning.
Man får hålla lite koll så att man inte trycker ned linsen i motivet,den blir ju ganska oskyddad.
Rent optiskt är det ju optimalt att ha så lite glas som möjligt på kameran.
Extra närbildslinser stjäl ju både kvalitet och ljus.
Lycka till med dina experiment.
// Mats W

Hur menar du nu Olle ?
Allt extra glas du sätter framför din ordinarie lins stjäl ljus och försämra kvaliten.

Skulle ett macro-objektiv stjäla ljus ? Från vad ?
Det är ju det ordinarie objektivet du fotograferar med.
Ytterligare tillsatser i form av närbildslinser stjäl ljus.

Kanske tolkar ditt inlägg fel men vill inte röra till det för trådskaparen.
Mvh
Mats W

Om en lins är transparant tvivlar jag på att en lins stjäl så mycket ljus. Det måste vara försumbart i så fall. Att ändra avstånd på obektivet från exponeringsplanet stjäl ljus. Det finns säkert en formel för det också, men om jag kommer ihåg fysiklektionera från skolan är det inte linjärt. Kan det vara kvatratiskt med avståndet måntro?

Hur resonerar jag nu då? Jo, en lins tillåter att man kommer närmare objektet. Men det ljus som träffar sensorn är av samma yta både efter och innan man monterar linsen.

Om man ökar på avståndet mellan objektiv och sensor, landar mycket av ljuset som skulle träffat sensorn utanför sensorn yta. Men den bildyta som faktiskt träffar ytan är ju liksom förstorad.

Var tar annars ljuset vägen? Den försvinner ju inte. Det som skulle kunna tala för att en lins tar lite ljus skulle vara att varje glasyta skulle reflektera lite ljus som inte letar sig fram till sensorn.
Men, som sagt, vad jag minns från lektionerna i skolan, så är stor ingångsyta på ett objektiv rätta avgörande för ljuskänsligheten, och att detta ljus kan fokuseras på sensorn, helst utan att någon del av bilden träffar utanför sensorn.

Men, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag får en bättre förklaring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar