ANNONS
Annons

hur "förlänger" jag fasaden utan synliga skarvar??

Produkter
(logga in för att koppla)

hawaii

Medlem
hej.
jag behöver tips om hur jag ska lyckas få husfasaden bakom flickan att bli högre. bilden jag bifogat är en snabb prototyp för att fötydliga hur jag vill ha det på ett ungefär. tanken är att det som "händer" längst ner i bilden (alltså trappan, flickan, bilden på väggen) bara ska va kanske 1/4 av hela bilden, som alltså ska ha ett lodrätt, avlångt format.

vh, linn.

Bilagor

• prototyp.jpg
    prototyp.jpg
    61.2 KB · Visningar: 518
Svårt att göra ett bra jobb i så låg upplösning, men här är ett förslag med lite lutande linjer.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    29.8 KB · Visningar: 469
Jag markerade den ursprungliga fasaden gjorde ett nytt lager av markeringen och drog i lagret så att det blev större

Bilagor

• prototyp.jpg
    prototyp.jpg
    42 KB · Visningar: 457
Senast ändrad:
perfekt! tack så hemskt mycket för hjälpen!
bilden jag laddat upp här är som sagt en skiss, så upplösning är bättre i verkligheten.

Att ge bilden lite extra perspektiv var ingen dum idé, det ökar bara äkthetskänslan.

Bilagor

• prototyp.jpg
    prototyp.jpg
    9.3 KB · Visningar: 401
Här har jag använt funktionen "Vanishing Point" i PS CS2. Med Vanishing point så lägger man in perspektivplan, som gör att ex. klonstämpeln anpassar sig efter perspektivet. Detta kan exempelvis användas för att flytta en tavla till en annan vägg än den vägg som den sitter på. Men det går också utmärkt att användas för att förlänga en vägg/hus/objekt.

Observera att jag micklade ihop den här bilden på mindre än 5 minuter, jag har m.a.o. inte lagt ner någon möda på att inte få repeterande mönster. Om du dock jämför min variant med de tidigare postade varianterna så ser du att perspektivet stämmer i den varianten jag gjorde, det gör det inte i de tidigare.

Bilagor

• prototyp.jpg
    prototyp.jpg
    40.7 KB · Visningar: 299
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar