Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man kort från mobilen att se bra ut.

Produkter
(logga in för att koppla)

Synvillan

Aktiv medlem
Som det står ovan. Jag har en bild från mobilen som jag skulle vilja använda. Men kvalitèn är just där efter. Jag har spakat och pillat i photoshop och får inte riktigt till det.
Finns det någon som har några enkla knep eller trix. Bilden finns här nedan och fria händer för den som skulle vilja hjälpa till. Förklara gärna hur du/ni gjort.

Större bild.
http://i179.photobucket.com/albums/w315/kill_the_noobs/103.jpg

Bilagor

• 103.jpg
    103.jpg
    98.6 KB · Visningar: 1,007
Den bilden är lite liten för att labba med. Har du den i fullformat, eller i alla fall större som man kan ladda hem så skulle det vara lättare att skapa sig en uppfattning om vad som kan/behöver göras med bilden.

Sen skriver du att du vill använda den. Till vad, är ju en nödvändig följdfråga då. För att köra upp den på 70x100cm canavs kanske inte är att tänka på.

Jag ser ju i ditt album att du inte är helt bortkommen i Photoshop. Så vad behöver du hjälp med?

Det stora problemet är väl att bilden är väldigt oskarp i original så du kan nog inte förvänta dig några underverk. I liten storlek och rätt aggresiv uppskärpning och kontrasthöjning fungerar den säkert bra på en websida. Den kommer aldrig att bli någon höjdare som utskriven A4 t.ex.

EDIT: Men å andra sidan så har ju den här typen av bilder andra värden än teknisk bildkvalitet. Gör det bästa som går och gläds åt innehållet istället.

Senast redigerad av en moderator:
Sen skriver du att du vill använda den. Till vad, är ju en nödvändig följdfråga då. För att köra upp den på 70x100cm canavs kanske inte är att tänka på.

Jag ser ju i ditt album att du inte är helt bortkommen i Photoshop. Så vad behöver du hjälp med?

Skulle tänka mig att det skulle tänkas funka på max 20x30. Ska bara ramas in och ha i hyllan princip.

Är kanske inte helt bortkommen. Men nu står det still. Har kanske haft lite bättre grunder att gå på innan. Se mitt bästa resultat (nedan) och förstå kanske. För den är jag inte heller nöjd med. Långt ifrån.

Större bild.
http://i179.photobucket.com/albums/w315/kill_the_noobs/skoter.jpg

Bilagor

• skoterfoto.jpg
    skoterfoto.jpg
    98.1 KB · Visningar: 973
Det stora problemet är väl att bilden är väldigt oskarp i original så du kan nog inte förvänta dig några underverk. I liten storlek och rätt aggresiv uppskärpning och kontrasthöjning fungerar den säkert bra på en websida. Den kommer aldrig att bli någon höjdare som utskriven A4 t.ex.

EDIT: Men å andra sidan så har ju den här typen av bilder andra värden än teknisk bildkvalitet. Gör det bästa som går och gläds åt innehållet istället.

Du kan ha rätt. Eller med närmare eftertanke så har du alldeles rätt. Men det vore kul och se om någon lyckas med ett bättre resultat än mig.

Som det står ovan. Jag har en bild från mobilen som jag skulle vilja använda. Men kvalitèn är just där efter. Jag har spakat och pillat i photoshop och får inte riktigt till det.
Finns det någon som har några enkla knep eller trix. Bilden finns här nedan och fria händer för den som skulle vilja hjälpa till. Förklara gärna hur du/ni gjort.

Större bild.
http://i179.photobucket.com/albums/w315/kill_the_noobs/103.jpg

Hej,

Kika lite på http://www.alienskin.com/ plugin prg till Photoshop, använder mig en del av Image Doctor för att bla reparera foton och Blow Up för att förstora foton.

/Conny

Om den bild du länkat till är det största formatet du har tror jag inte du ska försöka köra upp den i större än 10x13cm. Redan i det lilla formatet är upplösningen i lägsta laget, men troligtvis möjlig att göra. Kanske räcker även skärpan i bilden till i det mindre formatet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med bilden mer än så. Jag tycker den korrigerade versionen ser OK ut i mindre format på skärmen. Testa att framkalla/skriva ut den tycker jag.

Nummer 1 vid mobilfoto.

Mobilen är ju något som ligger i fickan ibland ihop med andra grejer och man pillar ju en del på den förutom att ta bilder.
Ta som vana att ALLTID torka rent den lilla plana glas/plastbiten som sitter framför "objektivet", är den kladdig blir det samma effekt som att smörja vaselin på ett vanligt objektiv.
Är den ren har man gjort vad man kan för att få så bra bild som möjligt.
En annan sak som är relativt viktig...
Undvik motljus! Motljusegenskaperna på mobilernas objektiv är ju inte dom bästa.

Senast ändrad:
Gick lite snällare fram. Tar hellre lite brus än att det blir så pass utsmetat. Går man ner till 2/3 i storlek ser det rätt ok ut.

Större:
http://martinstenlund.se/files/temp/103-1.jpg

Edit:

Du ville visst ha en förklaring...

Smart sharpen 200% 1,2 pixel radius
Gaussian blur 0,3 pixels
Exposure/gamma
Photo filter, warming
Color balance i midtones och shadows.

Noterade tyvärr inte värdena i de nedre, de ovan syns ju om jag öppnar dem igen.

Bilagor

• 103-1web.jpg
    103-1web.jpg
    38.9 KB · Visningar: 916
Mobilen är ju något som ligger i fickan ibland ihop med andra grejer och man pillar ju en del på den förutom att ta bilder.
Ta som vana att ALLTID torka rent den lilla plana glas/plastbiten som sitter framför "objektivet", är den kladdig blir det samma effekt som att smörja vaselin på ett vanligt objektiv.
Är den ren har man gjort vad man kan för att få så bra bild som möjligt.
En annan sak som är relativt viktig...
Undvik motljus! Motljusegenskaperna på mobilernas objektiv är ju inte dom bästa.

Jag är ingen direkt större användare av mobil kameran. Men du har ju helt rätt i det du säger. Tåls att tänka på.

Gick lite snällare fram. Tar hellre lite brus än att det blir så pass utsmetat. Går man ner till 2/3 i storlek ser det rätt ok ut.

Större:
http://martinstenlund.se/files/temp/103-1.jpg

Edit:

Du ville visst ha en förklaring...

Smart sharpen 200% 1,2 pixel radius
Gaussian blur 0,3 pixels
Exposure/gamma
Photo filter, warming
Color balance i midtones och shadows.

Noterade tyvärr inte värdena i de nedre, de ovan syns ju om jag öppnar dem igen.

Den var inte alls pjåkig. Jag ska prova dina varianter (Smart sharpen 200% 1,2 pixel radius,Gaussian blur 0,3 pixels, Exposure/gamma, Photo filter, warming, Color balance i midtones och shadows.)
Kanske en aning för mörk för vara min smak. Men som sagt så är det ju från en mobil kamera.

Den var inte alls pjåkig. Jag ska prova dina varianter (Smart sharpen 200% 1,2 pixel radius,Gaussian blur 0,3 pixels, Exposure/gamma, Photo filter, warming, Color balance i midtones och shadows.)
Kanske en aning för mörk för vara min smak. Men som sagt så är det ju från en mobil kamera.
Jo, den blev lite mörk men om man tolererar lite brusreducering så kan den kanske se ut så här. Om man tittar nära i full storlek så syns skärpningsartefakterna både i den här och den ovan tyvärr, men som sagt så är det en mobilbild...

http://martinstenlund.se/files/temp/103-2.jpg

Förutom ovan så tog jag:

Reduce noise:
strenght 6
preserve details 50
reduce color noise 50
sharpen details 25

Shadow/highlight:

shadows:
amount 30
tonal width 10
radius 2

highlight:
amount: 5
tonal width: 5
radius: 1

Bilagor

• 103--2web.jpg
    103--2web.jpg
    36.9 KB · Visningar: 848
Varför kan inte ett kort från mobilen se ut som ett mobilkort? Jag tycker inte man skall maskera bort att det är en utmärkt bild tagen av en mobil.

Vänta bara tills man i framtiden försöker få fram 2000-talets mobillook med dyra photshopfilter ungefär som man försöker imitiera polaroidbilder i dag.. Hehe.

Jag körde endast oskarp mask, mer än 100%, radie mer än 50 pixlar och 2-3 på tröskelvärde, på mitt förslag. Nån mer som tycker sig se utandningsröken?

I denna miljön tycker jag inte man skall ha varmtoning föresten, om man får kivas lite med tidigare inläggare :)

Bilagor

• 103-1.jpg
    103-1.jpg
    24.2 KB · Visningar: 347
Senast ändrad:
Jag gjorde ett försök..

http://i415.photobucket.com/albums/pp233/popfjollan/FotosidanMobilKameraFix.jpg

Men rekommenderar dig att fota med åtminstone en 2000 kronors kompakt i fortsättningen... Bäst blir det iofs med en systemkamera. Finns både små och billiga sådana för mellan 3000 och 4000 nya nuförtiden.

Mvh: Danne

Edit: Glömde skriva hur jag gjorde.. haha, Till att börja med så har jag en kalibrerad skärm.. kommer inte ihåg allt jag gjorde, men mest korrigerade jag färgerna och höjde kontrasten en massa gånger för att sedan plocka tillbaka skuggor högdagrar med funktionen "shadow/highlight".

Ps. Om din skärm inte är kalibrerad så ser nog bilden riktigt blå ut..

Bilagor

• FotosidanMobilKameraFix_liten.jpg
    FotosidanMobilKameraFix_liten.jpg
    80.5 KB · Visningar: 331
Senast ändrad:
Ursäkta lite förmynderi...men ni alla mer eller mindre ovana skoterförare...sök lite info från tex lokala skoterklubbar edyl innan färd. Jag jobbar med utbildning av skoterförare (för det så kallade "Förarbevis Terrängskoter" som krävs för att köra snöskoter om man har körkort utfärdat efter år 2000) och blir lite bestört när jag ser barn mellan förare och styre.

Visst....de flesta bedyrar att de kör lugnt och försiktigt med ungarna det är en självklarhet....men ändå sker då och då tragiska olycksfall med allvarligt skadade eller i värsta fall ihjälklämda ungar! Redan i låga hastigheter som 20-30km/h blir en vuxen människa fruktansvärt "tung" vid krock eller panikbroms.

Nu är bilden ovan kanske mer en "poseringsbild" där ungarna klättrat upp på stillastående skotern men frågan är så viktig så jag skriver ändå :)

mvh / Matti

----------------------------------
UTKAST AV LAGAR OCH REGLER SOM SOM OMGÄRDAR SNÖSKOTERTRAFIKEN I SVERIGE. (Källa SVEMO SNÖSKOTER)

Åldersgräns 16 år.

Krav om förarbevis terrängskoter för de som inte har körkort, eller innehar körkort utfärdat EFTER 2000-01-01

Nykterhetsgräns 0,2 promille.

Hastighetsgräns 70 km/h. Lokala avvikelser om 20 km/h eller 30 km/h kan förekomma och skall respekteras.

Inget hjälmkrav, men rekommenderas av alla.

Körning på jordbruksmark förbjuden utan markägares tillstånd.

Körning får ske endast där snötäcket är tillräckligt tjockt, körning får inte ske om skotern kommer i kontakt med marken. Ej heller när snötäcket är för tunt så risk föreligger för så kallade isbrännor.

Körning i plant och ungskog får inte ske om inte skogen har en medelhöjd av minst två (2) meter över snötäcket.

Snöskoterförare har stopplikt vid passage av väg. Passagerare får inte åka med, varken på skoter eller i pulka vid passage av väg. Undvik att köra på oplogade vägar, eftersom eventuell snöröjning försvåras.

Barn skall placeras i pulka, inte mellan förare och styre. Det har förekommit att barn har klämts till döds när föraren placerat barn framför sig. Kan inte barn medfölja på ett säkert sätt, sittande i pulka med vuxen, skall de inte medföras. Tumma inte på säkerheten.

Det är förbjudet att medföra vapen på snöskoter. Vissa undantag genom dispens kan medges.

Det är förbjudet att spåra och förfölja vilda djur med snöskoter.

Rätten att fördas med terrängskoter regleras till stor del genom terrängkörningslagen (TKL) och terrängkörningförordningen (TKF).

-------------------------------

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar