Annons

Hur fotar man raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

dajo86

Avslutat medlemskap
Hej! Som ni kanske förstår så är jag nybörjare på det här med fotografering. Jag har läst lite om att fota i rawformat, men hur ställer man in så man i det formatet? Kanske ska nämna att jag har en 350D.

En andra fråga... Jag har det problemet att efter jag ställt in fokus och vrider på polfiltret så ändras även fokus. Kan man på något sätt låsa fokus så att detta inte händer?

/Daniel

Nu har jag ingen 350d, men jag försöker guida dig fram med hjälp av en kompis 300d: Tryck på menu-knappen -> Gå in i Kvalitet-menyn -> välj RAW längst ner i listan. Tror att 350d har ett läge med raw+jpeg också, vilket jag skulle rekommendera.

Jag har inte fotograferat mycket med polfilter, men vad jag vet ska inte fokus ändras när man snurrar på polfiltret. Alltså, det finns en snurranordning på själva filtret antar jag. Annars ändras ju fokusen iom att man vrider på fokusringen som ju är frontlinsen på 350d:s kitobjektiv.

När jag går in på kvalitet så finnst det två st. olika L, M och S att välja bland. En variant där det är en kvarts cirkel eller vad man ska säga, och en där det är typ en 3-stegs trappa. Är jag inne på rätt meny?

Det jag menar med polfiltret är att när jag snurrar på polfiltret så ibland så snurrar och själva fokusringen..

Du är inne i rätt meny om det finns ett alternativ som heter "raw" elller "raw + jpeg" i menyn, annars får någon med en 350d hjälpa dig. Alternativt står det med 100% säkerhet i manualen.

Om man ska få till en fokuslåsning som gör attt fokus inte ändras då du vrider på ditt polfilter enligt hur du berättar måste du ha ett objektiv som inte snurrar längst fram då du fokuserar. Dessa är oftast lite dyrare. > 4000 kr

Ok, jo jag hittade Raw nu.. :D

Aja, då får man väl stå ut med att få ställa in fokus två gånger då :p

Rawformatet är bara tillgängligt om du använder någon av de "kreativa" lägena, P, A, S eller M. Läge P är i allt väsentligt samma som det gröna läget, förutom att blixten inte popar upp automatiskt.

När det gäller polfiltret finns det ingen enkel lösning, du får försöka hålla fokusringen stilla med den andra handen när du justerar polariseringen. Med lite dyrare objektiv slipper du oftast detta problem då fokuseringen inte är kopplad till filterringen.

/Daniel

Hör av dig om du behöver mer tips hur du hanterar RAW. Jag har gått över till att bara fota RAW efter en epriod av "fegande" med RAW/JPG. ;-)

Nej, RAW/JPG alternativet är bra men jag märkte att jag bara använde mig av RAW filerna så jag har helt slutat med JPG om jag inte använder sportläge.

Med ett bra arbetsflöde i RAW så tar efterarbetet inte alls mer tid och kvaliten är betydligt bättre.

VIll du veta mer om efterbehandling generellt och du är ny inom FOTO så rekomenderar jag starkt boken Photoshop CS2 för digitalfotografen av Scott Kelby. DÄr berättar han hur du enkelt skall lösa alla de vanligaste problemen med efterbehandling.

När det gäller RAW hantering så rekomenderar jag starkt Capture one (C1)

Tack ska du ha!

Har precis tagit två bilder i rawformat, men när jag kopplade kameran till datorn så stod det att det inte fanns några bilder.. Sen valde jag att gå in på kameran och drog inte dem två bilderna som hette IMG_1382.CR2 och IMG_1383.CR2 men dem gick inte att öppna i photoshop. Vad gör jag för fel? =(

Vad har du för version av photoshop?

I CS2 så behöver du ett plugin som heter Adobe Camera Raw (ver 3.2 har jag men det kanske inte är den senaste)

Mafor skrev:

I CS2 så behöver du ett plugin som heter Adobe Camera Raw (ver 3.2 har jag men det kanske inte är den senaste)

Ok.. jo jag har CS2, så då blir det väl till att försöka skaffa det plugin:et då =)

Skickar inte Nikon (som Canon) med en mjukvara för RAW?

Ladda även hem RAWViewerSetup.exe från Microsoft så kan du se raw filerna i vanliga fihanteraren i windows

Mafor skrev:

Har fixat plugin:et nu och lagt det i pluginmappen. Hittar också plugin:et i Photoshop, men det står fortfarande att det är fel filtyp när jag försöker öppna rawfilen =(

dano skrev:
Läge P är i allt väsentligt samma som det gröna läget, förutom att blixten inte popar upp automatiskt.

Liite mer är det nog som skiljer, typ möjlighet att ställa ISO, vitbalans, autofokus metod, autofokus punkt och seriebildstagning.

Mvh
Anders

dajo86 skrev:
På vilken av skivorna finns den då?

Mvh/ Daniel

Jag använder det inte själv men programmet heter Digital Photo Professional om jag minns rätt och ligger det på samma skiva som Zoom Browser - kan den heta "Digital Solutions" kanske?

Mvh
Anders

dajo86 skrev:
Har fixat plugin:et nu och lagt det i pluginmappen. Hittar också plugin:et i Photoshop, men det står fortfarande att det är fel filtyp när jag försöker öppna rawfilen =(

Jag hade också lite problem med det innan, Är du säker på att du lagt det på rätt ställe??

Dvs.

C:\Program\Delade Filer\Adobe\Plug-ins\CS2\File Formats\

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar