Annons

Hur finansiera ett projekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Myregrund

Aktiv medlem
På vilka sätt kan man skrapa ihop pengar (och tid) för att genomföra ett fotoprojekt som man gått och funderat på ett tag?
I det här fallet kommer förmodligen inte bilderna att ha något kommersiellt värde, och i bästa fall kommer de på sikt ha ett kulturellt värde. Men för mig skulle det kännas betydelsefullt att ta dessa bilder.

Jag såg tex någon som gjort en fotobok om svenska pizzerior, hur finansieras sådant?
Hälsningar Lasse

Det finns säkert olika sätt att skaffa sig pengar för sina projekt. Ett tips kanske är att söka ur fonder. Finns bok/böcker på det traditionella biblioteket att låna för att se vilka fonder man kan söka bidrag ur.

Myregrund skrev:
På vilka sätt kan man skrapa ihop pengar (och tid) för att genomföra ett fotoprojekt som man gått och funderat på ett tag?
I det här fallet kommer förmodligen inte bilderna att ha något kommersiellt värde, och i bästa fall kommer de på sikt ha ett kulturellt värde. Men för mig skulle det kännas betydelsefullt att ta dessa bilder.

Jag såg tex någon som gjort en fotobok om svenska pizzerior, hur finansieras sådant?
Hälsningar Lasse

Svenska pizzabagares förening, kanske?
Men när det gäller det kulturella fotoprojektet är det förmodligen värt att söka om ett stipendium från kulturnämnden i kommunen som du bor i. Ett sådant stipendium kan vara instiftat för att uppmuntra till utveckling av någon färdighet eller teknik, eller ren utbildning. Varje kommun har väl sina regler och praxis.

Det kanske också går att söka pengar från länsstyrelsen också. Du är ju inte särskilt detaljerad i din redogörelse, men länsstyrelsen brukar slå vakt om kulturhistoriskt värda miljöer och byggnader. Sådant kan ge pengar till dig, men det beror helt på hur du formulerar dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar