Annons

Hur får man mäktiga berg se mäktiga ut på bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har lite teorier om att man måste upp en bit så att man kommer jämnhöjd med berget. Kanske man får försöka fånga in lite förgrund så att det mäktiga berget blir relaterat till något.

Fler tips tack...

Absolut är det så...

Med förgrund, eller med tele, från en hög position. fast återigen, något att reletera till (i detta fallet båten)

Bilagor

• 070806-0251.jpg
    070806-0251.jpg
    58.1 KB · Visningar: 441
  • 070806-0250.jpg
    070806-0250.jpg
    46.9 KB · Visningar: 440
Tack för alla tips jag har fått. Det har blivit en mycket inspererande tråd och plus alla bilder som ni har tipsat om.

Fortsätt med diskutionen!

Jag längtar ännu mer tills jag kommer fram till fjällen. Här ska det fotas, fiskas, slåss med mygg o.s.v

// Magnus

Många bra tips och råd har redan getts i denna tråd. Jag kan bara instämma i det som sagts om kamerapositioner och brännvidder, och inte minst rådet att ha med någonting i bilden som anger skalan. Jag vill påpeka ytterligare tre saker.

1) Ljuset! Fjällandskapets dramatik består inte bara i själva bergens storslagenhet utan inte minst i det sublima ljusspelet. Tänk inte bara på bergen när du fotar utan var uppmärksam på väder, tid på dygnet, hur skuggor faller osv. Klarblå himmel är inte alltid det bästa vädret om man vill fånga bergens mäktighet...

2) Våga göra dina egna bilder! Att fota berg är både det lättaste och det svåraste som finns. Lätt därför att motivet är så imponerande i sig. Desto svårare att förvalta det imponerande motivet till en intressant bild, med personligt uttryck. Konventionerna inom fjällfotografin är starka. Ta till dig alla goda råd men våga tänka annorlunda, ansträng dig för att göra någonting eget, försök variera dig.

3) Fjällen är mer än bergen! Du har visserligen frågat hur man får berg att se mäktiga ut på bild, men glöm inte bort att naturen i fjällen bjuder på mycket mer än mäktiga berg. Sänk blicken och du ser en värld av mossa, lavar, blommor. I fjällen finns bäckar, forsar och vattenfall, stenblock, is- och snöskulpturer och mycket mer. Har du tur får du se vilda djur och fåglar. Och glöm inte människorna du möter. Jag kan garantera att en bildvisning som bara består av mäktiga berg - hur snygga bilderna än är - kommer att bli långtråkig, medan ett bildspel som visar på fjällvärldens mångfald är ett vinnande koncept.

Lycka till Magnus!

P.S. Det har hänvisats flera gånger till Claes Grundsten i denna tråd. Hans lilla bok "Fotografera i fjällen" har en del år på nacken (den är från 1993, utgiven av STF) men innehåller många tips som fortfarande är aktuella.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar