Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera en skotertävling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag ska fotografera en snöskotertävling och tar gärna emot tips på hur jag ska komponera bilderna för att de ska bli bra och intressanta.

Vissa förare har lyset på, detta lurar exponeringsautomatiken, så kolla vad du får för tid/slutare och slå sedan över på manuellt.

Dez skrev:
Vissa förare har lyset på, detta lurar exponeringsautomatiken, så kolla vad du får för tid/slutare och slå sedan över på manuellt.

Det var bra att du påtalade detta Andreas. Riktigt bra, faktiskt, det hade jag inte kommit på själv. Tack! :)

Var själv på min första skotercross i vintras, då lärde jag mig ett och annat..

Den främsta skoterföraren heter Lisa..

Bilagor

• lina kaasalinen.jpg
    lina kaasalinen.jpg
    55.1 KB · Visningar: 301
Eero, det var den bästa bilden. Många andra blev kassa beroende på felexponeringen och dålig fotograf som inte var van med motivföljande AF. Men han lärde sig ett och annat!

Eeros skrev:
Tack Jimmy för länken, men där fanns inte mycket att läsa, tyvärr. ;)
Nä var tyvärr inte alltför lång text där men, man får prova sig fram lite, är väldigt olika vad man gillar, vissa gillar lite rörelse oskärpa och andra gillar det inte alls, frågan är väl va du själv gillar också får du ställa in kameran efter det :)

Tycker själv att Anders Hellman lyckats mycket bra med sina snöskoter bilder, kika HÄR

Lycka till

// Jimmy

Senast ändrad:
Vad för skotertävling? Skotercross? FSX? Dragrace? Backrace?

Jag har lite skoterbilder här (De två nedersta "gallerierna")

Edit: Måste bara tillägga att Anders Hellman hade grymma bilder! :)

Holeshot. Det är en starttävling med endast två rundor per heat och en mycket kort men intensiv bana med mycket whoppisar. Starten avlöser varnda hela tiden och det blir mycket avåkningar och vurpor på 'tvättbrädan'. Med andra ord en ganska spännande skotertävling där publiken befinner sig relativt nära tävlingsbanan. Stadioncross-känsla.

Jag har inte lagt upp några skoterbilder än, men från motocrossuppvisningen efteråt har jag lagt upp fyra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar