Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man gamla bilder släta igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nellieohlson

Ny medlem
Jag försöker hjälpa min gamla mor med hennes gamla svartvita bilder från hennes ungdoms dagar. Bilderna har liksom rullat ihop sig och stelnat och om man vecklar ut dem riskerar de att brytas. Någon som har tips på hur man kan behandla dem för att få dem släta och fina igen? Skulle bli väldigt tacksam för hjälp!

Om någon av bilderna saknar värde skulle ni kunna testa att blöta upp den och sedan släta ut och låta torka.

Jag har aldrig provat, så ger absolut inte på det med något ni inte vill riskera att förlora. Men fotopapper bör tåla väta, det ligger trots allt i vattenbad under kopieringen :)

Prova med att blöta upp en bild ordentligt. Lägg den på en glasskiva eller spegel och pressa ut vattnet från mitten och ut mot kanterna med en rulle eller kanske med en slickepott. Låt bilden lufttorka och om allt går väl kommer den att lossna av sig själv och vara plan.

Tack

Om någon av bilderna saknar värde skulle ni kunna testa att blöta upp den och sedan släta ut och låta torka.

Jag har aldrig provat, så ger absolut inte på det med något ni inte vill riskera att förlora. Men fotopapper bör tåla väta, det ligger trots allt i vattenbad under kopieringen :)

Tack för ditt svar! Får se om jag vågar mig på ett försök

Har ibland planat bilder på följande vis: Gäller svartvita bilder som inte är kopierade på plastpapper utan traditionellt "papperspapper" ( sk barytpapper).

Men observera att om de är blanka kan högglansen försvinna när du torkar om dem.

Fukta bilderna på baksidan med en hushållsvamp. Lägg dem i press med böcker ovanpå mellan två ark syrafri kartong i typ en vecka. Syrafri kartong (typ 3 mm tjock) köpte jag hos Gallerix som använder den typen av kartong när gör de passpartouer vid inramning av bilder. Kartongen går att återanvända flera gånger.

Tack för svaret

Har ibland planat bilder på följande vis: Gäller svartvita bilder som inte är kopierade på plastpapper utan traditionellt "papperspapper" ( sk barytpapper).

Men observera att om de är blanka kan högglansen försvinna när du torkar om dem.

Fukta bilderna på baksidan med en hushållsvamp. Lägg dem i press med böcker ovanpå mellan två ark syrafri kartong i typ en vecka. Syrafri kartong (typ 3 mm tjock) köpte jag hos Gallerix som använder den typen av kartong när gör de passpartouer vid inramning av bilder. Kartongen går att återanvända flera gånger.

Hej

Det låter som en mer varsam behandling, bilderna är glansiga på framsidan vilket jag inte vill riskera ska sköljas bort. Tack för tipset!

Vill du behålla högglansen är det säkrast att använda sk högglansplåtar vid torkningen. Bildsidan ska då ligga mot plåten vid torkningen. Den metod jag föreslog är ingen garanti för att ytan inte mattas.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto