Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man fram tid o bländare på en D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Testade en bekants Nikon D200 för en tid sen. En mycket trevlig kamera måste jag säga förrutom att jag inte hajjade mkt av handhavandet då jag annars är Canon-användare (350D).

Läste manualen flera gånger (på engelska dock) men hittade inte var någonstans jag ställer in så att jag ser aktuell bländare/tid för de bilder jag redan har tagit. Kunde bara se detta i sökaren INNAN jag tog bilden, inte efteråt som jag önskade.

Canons förkärlek till motivprogram må vara löjlig men jag tyckte att Nikon hade ett så helt annorlunda upplägg på att ställa in tid o bländare alt manuellt läge så jag fick inte ut max av testet direkt.

Annars en väldigt trevlig kamera som sagt. Skön att hålla i, trevligt slutarljud o jag tycker den ger bra dynamiskt omfång (bra objektiv som satt på också). Men men, handhavandet var knepigt måste jag säga, för en Canonist i alla fall.

Så gott folk, hur gör man för att visa varje bilds tid/bländare o histogram i efterhand på en Nikon ö ht? Skulle vara kul att veta för jag har en annan bekant som har en D50 också som skulle behöva lära sig.
 
Hej Karin!
Ja, D200 är en trevlig kamera. På mitt exemplar trycker man "multiknappen" nedåt/uppåt för att växla visning histogram-utbrända områden-jpeginfo-kamerainfo (den du söker m bländare/slutare)-..annan info..-ingen info.
// micke (övergav Canon just pga handhavandet, men man är olika :) )
 
Mors!

Starta menyn och stega dig upp med multiväljaren högst upp till vänster där det finns en pil-symbol. Den meny som nu syns på displayen har bl.a alternativet "Visningsläge". Stega dig ner dit och "klicka" höger med multiväljaren.

Nu öppnas en ny meny där du fritt kan välja vilka bilduppgifter du vill kunna se i efterhand. Glöm ej att efter gjorda val "klicka" på Klar - OK.

Nu kan du efter tagna bilder bläddra fram uppgifterna för respektive bild med hjälp av multiväljaren (höger/vänster eller upp/ner, beroende på vilket alternativ man har valt under menyn f3).

Fridens
Oscar
 
Enklast är att använda samma "knapp"/multiväljare som man bläddrar bland tagna bilder med (stor rund knapp på baksidan med pilar upp/ner o höger/vänster).

Om kameran är inställd att stega fram bland de tagna bilderna med upp/ner på multiväljaren så bläddrar du mellan olika visningslägen med höger/vänster (histogram, exponering, info, utfrätta högdagrar med mera).

Dock kan man ställa om hur multiväljaren beter sig i menyn.
 
Ok, tack för alla svar. Problemt var bara att jag skulle behöva förklara detta på engelska också... För den som hade kameran o inte heller lyckades hitta detta efter att ha läst manualen. Vi kanske var två trögskallar men jag är ju sämre på engelska.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.