Annons

Hur förvara mina diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade först planer på att förvara diabilder i mina Carousel-magasin..ni vet dem där runda. Där får plats 80 st ramade dior i dem..men i längden lär det bli ohållbart. Både skrymmande och dyrt i jämförelse med plastfickor/hängmappar. Känner att jag vill ordna det snyggt och välgenomtänkt redan från början. "Vanliga" avlånga magasin kanske fungerar eftersom dem inte tar riktigt lika mycket plats som mina runda.

När man om ett antal x år har skrapat ihop väldigt många bilder är det enkelt att sedan placera sina hängmappar i ett arkivskåp eller liknande.


/Zim
 
Hade du köpt skanner?

Ett gott råd i så fall är att skanna allt som tumnaglar redan från början. Det behöver inte ta så lång tid per film om du gör det kontinuerligt och inte har en massa gammal skåpmat att plöja igenom och det höjer användbarheten på din "bilddatabas" väsentligt. Och så blir systemet kompatibelt med din framtida digitalkamera.
 
Jag beställde först en SD III..som jag dock för ett tag sedan avbokade. Blev tveksam om jag verkligen skulle ha den eller satsa på LS-40 eller FS4000. Men det lutar nu åt en DS III iallafall.. :=)

Men när det gäller tumnagelbilder..kan jag använda dem i Excel? Det är nämligen där jag har gjort upp strukturen för mina data. Hur gör jag i så fall för att kunna koppla ihop tumnagelbilderna med rätt information i databasen?
 
Excel låter allvarligt talat inte som någon hit. Ett alternativ är ju att titta på någon databas, typ Filemaker Pro eller Access (personligen skulle jag föredra det förstnämnda för såna här småskaliga saker), och snickra ihop något själv. Eller så kika på ett riktigt bildkatalogiseringsprogram.

Men egentligen spelar det ingen roll. Det är ett beslut du kan ta senare. Men genom att skanna tumnaglar redan från början får du en frihet senare. Det är jäkligt jobbigt att gå igenom den processen när du har några tusen bilder, men gör du det kontinuerligt märks det inte.

Se till att varje bild har ett numeriskt id och att tumnaglarna märks upp med det så är det en lätt match att skyffla in data i ett program senare.
 
Excel tycker jag verkar kanon för att hålla reda på all data. Där kommer jag tilldela varje bild ett ID-nr, tex 021113-04-2. Dem första sex siffrorna utgör datumet för när bilden togs, den andra sifferkolumnen anger löpnumret för bilden och sista siffran 2 anger att det är en variant av samma motiv/bild som 04.

I Excel är det sedan väldigt lätt att leta upp sina data för en specifik bild. Låt säga att jag vill veta hur jag har spotmätt en viss bild eller vilken slutartid som använts..då söker jag bara på ID-numret som jag har skrivit på diaramen. Informationen får jag fram på 0-tid!

Däremot fungerar det lite sämre åt andra hållet..om jag tex ska leta upp en specifik bild i mitt "analoga" bildarkiv. Dock kommer jag skriva in information om motiv som jag sedan kan söka på. Kan tex skriva in fågel/svala. Vill jag sedan sätta ihop ett bildspel som handlar om fåglar så kan jag ganska lätt hitta dessa bilder genom en sökning. Det är inte optimalt..men jag får iallafall reda på bildernas ID-nr och kan gå till arkivet och plocka ut bilderna. Har man många bilder är det troligen enklare att göra så än att gå igenom alla hängmappar en efter en.

Men mitt huvudsyfte med att använda Excel är som sagt att kunna gå tillbaka och kolla data för bilden. Där verkar Excel fungera ypperligt. Men visst hade det varit smidigt att ha tumnagelbilder. Jag har dock ett program som heter "Photobase". Det har jag testat lite tidigare och det fungerade ett tag..tills jag en dag inte kunde komma åt mina bilder. Dem gick helt enkelt inte att öppna. Så det programmet är jag lite skeptisk till nu måste jag erkänna.. :=/

Man kan dock göra som du säger..skanna tumnagelbilder redan nu i förebyggande syfte..så har man det jobbet gjort. Då är det "bara" datainformationen om bilderna som ska överföras vid senare tillfälle.
 
Nu har jag tänkt! ;=)


Varför inte jobba i två program!? Ett som håller reda på all data om bilderna och ett som rent bildarkiv.

I så fall går det att köra med Excel som jag beskrev ovan, dvs där man då kan söka på ID-numret och få information om exponeringsdata, ljusmätning etc om en specifik bild.

Programmet för att hantera bilder (har ett enkelt sådant som heter Photobase) använder man istället för att leta efter en viss typ av bilder. Här går det att söka på motiv mm som lagts in som fritext. Då får man en god överblick över sina bilder och kan också se ID-numret. Vidare kan man sortera ut och flytta runt bilderna så som man vill ha dem inför tex en projektionsvisning.

När det gäller ID-nr så bör det räcka bra med datum och löpnummer. Mer information i ID-numret än 021012-1, 021012-2...030926-43 osv borde inte behövas. Det torde vara ganska simpelt att hitta bilderna med den knappa informationen..även om man har flera tusen bilder i sitt arkiv. Har man ett ID-nr som är 021127-13756 och varje mapp innehåller 20 dia kan man ganska lätt komma fram till att den nämnda bilden ligger i hängmapp 688 som bild 16. Med märkta arkivmappar 1-20, 21-40,41-60 osv blir det ännu lättare.

Så borde vara det enklaste att organisera sitt digital-analoga arkiv tycker jag.

Har ni bättre ideér (förutom då att kanske köra allt i ett och samma program)?
 
Zimzalabim skrev:
Jag hade först planer på att förvara diabilder i mina Carousel-magasin..ni vet dem där runda. Där får plats 80 st ramade dior i dem..men i längden lär det bli ohållbart. Både skrymmande och dyrt i jämförelse med plastfickor/hängmappar.
Jonas, det finns ytterligare ett alternativ till Carouselmagasinen. Gepe gör tipplådor som är något mindre och mycket billigare än magasin. Du tippar bara över diorna till ett magasin när du skall visa dom i projektorn.

Jag använder själv det här systemet för mina monterade mellanformatsdior. Även magasinen för mellanformat är dyra.

Finns hos bl a Scandinavian Photo.

Olle
 
Tack för ditt tips Olle!

Jag har dock redan beställt Trema hängmappar och tror att det ska bli väldigt bra. Känns som man kommer ha en bättre överblick med dem än med tipplådor eftersom det går att betrakta 20 dia samtidigt. I magasin blir man tvungen att ta upp ett och ett ifall man vill ta del av bilderna.
 
Mitt enda arkivsystem är de kuvert som bilderna levereras i (men jag lär väl byta ut det någon gång).
Varje rulle får ett nummer om år och rulle (t.ex. "02-34". Sedan får varje inscannad bild ett suffix (?) med rutNummer (på filmen) och år-rulle(med ny start varje år) efter det filnamn jag väljer för bilden.
T.ex. kan en fil heta: "bergen07_n29_02-11.tif".

Min tanke är att den dag jag eventuellt börjar arkivera utvalda dior ramade i hängmappar/pärmar så är det ju bara att skriva n29_02-11 på ramen och sedan köra någon databas om i vilken mapp den bilden finns.
Sen om jag vill titta på övriga bilder från samma rulle så kan man ju alltid hoppas att sleevingen med remsorna (det som är kvar av dem) ligger någonstans i ett märkt kuvert.

Däremot undrar jag om materialet i dessa kuvert är arkivbeständiga. Jag tvivlar på det. Kan vara värt att undersöka...
 
Hmm.. Jag har gjort det jätteenkelt... Har bara 03:15 som markerar mapp 3 bild 15. Sen använder jag det nummret i min databas över bilder. I den anger jag all data över bilden. Även motivkategori, sen kan man enkelt söka bland olika kategorier och få fram bildens placering. Det funkar för mig..
 
Jeppe skrev:
Pärmen förvarar du stående, vilket gör att hålen på fickan slits ut snabbt pga snedbelastning (jo 20 diabilder blir rätt tungt för en plastficka). Med hängmapp förvaras diorna hängande i en (1) metallskena. Tremas fickor är glasklara och funkar finfint på ljusbordet.

Du behöver inte förvara pärmen stående på kortsidan (som normalt) Du kan ställa den på långsidan i stället.
AO
 
Oramade dia

Är det ingen som förvarar dia-filmerna omonterade?
Hur gör ni i sådana fall? Kommer det illvilliga svampar krypandes om man låter dem sitta kvar i plastfickorna framkallningsfirman leverera dem i?

/Andreas
 
Om det är acetatfickor (tunna, lite prassliga) går det bra. Om fickorna är av PVC (lite tjockare, stinker mjukgörare) gör du byta dem mot acetat eller polyester.
 
Ni som använder hängmappar från tremasystem att förvara era diabilder i.
Använder ni TS24HR eller TS 24 HR,kl
Vad är för och nackdelar mellan dessa två?

www.tremasystem.se står det att hängmapparna är Archive-durable: No
Innebär det att man inte ska förvara dia i hängmapparna en längre tid?

/Jörgen
 
Jag antar att TS 24HR kl är den som är "klar". - Det finns med matt baksida också.
Jag beställde TS 24HR utan "kl" men då de inte fanns med i leveransen (bara skenorna och modulboxen kom med) så fick jag ringa och då frågade han om jag skulle ha klar eller matt varvid jag svarade "klar".
Till Tremasystems försvar ska framhållas att jag hade de 25 saknade hängmapparna i min brevlåda mindre än 24 timmar från det att jag ringde och klagade.
Jag tror nog att de slog svensk rekord i att skicka B-post Stockholm-Roknäs/(Piteå).

De matta kanske diffuserar bort eventuellt dam och annat skräp som ligger på ljusbordet (trots att jag borstar av det regelbundet...). Eller?
Det är alltså baksidan som är matt (duh!) på de som inte är klara.

Jag har också undrar över det där med "archive-durable: No". Det låter dumt att ha ett arkivsystem som inte är arkivbeständigt...?
 
Att lägga ner tid på att katalogisera sina bilder är bortkastad tid. Det går oerhört mycket snabbare att leta fram en bild, om man säg delar in sina bilder i ett dussin motiv områden har dem i mappar eller pärmar då tar det inte många minuter att leta fram en bild. Den tiden som det tar att katalogisera eller skanna i tumnaglar är mycket mer än det tar att titta efter bilden i sina pärmar.
Sen har jag alltid undrat vad man skall med alla info om bilden till? skall man ta en igen varför det man har ju en redan bilden, om det är den slutartiden bländare mm är tämligen egalt, tid och plats möjligen resten kan vara det tillför inte nånting tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.