Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fixa snygg himmel?

Produkter
(logga in för att koppla)

SoreuQ

Ny medlem
Tar rätt mycket bilbilder och får oftast överexponerad himmel får att få bra ljus på bilen, hur göra för att få den snygg?

Finns säkert hundra olika sätt att göra det på, men ni kan väl ge några iaf.


Mvh Tommy
 
Ett tips är att dra ner exponeringen på kameran så att bilden blir lite underexponerad. Ljusa sen upp förgrunden i photoshop med t.ex. kurvor el. nivåer.

(Tillägg: Den här metoden ökar risken för brus i bilden, så var sparsam med exponeringssänkningen och bildbehandlingen)
 
Senast ändrad:
Eller kör med dubbelexponering. En där bilen är ok och en där himlen är bra.

Öppna de bägge bilderna och klistra in den ena som ett nytt lager på den andra. Gör sedan en svart lagermask och måla fram de delar du vill ha från respektive bild.

Snabb förklaring, men jag vet inte hur mycket du kan i PS...

P.S Att ha kameran på stativ i det här fallet underlättar.
 
Ett gradient ND filter borde göra susen för dig om du inte vill labba med inställningar i kameran.
 
FlyerOne skrev:
Den andra klassikern är förstås att använda ett polarisationsfilter.

Funkar nog inte så bra, enligt min erfarenhet. Polfiltret "blåar" ju till himlen rätt bra om använd rätt. Om det däremot inte finns nån täckning i himlen för att exponeringen anpassats efter förgrunden kommer inte ett polfilter ha mycket att erbjuda.

/jerry
 
Jewster skrev:
Funkar nog inte så bra, enligt min erfarenhet. Polfiltret "blåar" ju till himlen rätt bra om använd rätt. Om det däremot inte finns nån täckning i himlen för att exponeringen anpassats efter förgrunden kommer inte ett polfilter ha mycket att erbjuda.

/jerry
Instämmer till fullo.
 
Mja, ett polarisationsfilter kan förvisso ge 0 i effekt ibland, men min erfarenhet är att dessa, rätt använda, definitivt kan mörka ner himmelen. Själv har jag i och för sig enbart använt pol-filter till diafilm och inte på digitala kameror (har ganska nyligen börjat testa dylika).

Hur stor effekt ett pol-filter har verkar i första hand bero på i vilken vinkel solen står. Enligt min erfarenhet blir effekten störst när solen står ungefär i rät vinkel mot fotograferingsriktningen. Då kan det gå att dra ner kontrastomfånget så att det kommer innanför vad diafilmen klarar, istället för att få en ljusblek eller helt urfrätt himmel. Man får anpassa exponeringen efter både förgrund och himmel, och ifall man vill ha ännu kraftigare effekt så finns ju möjligheten att kombinera ett graduated grå filter med ett pol-filter.
 
Fuska och lägg in en himmel från en annan bild - om du nu inte har möjlighet att dubbelexponera.
 
Fotografera i RAW och gör en framkallning för himmeln och en för resten av bilden och lägg sedan ihop dessa.
 
FlyerOne skrev:
/.../Hur stor effekt ett pol-filter har verkar i första hand bero på i vilken vinkel solen står. Enligt min erfarenhet blir effekten störst när solen står ungefär i rät vinkel mot fotograferingsriktningen./.../
Helt riktigt.
Men, du skriver:

/.../Man får anpassa exponeringen efter både förgrund och himmel/.../
...lösningen på problemet är ju således inte polfiltret. Lösningen du beskriver är ju en exponeringsanpassning.

/Jerry.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.