Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fixar jag foton i "james welling"-stil

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast jag vill göra allting analogt så jag funderar på om det blir lättast att fota svarta linjer på ett ljusbord och sen förstora filmen med hög kontrast. Fast just den biten med förstoringen så undrar jag om att det går att göra det inverterat, lägger jag linjer på ett fotopapper och belyser så får jag vita linjer på svart bakgrund men jag vill ha det tvärtom.
 
sonicflower skrev:
Fast jag vill göra allting analogt så jag funderar på om det blir lättast att fota svarta linjer på ett ljusbord och sen förstora filmen med hög kontrast. Fast just den biten med förstoringen så undrar jag om att det går att göra det inverterat, lägger jag linjer på ett fotopapper och belyser så får jag vita linjer på svart bakgrund men jag vill ha det tvärtom.

Då kan du enkelt bara invertera bilden i PS..
 
Bild,, Justeringar,, Tröskelvärde eller Image,, Adjustment,, treshold i PS så har du effekten.
Går att göra på vilken bild som helst
 
sonicflower skrev:
Fast jag vill göra allting analogt så jag funderar på om det blir lättast att fota svarta linjer på ett ljusbord och sen förstora filmen med hög kontrast. Fast just den biten med förstoringen så undrar jag om att det går att göra det inverterat, lägger jag linjer på ett fotopapper och belyser så får jag vita linjer på svart bakgrund men jag vill ha det tvärtom.
Med lithframkallare till s/v filmen och hårt papper(kanske oxå lithframkallare) så blir det ju inga mellantoner om du tar foton ute(med mjuk kontrast). Med vita linjer på papperet så kan du lägga kopian på ett nytt papper (emolution mot emolution). Då får du svarta linjer med en spegelvänd bild, och lite övergångar kanske(överstrålning). Eller ta diabilder och kopiera på vanligt s/v papper, då får du en negativ bild(svart blir vitt och tvärt om).
 
Bofoto2 skrev:
Med lithframkallare till s/v filmen och hårt papper(kanske oxå lithframkallare) så blir det ju inga mellantoner om du tar foton ute(med mjuk kontrast). Med vita linjer på papperet så kan du lägga kopian på ett nytt papper (emolution mot emolution). Då får du svarta linjer med en spegelvänd bild, och lite övergångar kanske(överstrålning). Eller ta diabilder och kopiera på vanligt s/v papper, då får du en negativ bild(svart blir vitt och tvärt om).

Tack för hjälpen ska testa och se vad jag kan komma fram med!
 
Testa med kraftig överframkallning av filmen och underexponering. Jag fick ultrahårda negativ när jag frammkallade film i Dektol (pappersframmkallare)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.