Annons

Hur fotar man saker i rörelse t.ex. fjärilar?

Produkter
(logga in för att koppla)

soffan1991

Medlem
Hejsan!!

Jag är nybörjare och kan inte så jätte mycket om kamera inställningar.
Jag provade att fota fjärilar som flyger, jag använde SPORT inställningen men fjärilen blev suddig. Vad gör jag för fel? Har jag fel inställning eller måste jag ha ett annat objektiv?

Jag har en canon Eos 500d med standard objektiv.

Tacksam för svar :)
 
Hejsan!!

Jag är nybörjare och kan inte så jätte mycket om kamera inställningar.
Jag provade att fota fjärilar som flyger, jag använde SPORT inställningen men fjärilen blev suddig. Vad gör jag för fel? Har jag fel inställning eller måste jag ha ett annat objektiv?

Jag har en canon Eos 500d med standard objektiv.

Tacksam för svar :)

Flygande fjärilar måste vara något av det svåraste att fotografera. Räkna med massor av misslyckade bilder för att få EN bra!
Du måste ha mycket bra ljus för att kunna använda kort exponeringstid 1/500 eller 1/1000. Sedan måste du ha ett objektiv och kamera som fokuserar mycket snabbt och så måste du vara skicklig på att sätta fokusen rätt på fjärilen och inte på något annat som råkar komma i fokuspunkternas väg. Sittande fjäril är nog det bästa att börja med.
 
Som Sven säger så är nog nyckeln att fokusera just på fjärilen och inte på bakgrunden. Ett tips är att fokusera helt manuellt eftersom de flesta kameror inte hänger med den där lilla fladdrande saken.
 
Flygande fjärilar måste vara något av det svåraste att fotografera. Räkna med massor av misslyckade bilder för att få EN bra!
Du måste ha mycket bra ljus för att kunna använda kort exponeringstid 1/500 eller 1/1000. Sedan måste du ha ett objektiv och kamera som fokuserar mycket snabbt och så måste du vara skicklig på att sätta fokusen rätt på fjärilen och inte på något annat som råkar komma i fokuspunkternas väg. Sittande fjäril är nog det bästa att börja med.

Tack för svaret!!