Annons

Hur får man tag på modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Musse4ever

Medlem
Jag är ganska ny i fotovärlden. Min vänskapskrets är inte i största laget och nu har jag problem att hitta modeller. De kan inte få betalt, det handlar om att jag håller på att bygga upp min portfolio.
Hur ska jag göra?
Hur gör ni?

Kolla in modelmayhem.com istället, där finns det massa modeller både i Sverige och i världen. :) Ett supertips är att surfa runt på bloggar faktiskt och leta folk, det finns massor av modebloggare med ambitioner att stå framför någon annans kamera än sin egen. :)

Kan också rekommendera www.modellbilder.se Den sidan har betytt massor för mig, både vad gäller att hitta modeller men också för att visa upp sina bilder och få konstruktiv kritik. Kul också at se vad alla andra hittar på, finns både amatörer och proffs där.

Hm.. min erfarenhet av modellbilder.se är helt annorlunda. Modellerna där vill ÄGA bilder du tar.
Modellbilder.se-modellerna bestämmer hur ni ska fotografera, kläder, ljus, plats osv osv osv
Modellbilder.se-modellerna väljer vilka bilder som är bra
Modellbilder.se-modellerna bestämmer hur bilderna ska retuscheras

Du är där för att Modellbilder.se-modellerna inte har en bra kamera med fjärrutlösare.

Gör såhär istället: Fråga såfort du ser en person med väldigt intressant utseende och ge dom ett visitkort, enkelt effektivt och får personen att känna sig speciell, samt, du slipper skänka allt arbete till en otacksam Modellbilder.se-modell.

Med ett medlemsantal på över 10000 ( om jag minns rätt ) så är det naturligt att det smyger sig in en hel del märkligt folk, både bland modeller och fotografer.

De problem jag själv haft har bestått i oannonserade avbokningar från några modeller. Det är populärt att vara modell och många går nog med utan att vara riktigt seriösa.

Hm.. min erfarenhet av modellbilder.se är helt annorlunda. Modellerna där vill ÄGA bilder du tar.
Modellbilder.se-modellerna bestämmer hur ni ska fotografera, kläder, ljus, plats osv osv osv

Du är där för att Modellbilder.se-modellerna inte har en bra kamera med fjärrutlösare.

Gör såhär istället: Fråga såfort du ser en person med väldigt intressant utseende och ge dom ett visitkort, enkelt effektivt och får personen att känna sig speciell, samt, du slipper skänka allt arbete till en otacksam Modellbilder.se-modell.

Det där känner jag inte igen för fem öre! Jag har inte råkat ut för någon sådan modell på modellbilder.se...

Var inte så mesig -Du får ju i så fall säga till modellerna vilka typ av bilder DU vill ha. Alltså vilken typ av kläder, ljus, plats mm, Passar det inte modellen så säger man tack och hej, nästa tjej (kille).

Håller med vissa andra här i tråden, att modellbilder.se är en slasktratt rent ut sagt. Testa model.se istället...

Oavsett var du letar så för att få modeller måste du ha en idé om vad du vill göra, sen kan du regga dig på tex modellbilder.se jag personligen har bara bra erfarenheter av de modeller jag jobbat med där ( tex mina bilder "Enyo" har jag använd mig av modell från modellbilder.se. sen finns det massa andra communitys med forum -konst, bild foto där du säkert kan hitta modeller.. tex helgon.se

men med en idé klar så brukar det i regel inte vara något problem,

Word!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hm.. Min erfarenhet av modellbilder.se är helt annorlunda. Modellerna där vill äga bilder du tar.
modellbilder.se-modellerna väljer vilka bilder som är bra
modellbilder.se-modellerna bestämmer hur bilderna ska retuscheras

du är där för att modellbilder.se-modellerna inte har en bra kamera med fjärrutlösare.

Gör såhär istället: Fråga såfort du ser en person med väldigt intressant utseende och ge dom ett visitkort, enkelt effektivt och får personen att känna sig speciell, samt, du slipper skänka allt arbete till en otacksam modellbilder.se-modell.

Jag är ganska ny i fotovärlden. Min vänskapskrets är inte i största laget och nu har jag problem att hitta modeller. De kan inte få betalt, det handlar om att jag håller på att bygga upp min portfolio.
Hur ska jag göra?
Hur gör ni?

Jag såg i din blogg att du redan har många modeller att välja på!
Dom "billigaste" modellerna är dina syskon och föräldrar. När du har tränat på dem så kan du kanske åta dig uppdrag och få betalt för dina fotograferingar.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv!
Delvis av den anledningen jag lämnade modellbilder.se
Den andra anledningen är att ALLA snackar skit om ALLA på MB. Det är ett sånt förbannat skitsnackande så det inte är klokt. Värst bland modellerna såklart. Sen har vi allt kompisröstande, e.t.c.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar