Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar jag stjärnor ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Korpen17

Ny medlem
Har en Eos40D, MYCKET nöjd !, Men jag får ingen koll på hur jag kan ta kort på en stjärnbild. Stjärnorna ger ju inte alls lika mycket ljus som månen. Tar jag på lång tider med stativ blir det suddigt ;-( Hjälp någon !
 
suddigt pga långa tider beror på att jorden hinner rotera under tiden du tar bilden
ljuskänsligt objektiv alternativt hög ISO kan vara en lösning, och stor bländare då...
 
Du behöver ett motoriserat stativ som kan följa stjärnorna. Då kan du få tillräckligt långa slutartider för att du ska få med mer än bara prickar.
 
Mikael,

Du behöver en montering, det vill säga ett motoriserat stativhuvud som gör att kameran följer med i stjärnhimlens rörelse. De flesta monteringar är avsedda för teleskop, med eller utan kameror, men det går utmärkt att enbart sätta en kamera på monteringen. Här är ett exempel på en specialmontering enbart avsedd för kameror:

www.astrotrac.com

Använd ett ljusstarkt objektiv, helst med fast bränvidd, och ganska hög ISO-inställning. Man måste också eliminera skakningar, till exempel från kamerans spegel.

I Sverige kan du köpa monteringar med passande stativ från astronomibutiker som Teleskop-Service och Rymdbutiken, samt från en och annan fotobutik, till exempel Cyberphoto. Själv har jag handlat från Teleskop-Service, och där kan man också få goda råd.

www.teleskop.service.se
www.rymdbutiken.com
www.cyberphoto.se

Var beredd på att det kostar en rejäl slant, såvida du inte bygger en enkel fotomontering själv:

www.nightskyevents.com (bläddra fram till "Equipment")
http://education.jlab.org/tracker/

Räkna inte med att komma ens i närheten av de bilder man kan se från NASA. Det här är ungefär det bästa en skicklig amatör kan åstadkomma, men då krävs det specialutrustning för mycket stora slantar:

http://www.verschatse.cl/bestof.htm


/Per
 
Det bästa är nog att gå med i en astronomiförening som håller på med foto. Där kan du få många bra tips, och även låna utrustning. Då kan du till exempel börja med att montera din kamera på ryggen av ett motoriserat teleskop, "piggyback", och på så sätt få ett stativ som kompenserar för jordrotationen.

http://uaa.saaf.se/galleri.php

http://saaf.se/
 
TACK !

Tack för hjälpen... Då har jag förstått att jag inte helt enkelt "bara" kunde fota stjärnor. Då ska jag söka vidare vad som blir lämligt utifrån plånbokens storlek ;-)
 
Vad menar du med suddigt? Långa streck eller suddiga punkter? Du vet väl att det inte är lämpligt att använda autofokus. Ställ in avståndet manuellt på oändligt. Tänk också på att många zoomobjektiv måste fokuseras om, om man ändrar brännvidd. Strecket för fokus stämmer alltså inte nödvändigvis för alla brännvidder.

Håller inte med om att man inte kan fota stjärnor med "vanlig" utrustning. Det beror ju lite på vad man är ute efter. Kolla tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84611 .
De bilderna är ju fotade med vanlig utrustning och nog blev det väl stjärnor så det räcker. En del bilder har stjärnstreck, men på flera är stjärnorna punktformiga. Alla exponeringsdata finns där också.

Har en känsla av att det finns ganska många trådar i ämnet, förresten.
 
Manuell fokus är det enda som gäller. Ställ avståndet på oändligt (obs inte alltid ändläget). Ta några provskott och kolla skärpan.
En ganska vanlig metod är att ta flera korta exponeringar med samma inställning och "stacka" ihop dom med speciell programvara. Stacka innebär enkelt att bilderna läggs på varandra och en större dynamik erhålls. Dessutom får man mer eller mindre en automatisk brusreducering. PS CS3 extended har en sån funktion men är ju ett rätt dyrt alternativ. DeepSkyStacker ( http://deepskystacker.free.fr/english/index.html ) är gratis och funkar alldeles utmärkt. Jag har inget bildexempel här men 5-10 st 10 sek exponeringar med ett 50mm objektiv bl 2 och 400 ASA ger väldigt bra bilder (enligt mig). Lite bildbehandling som justering av svart- och vitpunkt behövs normalt. I kombination med en vridare/tracker så borde resultatet bli mycket bra även med längre brännvidder.

//Lars
 
Man behöver ju inte göra det mer komplicerat än nödvändigt i början. Ett vanligt stativ med panoramahuvud. Vrid huvudet lite försiktigt själv med jämna mellanrum.

