Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar man "mjuka" bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Mjuka bilder - Mjukt ljus. Stå innanför ett stort fönster en mulen men ljus dag, mycket fint ljus.

Jag är ingen expert men jag skulle prova att fokusera manuellt för att få bilden så mjuk som jag skulle velat ha den, annars finns det diverse Soft-filter att använda.

Det är ljuset som är kruxet, en mjuk bild ser förjävlig ut om det inte är i snyggt ljus, jag tror att du får experimentera dig fram med ljuset - men jag skulle iaf undvika dygnets ljusaste timmar.

En del gör du vid fototillfället och en del kan göras med bilden efteråt.

Använd stor bländaröppning, förslagsvis 2.8 med ditt makroobjektiv. Det ger mjukhet i form av kort skärpedjup.

Ljuset gör väldigt mycket. Det är inget fel med dygnets ljusaste timmar. Om det är mulet får du mjukt ljus (mjuka övergångar mellan skugga och högdager) om det är solsken får du hårt ljus (skarpa skuggor). Bra förslag det där med att fota invid stort fönster. Det ger mjukt ljus och även ett ljus med riktning. Det blir trist och platt om man får mjukt ljus från alla håll.

Attfokusera manuellt gör inte bilder mjukare. Jag tycker att det är lättare att välja vilka delar som ska vara skarpa/oskarpa med autofokus.

I efterarbetet kan du testa olika sätt att softa bilden. Ett sätt är att kopiera bilden till ett nytt lager (originalet kvar under). Sätt gausian blur på det övre lagret. Sätt det övre lagret blandningsläge till screen eller lighten. Ändra det blurrade lagrets opacitet till 30% eller vad som ser lagom ut. (Om du vill kan du sedan använda lagermask för att återfå skärpa i delar av bilden.)

Om du vill behålla det mjuka i en bild ska du vra försiktig med att öka kontraster eller efterskärpa för mycket. Minskad färgmättnad kan också ge ett mjukare intryck.

Attfokusera manuellt gör inte bilder mjukare. Jag tycker att det är lättare att välja vilka delar som ska vara skarpa/oskarpa med autofokus.

Klart att det gör, om man vill att det ska göra det. Det är ju det som är det fina med manuell fokusering, att man har helt kontroll över hur mjuk/skarp bilden blir - det kan inte riktigt jämföras med att välja fokuspunkt och låta motorn sköta resten i det här avseendet.

I efterarbetet kan du testa olika sätt att softa bilden. Ett sätt är att kopiera bilden till ett nytt lager (originalet kvar under). Sätt gausian blur på det övre lagret. Sätt det övre lagret blandningsläge till screen eller lighten. Ändra det blurrade lagrets opacitet till 30% eller vad som ser lagom ut. (Om du vill kan du sedan använda lagermask för att återfå skärpa i delar av bilden.)

Användning av manuell fokusering gör hela det här steget i princip onödigt så vida man inte vill ha en bild med mjukhet+två eller fler 'låtsas'fokusplan. Jag tvivlar starkt på att fotograferna i dom tre bildexemplena använt denna metod.

Jag tror du bör leka med motljus, eller skapa den där lite kontrastlösa effekten efteråt i datorn. Du kan ha jättemjukt ljus trots att du har hög kontrast i tonomfångetet i bilden, bilderna du visar har en kombination av ansiktsuttryck, passande modeller, mjukt ljus, riktning av ljus som sänker kontrast från objektivet pga motljusegenskaper osv.
På en av bilderna är lågdagrarna höjda precis till gränsen att bilden inte spricker, vilket förstärker ett skirt uttryck i mina ögon oxå.
Det är nog inte endast ett knep du söker utan en hel drös. =)
Men som sagt, lek med motljus och överexponera lite hellre än åt andra hållet.

Klart att det gör, om man vill att det ska göra det. Det är ju det som är det fina med manuell fokusering, att man har helt kontroll över hur mjuk/skarp bilden blir - det kan inte riktigt jämföras med att välja fokuspunkt och låta motorn sköta resten i det här avseendet.

Användning av manuell fokusering gör hela det här steget i princip onödigt så vida man inte vill ha en bild med mjukhet+två eller fler 'låtsas'fokusplan. Jag tvivlar starkt på att fotograferna i dom tre bildexemplena använt denna metod.

Att göra en bild mjukare innebär sällan att man vill att ögonen ska vara ur fokus. Förklara hur man ska ha ögonen i fokus men göra bilden mjukare med hjälp av den manuella fokusringen.

Vidare, om jag av någon anledning vill att ögonen ska vara ur fokus är det lika lätt att använda autofokus (lättare tycker jag).

Steget med efterbehandling som jag beskrev den ersätter inte dåligt fokuserad bild, det ersätter softfilter.

Ljuset som enligt min mening är a och o för den här typen av bilder. Föregående inlägg beskriver detta alldeles utmärkt tycker jag. Förutom detta kan du även använda tex en tunn nylonstrumpa över linsen, rätt använt kan det ge en skön soft känsla. För softade kanter kan man använda vaseline på uv-filtret (går att tvätta bort med diskmedel)

Jag och en modell ska fotografera naturliga och fagra bilder. Har några länkar med exempel. Men vi undrade hur man ska göra för att få sådana där mjuka och fina bilder? Jag har tyvärr ingen studio så det får bli ute i dagsljus.

Här är bilderna:
http://i212.photobucket.com/albums/cc239/pinkfleshelina/10_23373930.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc239/pinkfleshelina/2w1v02g_21358201.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc239/pinkfleshelina/529.jpg

Jag och en modell ska fotografera naturliga och fagra bilder. Har några länkar med exempel. Men vi undrade hur man ska göra för att få sådana där mjuka och fina bilder? Jag har tyvärr ingen studio så det får bli ute i dagsljus.

Här är bilderna:
http://i212.photobucket.com/albums/cc239/pinkfleshelina/10_23373930.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc239/pinkfleshelina/2w1v02g_21358201.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc239/pinkfleshelina/529.jpg
Första bilden är softad. Softfilter/vaselin/datorn välj ett bara.
Den är säkert tagen i studio för där är det enklast att styra ljuset.

Fönsterljus är redan nämnt.
Men för att skapa bildens effekt (där man har använt minst 2 solar) behöver du en reflexskärm också(sol nr2). Det innebär att fönstret levererar merparten av ljuset, i ex håret. Det ljuset studsar sedan i din reflexskärm som du riktar mot modellens ansikte.
Som reflexskärm duger egentligen vad som helst som reflekterar ljuset.
Aluminiumfolie, knyckla gärna till den så blir den inte blank som en spegel.
Billigt & lätt & fraktbart, frigolit.
Lakan.
Papper.

Utomhus när det är lite soligt kan man spänna upp ett lakan som solen får lysa igenom och vips så har du ett mjukare ljus.

Manuell fokus har inget med detta att göra, för fokus bör ligga på ögat vilken bild du än väljer.

STATIV, är ett underskattat redskap vid sådana här bilder. Anledningen är att stativet gör att du arbetar långsammare. Du tittar mer på HUR du komponerar bilden. Du tittar MYCKET mer på bakgrunden. Och du ser detaljer hos modellen, smycken klockor.
Du ser lättare alla dessa trädstammar som sticker ut ur modellers huvuden.
Du blir helt enkelt noggrannare.

Dessutom så kan du använda längre tider, för en modell kan sitta ganska stilla. 1/15 dels sek är inga problem om personen inte blinkar. Om det nu inte är barn du skall plåta, för de har inte det tålamodet.

Vill man att hela bilden ska ha en mjölkig känsla så väljer man att fota i motljus med ett objektiv som har taskiga motljusegenskaper eller datorfix. Ingen av dina exempelbilder har detta.

Jag tror du bör leka med motljus, eller skapa den där lite kontrastlösa effekten efteråt i datorn. Du kan ha jättemjukt ljus trots att du har hög kontrast i tonomfångetet i bilden, bilderna du visar har en kombination av ansiktsuttryck, passande modeller, mjukt ljus, riktning av ljus som sänker kontrast från objektivet pga motljusegenskaper osv.
På en av bilderna är lågdagrarna höjda precis till gränsen att bilden inte spricker, vilket förstärker ett skirt uttryck i mina ögon oxå.
Det är nog inte endast ett knep du söker utan en hel drös. =)
Men som sagt, lek med motljus och överexponera lite hellre än åt andra hållet.
Håller med. Mycket handlar om att kontrollera kontrasten, tonerna och svärtan, och mycket kan göras i efterbehandlingen. Det är dock en fråga om att hitta rätt känsla, så bara till att experimentera och träna upp ditt öga dina tekniker, och även se till att det passar bilden i övrigt :)

Den här bilden är rejält skarp, plåtad med Zeiss 85mm f1.4 på f11, och huvudljuset är något av det hårdaste man kan åstadkomma i en normal studio, reflektor med raster, så mjukhet i skärpa och ljus är definitivt inte ett krav (även om de också är tekniker som kan utnyttjas):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1494284.htm?set=mp

Senast ändrad:
Håller med. Mycket handlar om att kontrollera kontrasten, tonerna och svärtan, och mycket kan göras i efterbehandlingen. Det är dock en fråga om att hitta rätt känsla, så bara till att experimentera och träna upp ditt öga dina tekniker, och även se till att det passar bilden i övrigt :)

Den här bilden är rejält skarp, plåtad med Zeiss 85mm f1.4 på f11, och huvudljuset är något av det hårdaste man kan åstadkomma i en normal studio, reflektor med raster, så mjukhet i skärpa och ljus är definitivt inte ett krav (även om de också är tekniker som kan utnyttjas):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1494284.htm?set=mp

Trådstartaren ville ha tips för utomhusporträtt med mjukt ljus - inte modellfoto med hårt studioljus!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar