Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förvara negativ och albumsbilder på ett enkelt och hållbart sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

VBG

Medlem
Har surfat runt på nätet för att få tag i lite information angående hur negativ och kort ska förvaras, vad man bör tänka på etc. Jag blev mer eller mindre förskräckt när jag läste alla texter om förvaringstemperaturer för svartvit och färgbilder (olika temperaturer), luftfuktighet, arkivbeständigt material, att man bör använda rätt slags lådor, bara använda blyerts i fotoalbumet, att material man använder ska vara syra- och ligninfritt, att man inte skulle förvara svartvitabilder tillsammans med färgbilder etc, etc.

Duger/räcker det att förvara mina bilder (i Hama album) som jag vill visa och som jag tycker platsar i ett slags portfolio? Resten av bilderna tänkte jag låta få ligga kvar i sina framkallningskuvert. Medan jag tänkte samla alla negativremsor i negativfickor och sätta i en pärm så jag har alla samlade. Allt kommer förvaras i en kontorslåda eller på annat ställe där det är mörkt.
Är det något jag bör tänka på? Jag måste väl ändå kunna utgå från att albumen samt negativfickorna är fria från syra och lignin, eller? Bör man använda bomullsvantar när man handskas med negativen och ska sätta in dem i fickor? Ska albumen och pärmarna stå upp eller ligga ned? Ja, som ni förstår så verkar det var mycket som rekommenderas när man ska förvara sina bilder så säkert som möjligt. Eller är det jag som är för petig?
Kan tillägga att jag inte tänker köpa något arkivskåp, luftfuktare eller andra, för mig extrema saker. Det ska väl ändå inte behövas? Jag vill bara kunna förvara mina bilder och negativ på ett så smidigt och varsamt sätt att de inte blir förstörda under en överskådlig tid.

Tacksam för fakta, råd och tips!

Med vänlig hälsning Lenny
 
Hej! Jag försöker också hitta info om hur man förvarar bilder osv bäst. Det jag undrar främst över är om man kan förvara svartvita och färgbilder i samma album utan att de tar skada? Har du fått något svar på denna fråga? Jag ser att ingen har svarat på den här tråden men du kanske har fått svar på annat sätt? Eller om någon annan vet så är jag tacksam för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.