Använd LÅGT iso. Tiderna är i alla fall så långa att det inte går att handhålla och det enda höga iso medför är brus. Iso 200 och 400 är väl dock värda att prova. Nånstans går det väl en brytningsindex för vilket av hög iso eller lång slutartid som genererar mest brus.

Är man riktigt intresserad så har Canon tagit fram speciella kameror för denna typ av fotografi, men de kan nog vara svåra att få tag på numera. Var nån specialvariant av 20D om jag minns rätt.

Ett panoramahuvud går att få tag på för en tusenlapp i alla fall. Finns säkert billigare.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Man behöver ju inte göra det mer komplicerat än nödvändigt i början. Ett vanligt stativ med panoramahuvud. Vrid huvudet lite försiktigt själv med jämna mellanrum.Mvh
Maverick

Problemet är dock att veta i vilken vinkel man ska vrida huvudet. I en ekvatoriell montering ska ena axeln peka rakt mot norr på stjärnhimlen, alltså i princip mot polstjärnan och det är runt den axeln kameran sen ska följa stjärnhimlen. En sån montering verkar gå att hitta rätt billigt:
http://www.tradera.com/Ekvatoriella_montering-auktion-56427753

För följning behövs sen en motor som snurrar ett varv på 23 timmar och 56 min.

Har man ett vanligt stativ krävs att man följer i två axlar och inte bara horiontalpanorerar.

Här är ytterligare en svensk detaljist för amatörastronomi.

http://www.astromedia.se/
 
Maverick skrev:
Man behöver ju inte göra det mer komplicerat än nödvändigt i början. Ett vanligt stativ med panoramahuvud. Vrid huvudet lite försiktigt själv med jämna mellanrum.

Det går inte att astrofotografera och få bilden skarp genom att vrida på ett panoramahuvud med jämna mellanrum. Man måste följa kontinuerligt. Det kan man mycket väl göra manuellt, men då måste man ha en vev eller ratt med en mellanliggande växel (t ex skruv) för att få en jämn följning.

De flesta använder motoriserade, ekvatoriella monteringar vid astrofotografering. Vid längre tider behövs det dessutom en återkoppling för att korrigera följningen, antingen manuellt som man gör via ett speciellt teleskop, se http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ZubehoerAstrofoto/zubastrofoto.htm#Leitrohre

eller med elektronisk återkoppling där en separat video- eller ccd-kamera följer en stjärna och återför korrektionsignaler till monteringen.

De flesta som använder digitala spegereflexkameror för astrofotografering försöker att använda höga ISO-tal för att få ner exponeringstiderna. Bruset tar man bland annat bort genom att ta flera bilder och sedan använda speciella program för att addera bilder, till exempel Registax:
http://www.astronomie.be/registax/html/v4_site.html

Alla digitalkameror har ett högpassfilter som skär bort färger i den långvågiga delen av spektrumet, nära rött. Det medför att rött återges svagare än andra färger. Den nedlagda kameramodellen Canon 20Da hade ett modifierat filter, men det går att antingen köpa modifiera digitala spegelreflexhus eller köpa nya, modifierade från bland annat Hutech i USA:

http://www.hutech.com/AstroCamera.htm

/Per
 
Senast ändrad:
red fog effect?

När allt det där med utrustningen för roteringen är ordnat kan du fortfarande sitta med den tråkiga "red fog effect"

Vet inte hur passa mycket det blir med canons kameror men allt som oftast blir ett hörn (tydligen det hörn som all information läses från censorn) missfärgat och riktigt lyser vid långa exponeringstider. Jag märker av effekten redan efter 3 minuters exponeringar.

Jag skulle kolla av detta innan jag började införskaffa en massa annan utrustning.

/Petri
 
Re: red fog effect?

ThePOM skrev:
När allt det där med utrustningen för roteringen är ordnat kan du fortfarande sitta med den tråkiga "red fog effect"

Vet inte hur passa mycket det blir med canons kameror men allt som oftast blir ett hörn (tydligen det hörn som all information läses från censorn) missfärgat och riktigt lyser vid långa exponeringstider. Jag märker av effekten redan efter 3 minuters exponeringar.

Jag skulle kolla av detta innan jag började införskaffa en massa annan utrustning.

/Petri

Jag har en EOS400D och har gjort 10 minuters exponeringar utan att uppleva detta. Nikon har haft mycket problem med detta och jag har sett att man ofta rekomenderar canon för natt/långtidsexponeringar.

mattias
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar