Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fort skriver Olympus E-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag ska till att hjälpa till vid ett bröllop med fotograferingen och vill ju inte göra bort mej så jag tänker fota raw för säkerhets skull. I nuläget har jag bara ett xD 512mb H-kort i, så jag känner att jag behöver utöka minnet litegrann. Tänkte köpa ett 2GB SanDisk CompactFlash-kort så jag kan ha båda i på samma gång.
Vad jag dock märkte när jag provade Tiff- och Raw-foto på det gamla kortet var att det tog en jäkla tid innan varje bild var lagrad. Frågan är om det berodde på kortets eller kamerans tröghet. Alltså undrar jag hur fort E-500:an skriver för att inte slösa pengar på ett snabbare kort än nödvändigt.

PS. Svara inte "kolla manualen" eller dylikt för jag har försökt utan att fatta var det borde stå. Ds.
 
Jag skulle satsa på ett lite snabbare kort, eftersom det snabbare har den fördelen att det skriver över filerna snabbare till datorn via kortläsare. Jag har märkt att denna detalj/funktion sparar nerverna många gånger!
/TBS
 
Köper du ett Compact Flash Ultra II, eller Extreme III så kan jag garantera att det skrivs fortare än till ditt xD-kort.
 
Kan bara hålla med föregående, köpte et CF extreem III 2GB till min och hade bara xD innan. Är en faslig skillnad, har inte vad jag kan kommma på haft problem med långa spartider vid RAW foto med CF kortet.
Till skillnad mot xD som tar en evighet.

Mao köp!
 
Tack allesamman för era tips. Nu har jag beställt och betalt ett CF extreme III-kort, så inga nya inlägg som avråder detta tack för då blir jag deprimerad.
Frågan kvarstår dock: Hur fort skriver en E-500? Det kan ju ändå vara intressant att veta, om det finns sådan data. Att den skriver relativt snabbt har jag förstått, men hur snabbt i mb/s? Någon?
 
Tack för hjälpen med de "10 sec på altavista" Stefan.
Nuffrorna du ger mig är ju kortens hastighet (och den datan är rätt lätt att ta reda på jag vet), och kameran hänger tydligen med i den hastigheten, men det var inte vad jag frågade om i det senare läget. Ponera istället att jag har ett kort som kan ta emot data, alltså skrivas till med närmast obegränsad hastighet (XX GB/s typ). Hur snabbt processar kameran datan till kortet då? Alltså, återigen, hur snabbt skriver kameran? Det borde väl finnas en sådan högsta processinggräns väl?
 
Jag har nånstans läst att Extrem III är overkill för E 500. Däremot mot kortläsaren är det säkert bra. Ta detta med ett halvt lass vägsalt för jag kommer ej ihåg var jag läst det :) / Magnus
 
Jewster skrev:
Tack för hjälpen med de "10 sec på altavista" Stefan.
Nuffrorna du ger mig är ju kortens hastighet (och den datan är rätt lätt att ta reda på jag vet), och kameran hänger tydligen med i den hastigheten, men det var inte vad jag frågade om i det senare läget. Ponera istället att jag har ett kort som kan ta emot data, alltså skrivas till med närmast obegränsad hastighet (XX GB/s typ). Hur snabbt processar kameran datan till kortet då? Alltså, återigen, hur snabbt skriver kameran? Det borde väl finnas en sådan högsta processinggräns väl?
Mot slutet på sidan finner du "Card Performance": http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/page10.asp
 
Tack Jeroen. Antar att det är det närmaste ett rakt svar vi kan komma. Eftersom CF Extreme III sägs ha en tillskrivningshastighet på 20MB/s och E-500 enligt ovanstående länk på ett sådant kort hinner skriva i ca 9MB/s så antar vi att detta är E-500's maxhastighet, oavsett högre snabbhet på kortet. I princip borde ju alltså ett Ultra II kort vara fullt tillräckligt (ca max 10MB/s vill jag minnas) , åtminstone vad gäller fotograferingen. Även om ett snabbare läsande kort är en senare fördel vid nedladdning till datorn.
Jag är nöjd. Tack allesammans.
 
Olympus E500 write speed test

Om du har möjlighet, testa din E-500 med olika CF-kort, som har t.ex. 100x, 133x, 150x. Du kan inte alltid tolka fabrikanternas siffror och översätta till verklig prestanda på olika kameror. Endast ett praktiskt test, ger dig det verkliga resultatet.

The Olympus E500 is currently one of the digital cameras with the highest card write speeds. The camera reaches 10MB/s sustained with a Sandisk Ultra III Extreme card - very few digital camera, just the fastest DLSRs, can match this.

Ref:
http://www.molon.de/E500/writetime/
 
En sak till, du behöver hastigheten hos t.ex. ett Sandisk Extreme III, för att kunna fota med 2.5 bilder/sec tills kortet är fullt i läge SQ/HQ med din E-500.

P.S: Såg just också att SanDisk bundlar med en kopia av Phase One Capture One LE med Extreme III. Det dyrare kortet Extreme IV behöver inga "fringisar", det säljer ändå skulle jag tro.
 
Hej! Jag efterlyser snabb hjälp av er kunniga medlemmar! Jag har ett vanligt compact flash som ingick i kameraköpet, ville nu ha ett större minneskort och traskade in på SIBA och köpte ett SanDisk Ultra II, 2 gb med hjälp av en butiksanställd. När jag kommer hem upptäcker jag att kortet inte kan läsas av min kamera. "Card Error" på displayen. Kollat runt i forumtrådar här på sidan och har testat det mesta av tippsen, att formatera, ta bort ev smuts osv. Inget hjälpte. Gick tillbaka och frågade om hjälp på SIBA där de testade kortet i en annan kamera vilket fungerade och säger att de tror att min e500 inte kan läsa ultrakort. Men vad jag kan förstå så ska ju detta inte vara nåt problem? Och det är ju också lustigt hur en butiksanställd kan sälja ett minneskort som inte fungerar i köparens kamera. Jag får inte byta tillbaka kortet och har alltså blivit snuvad på 380 kr. Vad tror ni? är det min kortläsare det är fel på eller fungerar inte ultra i e500? (mitt gamla compact fungerar felfritt)
 
fel på kortet, kameran, eller båda?

emmy lou skrev:
Jag har ett vanligt compact flash som ingick i kameraköpet, ville nu ha ett större minneskort och traskade in på SIBA och köpte ett SanDisk Ultra II, 2 gb med hjälp av en butiksanställd.

Gick tillbaka och frågade om hjälp på SIBA där de testade kortet i en annan kamera vilket fungerade och säger att de tror att min e500 inte kan läsa ultrakort.

Du skriver att det är en Olympus E-500 du har?

• Om en annan kamera kan formattera, samt skriva och läsa till kortet, så är det inget fel på kortet.
• Om en dator kan formattera, samt skriva och läsa till kortet, så är det inget fel på kortet.
• Om din kamera varken kan formattera, samt skriva eller läsa till kortet, så är det antingen fel på kortet eller kameran. Då återstår det att utröna om det är fel på kortet, kameran, eller båda.

Hoppas du får ordning på minneskorten till din E-500. Skulle dock rekommendera ett SanDisk Extreme III (eller med motsvarande skrivhastighet) om du handlar ett nytt till din E-500. Det gör skillnad vid sekvensfoto på en E-500.

Vilken firmware version har du på din E-500?
Den nyaste f/w ver 1.3 kom 2007-11-20. Det spelar dock ingen roll map. max CF-kort storlek.

Ref:
 
Senast ändrad:
Kan bara bekräfta vad som tidigare sagts. Jag kör med Scandisk CF Ultra II 1 gb i min E-500 och det funkar utan problem. Kasst att du inte får byta. Mvh / Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.