Annons

Hur fota fyrverkerier?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Snart nyår och jag ska ge mig på att fota fyrverkerier för första gången. Men det känns inte som att jag har tid att stå där och prova 100 olika inställningar innan jag hittar den rätta, så det vore bra med lite tips och råd.

Måste jag ha stativ, eller går det bra utan ?
ISO?
Slutartid?
Bländare?
Vitbalans?

Alla tips är till stor hjälp! :)

Snart nyår och jag ska ge mig på att fota fyrverkerier för första gången. Men det känns inte som att jag har tid att stå där och prova 100 olika inställningar innan jag hittar den rätta, så det vore bra med lite tips och råd.

ISO?
Slutartid?
Bländare?
Vitbalans?

Stativ= ett MÅSTE med 2sek fördröjning, dvs rör INTE kamerans avtryckare med pekfingret!
ISO= kanske runt 400-800 (själv körde jag iso 100,
Slutartid= testa runt 5-10 sekunder. eller mer om du vill.
Bländare: f5.6 eller större f-värde
Vitbalans: Kör helst RAW-format och ändra vitbalans vid behov i t.ex. Lightroom.

ISO?
Slutartid?
Bländare?
Vitbalans?

Det går bra utan stativ följ med raketen med kameran, använd "TV" lite längre slutartid
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1556915&target=_blank

Rigga upp allt lite innan fyrverkeriet och testa dig fram med inställningarna innan för att se vad som blir bra med bakgrundsljus och sånt, sen när väl fyrverkeriet kör igång har du ju allt klart. För att fånga reketerna behöver väl slutaren vara öppen ett par seknder i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar