Advertisement

Annons

Hur får man till sådana här vackra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget konstigt

Blixt kan ju hjälpa till men hur kan man få sådant här fint ljus i hela bilden och mörkt på rätt ställen?
Går det att göra i photoshop eller är det blixt/vitbalans på något vis som är nyckel?

http://www.ulfwesterberg.com/html/smallcreatures1.htm

2a kolumnen, 3e raden: Common Blue on Daisy
1a kolumnen, 5e raden: Duke of Burgundy

Tyckte det mest liknade alldagliga bilder på fjärilar. Moln eller slöjad sol alternativt upplättningsblixt (för sådana här bilder funkar den inbyggda perfekt som upplättningsbilxt)

Senast ändrad:
Jag kikade in på din profilsida och hittade massor av bilder på just fjärilar.
Som jag ser det är största skillnaden mellan dina bilder och de bilder du frågar om skärpedjupet. De länkade bilderna har väldigt snygg bakgrundsoskärpa. Samtidigt som motivet verkar knisterskarpt. Något som du ahr svårt att få till med din kompaktkamera.
Din bild på den rödfläckade blåvingen är dock ett lysande undantag. Där har du lyckats få bakgrunden tillräckligt långt bort så att den blir vackert oskarp. Eller har du använt en annan kamera till den bilden?

Om du kan påverka bländaren på din kamera, försök att använda så stor bländare som möjligt. Det bidrar till kortare skärpedjup.

Petter ...

Tycker inte att skillnaden på dina bilder och de du länkade till är alldeles slående egentligen. Men det du far efter är väl det snävare skärpedjupet och mjuka bokehn? För att verkligen lägga in en ny växel på ditt insektsfotande kan ett macro-objektiv kring 90-135mm (f/2.8) vara värt att titta närmare på.

Att använda grönkanalen som utgångspunkt för mask, och multiplicera med en bakgrundskopia eller dra i exponeringen är ett vanligt trick.

Man kan använda sitt 55-250 mm eller 18-55 mm kitobjektiv. Zooma in och utnyttja närgränsen. De första misstagen är skakningsoskärpa, så tiderna måste vara något i klassen 1/160s eller kortare. Autofokus vill lätt bli litet ditåt, så kolla och gunga fram det sista. Ta det som lek och lära, och upptäck en ny värld på knä.

En sak som gjorde bilden i länken snygg var ju att den hade belysning bakifrån. Precis som man riktar en blixt bakifrån på modellens hår får att få det att stå ut lite mer.

Fast på bilden var det ju antagligen stark sol eller hur.

En sak som gjorde bilden i länken snygg var ju att den hade belysning bakifrån. Precis som man riktar en blixt bakifrån på modellens hår får att få det att stå ut lite mer.

Fast på bilden var det ju antagligen stark sol eller hur.

Ja det är något i ljuset och ngt i det svarta som blir väldigt fint!

Tack för alla svar! Alltid lika intressant att läsa allting när man har frågor här!

Bilderna jag länkar till har främst så snyggt/mjukt ljus. Och det svarta blir suggestivt utan att bli för svart och platt.

Frågan är om det går att göra ngt i photoshop i efterhand så att det blir mer likt de bilder jag länkar till?

När det gäller skärpedjup tar jag bilder med både kort o längre. Vill helt enkelt inte ha rena macrobilder med helt utslätad bakgrund på alla foton.

Använder nu d90 med 150mm sigma macroobjektiv.

Du skulle inte kunna utveckla lite eller länka till en guide på förfarandet då tom med jag inte begriper öht vad du menar ...

Vet inte om några guider, men det finns säkert om man letar lite. Men lite kortfattat;
Börja med att göra en bakgrundskopia som lager, och lägg till en mask på bakgrundskopielagret.
Gå till channels/kanaler och klicka ur synligheten på allt utom grön. Markera allt (ctrl+a på pc) och kopiera.
Klicka tillbaka synligheten på alla kanaler.
Gå tillbaka till layers/lager, redigera masken för bakgrundskopian (shift+alt-klicka på masken på pc) och klistra in. Tryck ctrl+i på pc för att invertera masken.
Shift+alt-klicka på masken igen, markera bakgrundskopian och välj multiply/multiplicera.
Använd opaciteten för att justera effekten.

Förfarandet är det samma om du vill använda ett justeringslager för brightness eller exposure istället, med då har du ju bara en mask att manipulera, och den finns redan när du skapat justeringslagret.

Vill man fördjupa sig i hur man kan skapa korrektare masker kan man börja leka med image->calculations, eller channel mixer.

På bilden ovan är alla kanaler fortfarande markerade/blåa. Markera enbart den kanal som ska användas innan du kopierar. Det behöver inte nödvändigtvis vara den gröna.
Använd helst 16bitars-läge när du gör det här.

STORT TACK för animationen! Det var nog bland de häftigaste jag gjort med en bild i Photoshop!!! :)
Tyvärr hade jag inte exposure det sista men använde contrast istället!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto