Annons

Hur fotar man saker i rörelse t.ex. fjärilar?

Produkter
(logga in för att koppla)

soffan1991

Medlem
Hejsan!!

Jag är nybörjare och kan inte så jätte mycket om kamera inställningar.
Jag provade att fota fjärilar som flyger, jag använde SPORT inställningen men fjärilen blev suddig. Vad gör jag för fel? Har jag fel inställning eller måste jag ha ett annat objektiv?

Jag har en canon Eos 500d med standard objektiv.

Tacksam för svar :)
 
Hejsan!!

Jag är nybörjare och kan inte så jätte mycket om kamera inställningar.
Jag provade att fota fjärilar som flyger, jag använde SPORT inställningen men fjärilen blev suddig. Vad gör jag för fel? Har jag fel inställning eller måste jag ha ett annat objektiv?

Jag har en canon Eos 500d med standard objektiv.

Tacksam för svar :)

Flygande fjärilar måste vara något av det svåraste att fotografera. Räkna med massor av misslyckade bilder för att få EN bra!
Du måste ha mycket bra ljus för att kunna använda kort exponeringstid 1/500 eller 1/1000. Sedan måste du ha ett objektiv och kamera som fokuserar mycket snabbt och så måste du vara skicklig på att sätta fokusen rätt på fjärilen och inte på något annat som råkar komma i fokuspunkternas väg. Sittande fjäril är nog det bästa att börja med.
 
Som Sven säger så är nog nyckeln att fokusera just på fjärilen och inte på bakgrunden. Ett tips är att fokusera helt manuellt eftersom de flesta kameror inte hänger med den där lilla fladdrande saken.
 
Flygande fjärilar måste vara något av det svåraste att fotografera. Räkna med massor av misslyckade bilder för att få EN bra!
Du måste ha mycket bra ljus för att kunna använda kort exponeringstid 1/500 eller 1/1000. Sedan måste du ha ett objektiv och kamera som fokuserar mycket snabbt och så måste du vara skicklig på att sätta fokusen rätt på fjärilen och inte på något annat som råkar komma i fokuspunkternas väg. Sittande fjäril är nog det bästa att börja med.

Tack för svaret!!
Jag har aldrig provat att göra manuella inställningar på kameran, men jag ska prova mig fram lite. :)
 
Tack för svaret!!
Jag har aldrig provat att göra manuella inställningar på kameran, men jag ska prova mig fram lite. :)

Ställ in kameran på tidsautomatik (stora ratten i läge Av) och välj största möjliga bländare (lägsta tal). Ställ in en känslighet (ISO) så du får slutartider på 1/500 s eller kortare. Sen är det bara att pröva sig fram, men förvänta dig många misslyckade bilder. Flygande fjärilar är inte lätt. Har själv försökt fota flygande insekter då och då. Antalet bilder som är "bra" kan nog räknas på ena handens fingrar.
 
Det är mycket mycket svårt att fotogafera flygande fjäilar. Du måste antigen ha blixt eller ner i 1/1000 eller hellre 1/2000 för att få vingarna utan rörelsoskärpa - svårt som f-n att få till skärpan också och på dessa korta avstånd så ställer shutter delayen till det och gör det svårt att få skärpan att ligga rätt.

Hög ISO, stor bländare, mycket tålamod...

Det är svårt... Helst så vill man kanske ha bländare 8 eller så för att få något skärpedjup när man kör med så pass stor avbildningsskala, men med med f/8 så hamnar man ofta på ISO 1600 eller så för att få tillräckligt korta exponeringstider om det inte är direkt solsken. Dessutom så är de skygga så man kan inte gärna vara för nära och att "träffa" med objektiv med längre brännvidd är också det svårt. Bara att öva - lägger man tid på det så blir det bra tillslut. Sök gärna på flickr efter bilder på flygande fjärilar - det kan vara lärorikt att se hur andra gör.

En stillasittande får symbolisera svårgheten att fånga dem SKARPA i stor skala när de flyger...

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3800930830/sizes/l/in/set-72157606582977667/

Lycka till och ha roligt !
 
Många bra tips här.
Manuell skärpeinställning är helt klart bäst.
Jag brukar även ställa in förfokus med exponeringsprioritet,dvs
jag studerar en välbesökt växt och ställer in fokus manuellt där
jag tror att insekten kommer att befinna sig.
Sen håller jag avtryckaren nere och bilden tas när och om motivet hamnar i fokus.
Mycket användbart i makro.

Ett exempel
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2140488&target=_blank
 
Hej!
Jag har en Canon EOS 1200 D och då använder jag inställningen TV för att fota saker i rörelse.
Där kan du även göra manuella inställningar. Som någon annan sa så behöver du ett objektiv som fokuserar snabbt och på rätt saker. Men testa attanvända TV funktionen om den nu finns på din kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.