Annons

Hur får man till en sån här motljusbild.

Produkter
(logga in för att koppla)

ellienor

Medlem
Länk till fotoskolan...
Syftar på rubrikbilden med stranden...
http://www.fotosidan.se/cldoc/13001.htm.htm

Tycker denna är en helt otrolig bild efter som den innehåller så mycket gråskala i hela bilden till skillnad från när jag tar motljusbilder som nästan alltid blir bara svart och vitt....
...mer som en klassisk motljusbil med väldiga kontraster.

Nu har ju detta foto en naturlig fördel eftersom det inte finns något som kastar svarta skuggor...men åndå ,det känns som att det finns nån hemlighet med hur han har fått till denna bild

tex vilket filter för att solen inte ska bränna upp hela bilden
Det kan väl inte bara vara ett uv filter?

nån som brukar få till lika fina bilder som detta
som kan avslöja några knep

ellinor

Hej Ellinor!

Tricket med motljus är att det inte är svårt. Filter är en gammal teknik som är det bästa. Det finns filter som till hälften är grå-tonade, mörkare. Sätt ett sånt på kameralinsen och lägg mitt linjen vid horisonten så bränner inte solen ut lika lätt. Dock så krävs manuell exponering och helst ett variabelt avtonat gråfilter.

Annars kan du fota i råformat och exponera efter himlen och sedan ljusa upp skuggorna i raw-programet. Raw filer har ett större dynamiskt omfång.

Använd sedan "fill-light" i AdobeCameraRaw-programmet för att lätta upp skuggorna.

Du kan även sänka kontrasten om den är för hög.

Fotar du jpeg med en kompaktkamera så får ställa in kameran på lägre kontrast och sen använda "shadow/highlight" i Photoshop för att lätta upp skuggorna.

Obs! Det går även fota med negativ färgfilm. Då blir motljusbilder svinbra och ofantligt mycket bättre än med digitalt. Men då pratar jag mellanformat som sedan måste skannas på en riktigt bra skanner.

Lycka till!

Senast ändrad:
Låter lite avancerat.
Jag tycker inte fotografering är så kul längre om man måste sitta och redigera i fotoprogram.

vill helst bara kunna ladda ner-skriva ut.

men okej,ställa ner kontrasten,gråfilter,mer?

Om du inte gillar att sitta i redigeringsprogram så kan jag nog inte hjälpa dig.

Alla bilder kräver kärlek och arbete i efterhand om de ska bli riktigt bra. Det finns inga genvägar. Sorry.

Du kan ju börja med att ställa ner bländaren till lite mindre, säg kanske 10-12, rikta kameran på ett ljusare parti brevid solen och lås ljusmätningen. Det finns en sån knapp på de flesta systemkameror. Kanske även kompakt, läs bruksanvisningen om din har en sådan. Sen komponerar du om och trycker av som du vill ha bilden. Så brukar jag ibland ta motljusbilder och de kan bli rätt bra tycker jag. Utan filter och efterbehandling. Förvisso blir många partier i bilden mörkare än den som du refererar till i texten. Du bör nog ha ett gråfilter då.

Här är ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/981802.htm
och ett till: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/958722.htm?set=mp

Båda utan filter eller efterbehandling.

MVH
Richard

Senast ändrad:
Väldigt fin bild
Precis sån bild som jag skulle vilja få till...

Tittade på exif...förstår inte att du fick med snön i motljuset så tydligt med 1/1000 och iso 100...

men det ser lite molnigt ut eller ,hjälper i så fall till lite att sprida ljuset från alla håll kanske????

kanonbild iallafall

ellinor

Det kan ju vara det som gör det, snön sprider ljus ruskigt bra. När man fotar mot solen i snön måste det ju vara ruskigt ljust.

// Richard

Väldigt fin bild
Precis sån bild som jag skulle vilja få till...

Tittade på exif...förstår inte att du fick med snön i motljuset så tydligt med 1/1000 och iso 100...

men det ser lite molnigt ut eller ,hjälper i så fall till lite att sprida ljuset från alla håll kanske????

kanonbild iallafall

ellinor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar