Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur flyttar man bilder mellan olika Lightrooms?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alternate

Aktiv medlem
Jag har ett nytt problem i LR nu...
Det är så att jag dels sitter på en Stationär och en laptop när jag redigerar/importerar bilder. Dessa två datorer får då olika bilder inlagda beroend epå på vilken jag satt vid vid importtilfället.

Vidare så redigeras bilderna vidare vid respektive dator.

Nu när jag ville kopiera över alla bilder från laptopen till den stationära fick jag en smärre chock när jag la in dem i LR...

De var obehandlade igen, back to sqare one så att säga... Jag undrar alltså hur man gör för att flytta råfiler (Canon; CR2) mellan datorer samt Lightrooms men behåller redigeringen som finns i Lightroomet där bilden FÖRST redigerades.

Jag har hört talas om nån xmp-fil där alla förändringar sparas. Men jag hittar ingen sådan fil. Eller ska man köra DNG istället, om jag förstått det rätt så ska alla förändringar sparas direkt i DNG-filen och på så vis inge ge mig detta problem?

Var jag för ivrig när jag skrev nu?...

Hade det problemet. Jag la mitt lightroom bibliotek på en extern hårddisk som jag kan flytta mellan laptopen och den stationära. Det fungerar perfekt

Hur fungerar det med tanke på att jag har oliak bilder på den stationära / laptopen? En extenr HDD står högst upp på inköpslistan nu. Då jag har bilderna på tre ställen kom jag på nu...

Som du vet sparas metadata i lightrooms databas som default. Om du vill exportera ut det till xmp-filer måste du välja de filer du vill exportera ut för och gå in i menyn Metadata och välja 'Save Metadata to files'. Man kan ändra inställningarna för sin catalog så att den sparar ändring både till lightroom databasen och xmp-filer automatiskt. Det gör du under File - Catalog settings och under fliken Metadata väljer 'Automaticaly write changes into XMP'. Men då kommer Lightroom börja jobba kan jag säga. All metadata kommer att börja skrivas ner till individuella xmp-filer och har du en stor databas så tar det tid. Lightroom kommer vara mycket segt medan detta sker, nästa låst.

Enklast att flytta mellan två datorer är som Bo skriver, exportera katalogen från den ena datorn och importera in i den andra.

Om man har inställningarna att en xmp-fil per bild ska läggas parallellt med alla bilder (och även att metadatan sparas i katalogen på dator 1), hur gör man då när man flyttar bilderna?

Är det bara att importera bilderna i LR på dator 2 så följer inställningarna med?

Hamnar inställningarna då automatiskt i katalogen på den dator dit man importerar bilderna (dator 2)?

Om man har inställningarna att en xmp-fil per bild ska läggas parallellt med alla bilder (och även att metadatan sparas i katalogen på dator 1), hur gör man då när man flyttar bilderna?

Är det bara att importera bilderna i LR på dator 2 så följer inställningarna med?

Hamnar inställningarna då automatiskt i katalogen på den dator dit man importerar bilderna (dator 2)?

Inställningarna, ja. Historiken, nej.

Allt finns inte i XMP-filen t ex så tror jag att virtuella kopior inte stöds. Men kolla på adobes hemsida så får du veta exakt vad som stöds/inte stöds.

Man kan exportera som katalog och inportera.

Eller kopiera/replikera databasen mellan de två datorerna.
Dock funkar inte detta om man jobbar på båda samtidigt. Då måste man använda export/import.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar