Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man vit färg till en gräddton i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

revolvopolis

Aktiv medlem
Jag vill göra det vita i en bild gräddfärgad utan att påverka öviga bilden.
I photoshop skapar man ju bara ett färglager och multiplicerar det med bilden.

Men hur gör man i Lightroom?

Har provat med split toning men det påverkar hela bilden och det vill jag inte. Bara det vita.

Nån som har en enkel lösning?

Som du har upptäckt så har inte Lightroom samma möjligheter som Photoshop för den här typen av justeringar. De flesta skulle nog lyfta över bilden i PS för att göra en sådan sak.

Det finns ju dock lite verktyg i Lightroom som kan användas. Dels så kan du ju påverka enskilda färger genom att dra i reglagen för mättnad, luminans, etc men det kan ju vara svårt att begränsa effekten till det man vill ändra.

Det bästa kanske är att använda justeringspenseln, där kan man ju "måla" ett område och sedan jobba med lokala justeringar, t ex vitbalansen, eller justera färgen.

Om du kan lägga upp bilden så kan säkert någon duktig visa hur långt man kan komma med Lightroom.

Som du har upptäckt så har inte Lightroom samma möjligheter som Photoshop för den här typen av justeringar. De flesta skulle nog lyfta över bilden i PS för att göra en sådan sak.

Det finns ju dock lite verktyg i Lightroom som kan användas. Dels så kan du ju påverka enskilda färger genom att dra i reglagen för mättnad, luminans, etc men det kan ju vara svårt att begränsa effekten till det man vill ändra.

Det bästa kanske är att använda justeringspenseln, där kan man ju "måla" ett område och sedan jobba med lokala justeringar, t ex vitbalansen, eller justera färgen.

Om du kan lägga upp bilden så kan säkert någon duktig visa hur långt man kan komma med Lightroom.

Jag har provat att dra i det mesta. Men det påverkar hela bilden. Och som du säger kan man dra i
reglagen för mättnad, luminans mm men det påverkar bara färg eller hela bilden. Det jag är ute efter är att bara ändra vitt. inget annat. Typ en "super splitt toning" :)

Testa splittoning och lägg in en svag gul ton i högdagrarna, sedan drar du i balansreglaget så det bara påverkar de allra ljusaste tonerna (vitt).

Jag har provat att dra i det mesta. Men det påverkar hela bilden. Och som du säger kan man dra i
reglagen för mättnad, luminans mm men det påverkar bara färg eller hela bilden. Det jag är ute efter är att bara ändra vitt. inget annat. Typ en "super splitt toning" :)

Försök att följa rådet du fick med att välja justeringspenseln. Påverkas hela bilden så har du inte aktiverat justeringspenseln. Detaljjustering görs alltid enbart med justeringspenseln.

Lite svårt att pensla det vita i en bild. Det är nog så att photoshop är vägen att gå ändå :)

På vilket vis då? Det är väl bara att måla området med penseln, bara se till att man har flödet på 100% och inte större pensel med mjukare kant än nödvändigt. Sen väljer man i färgrutan en svagt gulaktig nyans. Området är väl förresten inte utfrätt vitt utan bara neutralt?

Ser ingen orsak att använda PS till det här när penslarna i LR är så pass bra som de är, och split toning borde också kunna funka på det sätt som det tipsats om redan.

Jag är övertygad om att Photoshop är det bästa verktyget för den här typen av jobb.

Jag tror dock att Lightroom kan göra mer än vad trådskaparen kanske vet om.

Jag tycker det därför vore en utmaning om trådskaparen la upp bilden så de som är flinka i Lightroom kan försöka få till den redigering som önskas.

På vilket vis då? Det är väl bara att måla området med penseln, bara se till att man har flödet på 100% och inte större pensel med mjukare kant än nödvändigt. Sen väljer man i färgrutan en svagt gulaktig nyans. Området är väl förresten inte utfrätt vitt utan bara neutralt?

Ser ingen orsak att använda PS till det här när penslarna i LR är så pass bra som de är, och split toning borde också kunna funka på det sätt som det tipsats om redan.

Vet inte om du missuppfattar men att måla allt som är vitt in en bild utan att måla på det andra så kan de bli rätt klurigt.

Jag är övertygad om att Photoshop är det bästa verktyget för den här typen av jobb.

Jag tror dock att Lightroom kan göra mer än vad trådskaparen kanske vet om.

Jag tycker det därför vore en utmaning om trådskaparen la upp bilden så de som är flinka i Lightroom kan försöka få till den redigering som önskas.

Nu tänkte jag typ ett klick i ett preset och allt vitt blir krämigare utan att påverka nåt annat. Skall kolla om jag kan få upp en bild under kvällen. Sitter på jobbet nu.

Vet inte om du missuppfattar men att måla allt som är vitt in en bild utan att måla på det andra så kan de bli rätt klurigt.

Det finns ju också funktionen "automatisk mask" som är bra vid såna tillfällen. Det enda jag saknar för det är ett "treshold"-reglage, men det brukar ändå bli rätt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar