Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur får man tag i Camera Raw?
- Trådstartare xlxl67
- Start datum
fredrikb81
Aktiv medlem
Camera Raw är en del av Photoshop-sviten. Tror inte att det fungerar separat som en gratislösning.
Fick du inte med någon programvara till din kamera för at hantera RAW?
Det enda gratisprogram jag känner till är GIMP, och till det skall det även finnas plugins för att hantera RAW. Jag har dock intetestat själv.
Fick du inte med någon programvara till din kamera för at hantera RAW?
Det enda gratisprogram jag känner till är GIMP, och till det skall det även finnas plugins för att hantera RAW. Jag har dock intetestat själv.
vaktmästaren
Aktiv medlem
Hur får jag tag i Camera Raw?
Ser att det går att ladda ned från nätet om man söker på Google. 3 MB står det att exe-filen är.
Är det plugin till Photoshop?`Alltså jag behöver ett program att redigera RAW-filer i - helst gratis.
Hur gör jag?
Adobe Camera Raw, ACR, är inget fristående program. ACR är den modul i Photoshop som man använder för att tolka raw-filer och jobba med dem. Det är för övrigt även samma motor, alltså ACR, som ingår i Lightroom.
m00ndancer
Aktiv medlem
Program som jag använder till Raw i Windows 7
Picasa: Gratis
RawTherapee: Gratis
Olonoe photoengine: Gratis Beta
Picturenaut: Gratis
Noiseware Community Ed.: Gratis
Gimp: Gratis
Mycket HDR baserat men användbart utan att betala en massa pengar. De pengarna har gått till
mina kameror och linser.
Picasa: Gratis
RawTherapee: Gratis
Olonoe photoengine: Gratis Beta
Picturenaut: Gratis
Noiseware Community Ed.: Gratis
Gimp: Gratis
Mycket HDR baserat men användbart utan att betala en massa pengar. De pengarna har gått till
mina kameror och linser.
Mánadís
Aktiv medlem
På min lilla minibärbara, där PS inte får plats, har jag Raw Therapee - för att kunna kolla på bilderna/skicka bilder hem osv när jag är ute och reser. Det har funkat ganska dåligt för mig: det hänger sig och är allmänt långsamt, men jag vet inte om det beror på programmet eller på min dator. Men det går att använda i alla fall och är en helt ok nödlösning på resor.
Däremot skulle jag inte vilja använda det i normala fall. Hemma har jag Photoshop - studentvarianten eftersom jag läser på univ. Så det kanske kan vara en lösning om du vill ha just Camera Raw. Även om det inte är gratis så är det väl kring 80% rabatt har jag för mig.
Däremot skulle jag inte vilja använda det i normala fall. Hemma har jag Photoshop - studentvarianten eftersom jag läser på univ. Så det kanske kan vara en lösning om du vill ha just Camera Raw. Även om det inte är gratis så är det väl kring 80% rabatt har jag för mig.