Annons

Hur fota månen på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickie77

Aktiv medlem
Tekniskt okunnig som jag är, fick jag bara dåliga bilder av den vackra fullmånen då jag var ute och plåtade ikväll med min Canon Eos 350 D. På Kameran satt mitt70-300 objektiv.. Snälla, tips och råd!?
 
Månen är ett solbelyst objekt, så "sunny sixteen" ligger inte såå långt ifrån "sanningen". Ungefär 1/320 vid f11 och iso400 torde bli rätt bra. Då kan du klara det handållet om du är stadig på hand - ta stöd mot nåt.
 
Tack för tipsen! Det var just det att bilderna blev oskarpa och månen syntes bara som starkt runt ljus. Medan jag i mitt huvud såg månens med dess olikheter klart och skarpt...
 
Korta av slutartiden ordentligt, hellre en mörk bild av månen än en ljus. Detta kan du lätt justera i ett bildbehandlingsprogram senare.

Ett annat bra tips är att ta MÅNGA bilder, framförallt om månen står lågt i horisonten. Desto närmare horisonten du fotar, desto mer darrar luften och skapar suddiga/otydliga bilder. Tar du många bilder ökar du chansen att någon skall bli skarp.

Sist men inte minst, stativ! Ett stadigt stativ är A och O.
 
Senast ändrad:
Jag hade precis samma problem som du, med samma utrustning. Följ råden ovanför bara, i mitt fall trodde jag att man skulle ha ett par sekunders tid på slutaren... Då blev alla bilder suddiga med en kritvit måne. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.