Annons

Hur fotar jag en lampa när det är mörkt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Per,

Nu känner jag mig lite vilsen tror jag och är inte säker på att jag förstår allt riktigt.
Problemet är ju att om jag underexponerar (det är väl att dra ner ljus-vaddetnuheter?) så blir lampan bra, men resten blir kolsvart.
Grejjen är ju att jag vill ha det som ögat ser det - alltså att jag ser detaljerna i lampan OCH omgivningen.

/T
:)

Timo.

Your eye has far more dynamic range than your camera.
It's not possible to compete wih your eye.
Your only walk-around are to take several exposures, with minimum +2 and -2 EV(may be more), and combine them with HDR-tecknic.
You will meet the same problen on a bright day, when the sun ask for place in your pics.

Don't ask for the impossible in photography!

Emil,

Tack för tipset.
Redigering verkar vara grejen att fundera på alltså.

Sådär av intresse bara:
Finns det kameror med "jättestort" dynamiskt omfång?
Hur var/är det med analoga kameror?
Har dom större dynamik än digitala?

Stupid questions maybe baby, men jag FÅR fråga knasiga saker, för jag är rookie!
;-)

Jupp!

Great dynamic range.
Fuji S5, and Sigma SD14...
But, alas, it's not dramatic better. < than 2 stops.
Close to analog film, but not better.

HDR are your only salvator, in your case.
Shure you can -expose, and lift the lower parts in your RAW-converter....but that result in noice in the dark parts.
You don't wan't that uhh?

(Sorry my Swedish writing :); I believe I'm reading you properly(?) )
Regards Emil

I have'nt uset it...

Sigfuss skrev:
Hmpf....HDR träsket....det är bara avundsjuka, det måste det vara. ;-)

...but "trasket" is unfair!
If you need it....OK.
If your pics. "looks" like HDR...I don't like it.
If I don't like it. it's minus one.....

Alf, like me, has used "HDR" for several years....analog, and digital PS (hehe)...
Aber doch; as the Germans says; who knew????

Jag hade tagit bilden på lång exponering och avfyrat en blixt under exponeringen.

Avpassar man exponeringstiden efter att man skall fyra av en blixt, så kommer blixten inte att förstöra huvudmotivet utan bara lätta upp omgivningen.

Vill man vara helt bombsäker kan man låte bilden blir något underexponerad totalt sett och sedan göra sista finputsen i PS.

Timo Schulte skrev:
Per,

Nu känner jag mig lite vilsen tror jag och är inte säker på att jag förstår allt riktigt.
Problemet är ju att om jag underexponerar (det är väl att dra ner ljus-vaddetnuheter?) så blir lampan bra, men resten blir kolsvart.

Så du har provat, bra. Har du ett exempel att visa?

Som du har förstått så kan inte kameran klara mer än ca 10 bländarstegs omfång, medan ditt öga klarar mer, därav problemet. Två bilder med ett par EV-stegs skillnad ihoplagt i PS, skulle säkert göra susen, precis som Alf skriver.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar