Annons

Hur får man bra skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du är inte ensam

Jag känner igen det du beskriver och jag ser på dina bilder. det händer ibland med mitt kit objektiv på 20D misstänker att det är lika på våra kameror.

Det verkar som om autofocusen missar ibland så man får focusera om.

Om AF-punkten blinkar på hennes ögon och fokus låser där, utan att du vrider kameran vid avtryck, så borde skärpan ligga rätt.
AF-läget bör vara inställt på "one fokus shot" eller något liknande. Alltså att fokus låser när man trycker halvvägs.

Nr 24: Skärpan är OK men inte jättebra, framförallt ligger den fel.
Ett Canon 50mm fast brännvidd tecknar skarpt.
Zoomen vet jag inget om, förmodligen är den medelmåttig.

Du kan testa mot en tidning med en lampa som belysning (45 grader)
Börja först med att hålla kamera vinkelrät mot tidningen. Om det blir skarpt då så behöver du inte gå vidare med någon skärpeplanstest (lutande plan)

Lycka till.

Nu har jag tagit sex testbilder och lagt upp:

http://john.knoop.se/testbilder.zip

Det verkar som att den IBLAND fokuserar fel. Jag vet inte om den fokuserar nedanför eller hitom AF-punkten, men på bilderna där tidningen ligger under skrivbordslampsljus så syns det tydligt att fokus inte ligger där jag vill (jag har ritat ut ett märke där jag fokuserar).

På bilderna med den skäggige mannen samt bilderna där tidningen ligger i ett fönster så verkar det bara som att den blir allmänt suddig vid f/2.5.

Kamera: Canon EOS 10D.
Optik: Canon EF 50mm 2.5 macro

Det ser normalt ut.

När du lägger tidningen så här snett mot kameran så kan du inte veta vart exakt på ytan som AF-sensorn mäter. Mätfältet är större än indikeringen i sökaren. Det förklarar nog varför skärpan ligger närmre än krysset.

När tidningen står vinkelrätt mot kameran ( i fönstret) så verkar det funka OK.

Porträttet är underexponerat pga motljuset och därför svårt att utvärdera. Det är svårt att bedöma bilden på full öppning tycker jag.

Mvh J O

jjoohhnn skrev:
Nu har jag tagit sex testbilder och lagt upp:

http://john.knoop.se/testbilder.zip

Det verkar som att den IBLAND fokuserar fel. Jag vet inte om den fokuserar nedanför eller hitom AF-punkten, men på bilderna där tidningen ligger under skrivbordslampsljus så syns det tydligt att fokus inte ligger där jag vill (jag har ritat ut ett märke där jag fokuserar).

På bilderna med den skäggige mannen samt bilderna där tidningen ligger i ett fönster så verkar det bara som att den blir allmänt suddig vid f/2.5.

Kamera: Canon EOS 10D.
Optik: Canon EF 50mm 2.5 macro

Det var väldigt svårt att avgöra på dina bilder hur focus ligger med ditt objektiv.

Ladda hem bifogade pdf dokument och skriv ut testsidan. Följ instruktionerna och fotografera av pappret i 45 graders vinkel så får du kvitto på hur ditt objektiv och din kamera fokuserar.

www.pix4chicks.se/focus21.pdf

Det går inte att ladda hem filerna just nu.

Men tidningen var inte "väldigt oskarp"

Det kan vara så att objektivet är av äldre modell och att autofokusen varierar något litet snäpp från gång till gång. Detta märks i så fall mycket tydligt i en DSLR när man "peepar" bilden i 100%. På den analoga tiden var det inget problem, toleransen var helt enkelt större.
Det är också möjligt att objektivet är ungefär så här skarptecknande på full öppning och detta avstånd.

Här finns en test och uppmätta värden på gluggen.
Man ser att nedbländat så är det väldigt skarptecknande. På bländare 2,5 så är det svagare, vilket är helt normalt:
http://www.photodo.com/product_48_p4.html

Kameran har one shot focus, AI och servo val för fokusering och jag antar att du vet hur man utnyttjar skillnaderna.

En kanske dum fråga, men har du testat att fota med blixt?
Dvs. den inbyggda, blir hon skarp men fult ljus så funkar ju objektivet.
Men som de andra säger så är det inte säkert att ditt objektiv är skapare än sådär på större bländare.

Hej.

Tiden är viktigast för dig!

Om du kör med TV/man läge och sätter tiden på ca 150, då behöver du inte oroa dig.(om du inte kör en zoom över 150mm)
Om du kör stor bländare då få du kort skärpedjup (mindre toleranser), ofta så kör man med optikens optimala bländare (olika beroende på optik) men ofta mellan f5,6-f9.
Om denna inställning under exponerar öka då ljuset eller iso talet.
Viktigt är att du focuserar manuellt.

Lycka till :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar