Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förvara mina diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Hur förvara sina diabilder?

Detta förmodar jag är ganska viktigt...att försöka tänka efter före.. :=)

Så..hur ska man på ett bra sätt förvara sina diabilder med tanke på utrymme, handhavande etc?


Jag vet att många föredrar hängmappar i arkivskåp..men jag är lite inne på att förvara i transparenta plastfickor i pärm. Läste David Emfeldts artikel här på fotosidan där han använde sig av det. En sådan pärm lär ju inte heller fyllas på ett tag då den "slukar" runt 600 diabilder. Och där är jag ju inte ännu.. :=)

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att använda pärm kontra att använda sig av hängmappsystem?


När det gäller katalogiseringen kommer jag använda mig av Excel..där jag för in i princip alla tänkbara data..brännvidd, slutare, bländare, exponeringskompensering (långt ord..), exakt tid, väderlek, hur jag ljusmätte osv. Då har man iallafall stenkoll på sina bilder.

När det gäller själva ID-numret hade jag tänkt använda mig av en kombination av datum och löpnummer; tex 021113-135-2. Dem första 6 siffrorna visar datumet då bilden är tagen, dem tre följande är löpnumret och den sista siffran 2 anger att det är en variant på motivet 135.

Att hitta en specifik bild i excel är kanske inte det optimala..men det går att söka på tex ett motiv (som jag då har lagt in förstås) och då få fram bildernas ID-nr. Därefter är det lätt att hitta bilderna i pärmen även om den går efter löpnummer. "Åt andra hållet" tycker jag dock att Excel fungerar perfekt. På diabilden står ID-numret skrivet..och i Excel söker man på det. Vips så hittar Excel den bilden med alla exponeringsdata och övrig information. Går naturligtvis supersnabbt då det bara är text som behandlas.


Nu undrade jag ju egenligen om vilket system som man ska använda sig av. Katalogiseringen blev en parantes.. :=). Jag har tittat på Scandinavianphoto vad dem har att erbjuda..men vet inte riktigt vad för typ av pärm det är jag i så fall ska beställa. Eller för den delen vilka plastfickor?

Hama säljs..men efter att ha läst Davids artikel så verkar det som om dessa är lite sladdriga.

Så David..om du läser deta inlägg får du gärna precisera för mig vart jag kan få tag på den typ av plastfickor och pärm du använder dig av. Känns som om det skulle passa mig.

En sista sak..hur bör man förvara pärmen med diabilderna? Ett litet kassaskåp kanske..?


Hade varit kul också att höra hur ni har löst förvaring och katalogisering av era diabilder..


Mvh
Zim
 
Senast ändrad:
Jag gick o skaffade mig Polly plastfickor 4x5, dvs 4 bilder á 5 rader. Vilket gör det möjligt att få plats med dem i de flesta vanliga pärmar.
De är inte helt perfekta til 3mm ramar, men funkar ändå. Blir väl till att pröva sig fram.
En kompis har en plastfickmodell från Nya Zeeland, som jag är djupt avundsjuk över...

Annars så är plastfickor mkt bra för förvaring.

ps. Pollyfickor är billigast vad jag vet och finns lite överallt. Hegethorns, Japan photo säkert på fler ställen. Tror jag betalade 25:-/25 st, nånting

Lycka till.


/David
 
Känns Pollyfickorna "gedigna" eller så där lite tråkigt sladdriga..? Det vill jag inte ha.. :=)

Annars har jag hittat plastfickor som jag tror ska vara bra. Dem heter TS24H och är väl från Tremasystem misstänker jag!?

Fanns på www.matton.se för 13,68:-/st. Dessa rymmer 20 bilder/plastficka. Lite dyrt kanske. Kan man hitta dem billigare någon annanstans?

Vad är det för typ av pärm som man bör använda? Vanliga "ringpärmar" eller kallas dem för något annat?


/Zim
 
Senast ändrad:
Japp.. beställ direkt via Trema..

www.tremasystem.se

TS24H kostar 6:- + moms där..

Fast hängmappar funkar bättre tycker jag. Då heter mappen TS24HR och kostar samma. Sen behöver du metallskenor (2:-/st) och förvaringslåda Typ III (50:)

Så för 250:- + moms (312:) har du till 2000 ramade dia..

Fast visst.. lösa fickor funkar också..
 
Jesper..

Vad är skillnaden mellan pärm och hängmappar?

Tycker det känns ganska praktisk att bara kunna ta fram sin pärm och sedan bläddra i den istället för att kolla igenom ett antal hängmappar. Vad tycker du är fördelarna med hängmapparna?

Kanske tycker jag också att hängmappar är det bästa..när jag väl vet hur det fungerar och vad skillanderna mot plastfickor är.. :=)

Metallskenor...då räcker det väl med två st antar jag..!? (Med risk att göra bort mig..)


En sak till..hur fick du det till att box typ III tar upp till 2000 ramade dia? Enligt infon hos Trema tar den boxen 25-30 hängande mappar..och eftersom varje mapp tar 20 monterade dia borde maxantalet bli 30*20 st, dvs 600 st. Vad är det jag har missat..!?


/Zim
 
Senast ändrad:
Pollyfickorna är i polypropylene och jag inbillar mig att de släpper gaser som inte är så nyttiga för filmen.

De "sladdriga" fickorna har ju en poäng, och det är att de är glasklara och går väldigt bra att titta i på ljusbordet.
 
Pärmen förvarar du stående, vilket gör att hålen på fickan slits ut snabbt pga snedbelastning (jo 20 diabilder blir rätt tungt för en plastficka). Med hängmapp förvaras diorna hängande i en (1) metallskena. Tremas fickor är glasklara och funkar finfint på ljusbordet.
 
Kanske missade ni min "uppdatering"..så jag undrar en gång till. Hur fick du det till att boxen tar så många som 2000 monterade dia? Enligt infon på Trema så tar box typ III 25-30 mappar. Eftersom TS24HR tar 20 dia borde det bli 30*20, dvs 600 bilder totalt. Eller..!?

Vad är boxen gjord av? Hur bör jag förvara den? Det verkar klart intressant, men tar förmodligen upp mer plats än en pärm.


/Zim
 
Ja hur får han ihop det?.... Han kanske bara kastar ner diorna löst i asken?

Nej men 600 blir det ju som mest...hrmmmm..

Nåväl.. Modulboxen är gjord i kartong och är 110x280x360 mm.
 
När det gäller skenorna så är det förstås 1 skena till varje hängmapp. Har jag 5 mappar så ska jag ha 5 skenor. Så måste det ju vara. Bäst att kontrollera så man inte gör något galet här.. ;=)

Släpper förresten inte den här kartongen några gaser..eller den är behandlad på något speciellt sätt?


/Zim
 
Senast ändrad:
En sak till 30 mappar gäller 2mm ramar och 25 mappar gäller 3mm...

Japp 1 skena per mapp..

Nej.. jag tror inte kartong släpper några gaser.. men den kanske skyddar mot ens egna gaser ;)
 
Hehe..jag ska vara försiktig med mina gaser..jag lovar.. ;=)

Jag håller precis på att beställa från Trema. Tänkte beställa den där boxen, 25 st hängmappar och 25 st skenor. Så att jag har för framtiden och slipper beställa för lååång tid framöver.

Vad kallas skenorna? Hittar nämligen inte dem på Trema..


Just det..så var det det här med tjockleken på diaramen. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska använda (har dock en packe Gepe 3mm hemma). Vill köra på 3mm om nu den nya Minolta Dual III accepterar det.

Någon som vet!?


/Zim
 
Skenorna heter nog strip, finns i metall eller plast...men det är bara att skriva skenor, de vet vad som åsyftas.

Vet faktiskt inte andående Sd III:an... 2:an tar 3mm..
 
Jag råkade hitta skenorna..men jag var tvungen att scrolla ned lite. Det kan ju vara svårt ibland.. ;=)


Men nu är "alles" beställt iallafall!


Tack för din hjälp Jesper!


Mvh
Jonas
 
Senast ändrad:
förvaring

Ni alla som svarat verkar vara väldigt proffsiga.Jag förvarar mina ca 6000 bilder i numrerade vanliga Gepe magasinlådor.Varje låda har dock sin innehållsförteckning.Söker jag bilden,stoppar jag bara in magasinet och drar fram den till rätt bild,så kan jag titta på den med en gång,och då gör jag det i en sån här projektor som funkar både mot en duk eller med ett enkelt handgrepp i sin egen bildskärm.
 
och en sak till:Bilderna klarar sej mycket bra från gaser , damm och annat skit, men dom ska förvaras svalt och mörkt.Jag har dior som är 30-40 år gamla, fortfarande mycket gångbara.
 
Så kan man också förvara dem. Det är jättebra om man visar bilderna ofta. Allt beror ju på vad man vill göra med bilderna. Försöker man sälja och skicka till bildbyråer så kanske ett mappsystem är snabbare.

Dessutom...när jag tittar på mina staplar med gepe-boxar... och sen tittar jag på min Trema-låda... hmmm ganska stor skillnad rent utrymmesmässigt.
 
Nu får du mothugg,jeppe,hehe..En trema-box med 5-600 dia är inte mycket mindre än 5-6 magasin..Men visst är det smidigare med plastfickor om man hade gjort det från början..Lite sent och kostsamt att lägga om ett 5 siffrigt arkiv till plastfickor..Jag är förövrigt spekulant på dina gepe-magasin,när du fyllt upp dina fickor..;)
mvh/gunte..
 
gunte skrev:
Jag är förövrigt spekulant på dina gepe-magasin,när du fyllt upp dina fickor..;)
Synd att du bor där nere på kontinenten då Gunte. På Skärholmens Loppmarknad sålde de nya gepelådor för 20 kr/st sist jag var där (var iofs ett tag sen, så åk inte upp i ren konsumtionsglädje).
 
gunte skrev:
Nu får du mothugg,jeppe,hehe..En trema-box med 5-600 dia är inte mycket mindre än 5-6 magasin....

Jaha så du hugger och fäktas....
Fakta:
6st 100 GP-magasin har måtten 39x28,5x12,5
En trema-låda för 600 har måtten 36x28x11

Det är en skillnad på 2805 cm3.
Har du då 600.000 st dior blir det ju 2.805000 cm3 eller nästan 3 m3...Det du Gunte ;)


F'låt...Men det ser trevligare ut i bokhyllan....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.