Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man ut maximal prestanda ur minoltas dual scan 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver hjälp! Har nyligen inskaffat minoltas filmscanner dual scan 3.. Men kvaliten är inte bra. En flatbeds scanner har jag sett haft bättre kvalla..

Nån som har några tips eller bra sätt att se o den funkar somdet ska?

En bild som är fotad med iso 100 film, vilket är i perfekt kvalla på utsktift borde väl se hyfsad ut i datorn också.. väldigt korning och lite diffus.. (på max upplösning)

Vad är det frågan om????

Mvh Jesper Fagerqvist

Jag har själv problem med att skanna vissa negativ med Dual Scan 3 då de blir mycket korniga. Diabilder däremot blir oftast mycket bra.

En del påstår att det beror på att negativen är mycket tätare än dia, andra säger att det skall vara en känd bugg i Minoltas programvara. Vad som är sant eller inte vet jag inte. På Minoltas support säger de sig inte veta om några buggar...

Det enda rådet jag kan ge dig är att stänga av autoexponeringen och manuellt testa dig fram till en bra exponering (det blir oftast bättre om du överexponerar något)

Du kan också testa ett annat skannerprogram än det som följer med.

Lycka till.

har själv en SD-III. Funkar finfint för mig med dia; grymt skarpa bilder, stora scanningar och hög upplösningar. Förstoring till 50x75 blir otroligt fina.

Det verkar som om din scanner inte fungerar som den ska. Men om det inte är den som det är fel på så kanske det är diat/negativen som är dåligt framkallade.

Angående negativ så har jag upplevt att den är tunnare än en diafilm, varvid exponeringen vid scanningen bör minskas på min scanner för att få bra resultat.

Värt att nämna är även att för mig blir dia mycket bättre att scanna än negativ, på denna scanner, för mig.

Tom velvia tyckte jag var en barnlekt jämte den superia och kodak supran jag har prövat, den blev kornig och jäklig. Iofs syns det inte om man faktiskt kollar på den i en storlek som den brukar skrivas ut i. Titta inte på bilden i 100% om du inte tänkt skriva ut den på det.. men vad blir det då... A2 eller nåt, så det är klart att den är kornig.

Tom Velvia 50 hade några korn här och där.

mm.. Förstår vad ni alla säger men..

Kortet jag skickar upp här är taget med fuji superia iso 100.. Så fort jag gör över 20 procent i zoomen i photoshop börjar bilden bli diffus och kornig. Ansiktet känns som om de försvinner i kornigheten, konstigt tycker jag. Om jag tar en digital bild i, 2mpixel. Visst borde scannern kunna göra bättre bilder än från en sån digital kamera.. det var som därför jag köpte den.. Men nu verkar det inte så.. Den digitala bilden kan jag zooma upp minst 60 procent innan det digatalabruset uppmärksamas. Undertiden som bilderna som är scannade inte klarar ett snepp ens. kornigheten och det diffusa tar över totalt.

Bilden som jag bifogar är kanske svårt att se eftersom att den är komprimerad.. men det kanske syns nått..

Mvh. Jesper // tack för svaren..

det är många faktorer som avgör exakt hur en bild ser ut på din datorskärm. Upplösningen på skärmen, storleken på bilden och dess kvalité.

Vid 20% zoom i PS ser iaf inte jag kornen på en bild som är scannad i högsta upplösningen.

Det du ser kanske uppstått i själva skärmen, inte i filen. När man zoomar kan det uppstå mystiska mönster för att skärmen trycker ihop bilden och således bara visar vissa av de pixlar som bilden innehåller.

Bilden som du har bifogat ovan ser hyfsad ut här, men det ser ut som om det är scannat av negativ. Färgerna ser lite brunaktiga ut och högdagrarna blir lite grådassiga.

mm det stämmer. negativ

Blir det så mycket bättre bilder av positiv film..

Kanske skulle börja fota dia då.. Måste man montera dia bilder för att scanna dom eller?

Kolla alltid i 50% eller 25% annars kommer kornen bilda moire effekter pga av att den gör en snabbskalning för visning på skärmen. Skulle du använda image size för att få den till samma storlek blir det en helt annan kvalite.

Re: mm det stämmer. negativ

J.Fagerqvist skrev:
Blir det så mycket bättre bilder av positiv film..

Kanske skulle börja fota dia då.. Måste man montera dia bilder för att scanna dom eller?

Jag bytte för några år sedan till dia. Använder enbart det nu.

Med Minolta ScanDual III kan man scanna både monterade eller omonterade dia. beställer du dia får du dessa i avkippt remsa, alltså som en vanlig negativremsa. Du scannar på samma sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar