Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man videons audio synkront med bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Ja, jag kämpar med video från tre olika kameror, 2x Sony A7 IV och en Sony FX 30 via HDMI till min YoloBox Pro men audio ligger inte i synk med video. Jag har provat med några försök men alla felar, mer eller mindre. Första försöken gick ut på att låta ljudet, som kommer från ett större 24 kanalers mixerbord, gå in via XLR till en MixPre 3 och sedan in i kamera 1 som står närmast arbetsplatsen. Kameran, en Sony A7 IV har en "mic-in" som jag kopplar med en 3,5mm sladd mellan den och MixPre 3 för att få ett bättre ljud än vad kamerans interna pre-amp kan ge. Inställning i kameran under "Audio" är antingen "live" eller "Lip-sync" men båda blir efter i synkningen. Det andra alternativet jag provat är att låta audio-signalen gå in från mixerbordet via MixPre 3 "stereo-out" till YoloBox Pro´s "Line-in"med den missar synken också då också ljudet blir efter bilden. Det finns en "mic-in" på YoloBox Pro men den är lite för "hot" och svår att justera. Vad gör jag för fel? De tre kamerorna sänder videosignalen via HDMI.
 
Sånt där kan vara klurigt, åtminstone med en del kameror, har jag förstått. Jag har inte haft problem själv, dock. Kanske för att jag inte gjort samma sak.
Men när jag spelar in video i en kamera och har separat ljud, då synkar jag det i redigeringen. Det finns en automatisk funktion för det i mitt program, och fungerar inte det får man mixtra manuellt.
 
Det låter som att ljudet du tar från mixerbordet redan är bearbetat och därmed ligger efter videon.

Då spelar det ingen roll hur låg latens en mixpre har för ljudet ligger redan efter på ingången.

Kolla om du kan tappa av ljudet från bordet tidigare i kedjan - även om det medför förlust av justeringar.

Sedan har jag för mig att jag läst om någon kamera som gav ljudproblem när den stod ställd på automatisk nivåreglering? Men kan komma ihåg fel.
 
Det klassiska är en filmklappa, det är det de är till för, synkning. Funkar ALLTID!Man brukar låta videoprogrammet starta med att synka olika videoströmmar via ljudet.
Är det då inte en bild som är i synk med ljudet så måste du koppla loss den kamerans Bild från ljud och justera in bilden manuellt.
 
Ljudsynk kan vara svårt, speciellt när man kör live.
Varje process adderar ju lite latency. Hur mycket fördröjning är det på ljudet från mixern? Om det är ett digitalbord så kan det ju hända saker där. Eller är det bilden som är fördröjd? Är felet lika stort från alla kameror?
 
Problemet verkar vara att ljuden går olika vägar med olika fördröjning på vägen. Är det direktsändning får man väl se till att ljudet går via likadana A/D omvandlare. I efterbehandling kan man lägga ljuden på olika spår och flytta dem tills ekot försvinner.
 
Filmklappa eller handklappning med manuell synkning av spåren i redigeringen borde fungera enkelt och bra.
Finns det någon anledning överhuvudtaget att använda kamerornas ljudspår till annat än synkning?
 
Jag tror att trådstartaren kör livesändningar, annars så skulle man väl inte använda YoloBox? Då funkar inte klappa...
MixPre 3 skulle även kunna vara boven i detta. Om man enablar diverse eq och limiters så kan det orsaka latency. Även stereoutgången har en inställbar delay på 0-400ms, kolla så att inte den är påslagen. MixPre3 kan hantera tidkod, men jag tror inte att det löser problemet om man sänder live. Om du inte spelar in ljudet med MixPre3 så finns det väl egentligen ingen anledning till att koppla in den, du borde kunna mata YoloBox direkt från 24-kanalaren, i så fall ska du inte koppla in på mik-ingången på YoloBox, utan lineingången. Eq'a i mixern om det behövs.
 
Jag tror att trådstartaren kör livesändningar, annars så skulle man väl inte använda YoloBox? Då funkar inte klappa...
MixPre 3 skulle även kunna vara boven i detta. Om man enablar diverse eq och limiters så kan det orsaka latency. Även stereoutgången har en inställbar delay på 0-400ms, kolla så att inte den är påslagen. MixPre3 kan hantera tidkod, men jag tror inte att det löser problemet om man sänder live. Om du inte spelar in ljudet med MixPre3 så finns det väl egentligen ingen anledning till att koppla in den, du borde kunna mata YoloBox direkt från 24-kanalaren, i så fall ska du inte koppla in på mik-ingången på YoloBox, utan lineingången. Eq'a i mixern om det behövs.
Det tror jag var det bästa tipset och jag ska nu pröva att skippa MixPre 3 helt och hållet och mata signalen från 24 kanaler mixerbordet via sitt "main-out" till YoloBox pro via sitt "line-in" 3,5mm ingång. Sedan får jag justera signalen så att den inte klipper. Då får mina tre kameror bara lämna video och inte ljudet vilket verkar vettigt! Tack för tips som ska prövas snarast!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.