Annons

Hur får man "Jesse James" effekten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Ny här men jag hittar ingen annan tråd om detta. Anyways, "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" är helt klart den vackraste film jag sett.

Dock undrar jag hur man går tillväga för att få så intressant skärpedjup (?) som de använder så mycket i filmen. Det verkar bara vara den centrala delen av bilden som är skarp medan resten är mjukt oskarp. Kolla in videon nedan på YouTube för att få en uppfattning vad jag talar om.

http://youtube.com/watch?v=n4zmmjdN6Wg

Hoppas någon kan förklara hur man får denna effekt eftersom jag längtar efter att köra lite foto med liknande teknik. Tack.

Hah, det var snabba svar. =D

Tilt/shift objektiven verkar vara ekonomisk ruin så det blir antagligen lensbabie eller PS.

Jag har dock försökt göra detta i PS men det såg bara "fejk" ut. Om det finns någon bra tutorial som någon kanske kan dela med sig skulle jag uppskatta det.

Vilken oerhört vacker inledning på en film... det såg ut som en LensBaby-effekt i mina ögon. "Sweetspot" kallas det visst. Det ska variera i effekter mellan de tre olika bebisarna, men jag har bara "originalet" än så länge men skulle kunna tänka mig 3:an också eftersom den går att ställa in i bestämda positioner.

Du kanske kan få fler tips på forumet Lensbabies Friends om vilken av dem som är lämpligast för just den effekt du är ute efter.

Sans skrev:
Vilken oerhört vacker inledning på en film... det såg ut som en LensBaby-effekt i mina ögon. "Sweetspot" kallas det visst. Det ska variera i effekter mellan de tre olika bebisarna, men jag har bara "originalet" än så länge men skulle kunna tänka mig 3:an också eftersom den går att ställa in i bestämda positioner.

Du kanske kan få fler tips på forumet Lensbabies Friends om vilken av dem som är lämpligast för just den effekt du är ute efter.

Jag skulle rekommendera filmen varmt då hela filmen är vacker men lång.

Efter att ha kollat på exempel bilderna så tror jag att jag skaffar Origina Lensbaby. Verkar vara otroligt mjukt och precis vad jag söker efter.

Inget direkt svar till tråden men jag kan inget annat än att hålla med om att detta är tidernas vackraste film. :)
Att den är lång är inget som stör mig, satt fänglsad hela tiden ändå tack vare skådespeleriet och såklart det fantastiska fotot.

sunshine and gasoline skrev:Efter att ha kollat på exempel bilderna så tror jag att jag skaffar Origina Lensbaby. Verkar vara otroligt mjukt och precis vad jag söker efter.
Originalet ska vara mjukare och mer "drömlik" - i alla fall när man använder f2,8. Jag har inte så många egna bilder på min medlemssida där, men under mina favoriter där så kan du hitta exempel på många fantastiska effekter och varianter som man kan få fram med en LensBaby.

Arclight skrev:
Inget direkt svar till tråden men jag kan inget annat än att hålla med om att detta är tidernas vackraste film. :)
Att den är lång är inget som stör mig, satt fänglsad hela tiden ändå tack vare skådespeleriet och såklart det fantastiska fotot.
Jag kommer inte att klaga på att jag inte är den enda fan här. Längden störde inte mig heller men många har klagat på den. Jag själv skulle betala ganska mycket för fyra timmars versionen.

Sans: Folk är verkligen kreativa med de här. Hur är bygg-kvaliten på Original Lensbaby? Bra?

sunshine and gasoline skrev:Sans: Folk är verkligen kreativa med de här. Hur är bygg-kvaliten på Original Lensbaby? Bra?
Det beror på vad man jämför med... det är två lite grövre metallringar med ett plastdragspel emellan... och bländarna är tunna metallringar som byts manuellt. Fast jämfört med mitt plastiga supersofta Sima-objektiv som i princip bara består av två löstagbara plaströr så är LensBabyn tung och har en rejäl byggkvalitet. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar