Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur får man bra skärpa?
- Trådstartare jjoohhnn
- Start datum
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Om AF-punkten blinkar på hennes ögon och fokus låser där, utan att du vrider kameran vid avtryck, så borde skärpan ligga rätt.
AF-läget bör vara inställt på "one fokus shot" eller något liknande. Alltså att fokus låser när man trycker halvvägs.
Nr 24: Skärpan är OK men inte jättebra, framförallt ligger den fel.
Ett Canon 50mm fast brännvidd tecknar skarpt.
Zoomen vet jag inget om, förmodligen är den medelmåttig.
Du kan testa mot en tidning med en lampa som belysning (45 grader)
Börja först med att hålla kamera vinkelrät mot tidningen. Om det blir skarpt då så behöver du inte gå vidare med någon skärpeplanstest (lutande plan)
Lycka till.
AF-läget bör vara inställt på "one fokus shot" eller något liknande. Alltså att fokus låser när man trycker halvvägs.
Nr 24: Skärpan är OK men inte jättebra, framförallt ligger den fel.
Ett Canon 50mm fast brännvidd tecknar skarpt.
Zoomen vet jag inget om, förmodligen är den medelmåttig.
Du kan testa mot en tidning med en lampa som belysning (45 grader)
Börja först med att hålla kamera vinkelrät mot tidningen. Om det blir skarpt då så behöver du inte gå vidare med någon skärpeplanstest (lutande plan)
Lycka till.
jjoohhnn
Medlem
Nu har jag tagit sex testbilder och lagt upp:
http://john.knoop.se/testbilder.zip
Det verkar som att den IBLAND fokuserar fel. Jag vet inte om den fokuserar nedanför eller hitom AF-punkten, men på bilderna där tidningen ligger under skrivbordslampsljus så syns det tydligt att fokus inte ligger där jag vill (jag har ritat ut ett märke där jag fokuserar).
På bilderna med den skäggige mannen samt bilderna där tidningen ligger i ett fönster så verkar det bara som att den blir allmänt suddig vid f/2.5.
Kamera: Canon EOS 10D.
Optik: Canon EF 50mm 2.5 macro
Det verkar som att den IBLAND fokuserar fel. Jag vet inte om den fokuserar nedanför eller hitom AF-punkten, men på bilderna där tidningen ligger under skrivbordslampsljus så syns det tydligt att fokus inte ligger där jag vill (jag har ritat ut ett märke där jag fokuserar).
På bilderna med den skäggige mannen samt bilderna där tidningen ligger i ett fönster så verkar det bara som att den blir allmänt suddig vid f/2.5.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Det ser normalt ut.
När du lägger tidningen så här snett mot kameran så kan du inte veta vart exakt på ytan som AF-sensorn mäter. Mätfältet är större än indikeringen i sökaren. Det förklarar nog varför skärpan ligger närmre än krysset.
När tidningen står vinkelrätt mot kameran ( i fönstret) så verkar det funka OK.
Porträttet är underexponerat pga motljuset och därför svårt att utvärdera. Det är svårt att bedöma bilden på full öppning tycker jag.
Mvh J O
När du lägger tidningen så här snett mot kameran så kan du inte veta vart exakt på ytan som AF-sensorn mäter. Mätfältet är större än indikeringen i sökaren. Det förklarar nog varför skärpan ligger närmre än krysset.
Porträttet är underexponerat pga motljuset och därför svårt att utvärdera. Det är svårt att bedöma bilden på full öppning tycker jag.
Mvh J O
Maxieboy
Aktiv medlem
jjoohhnn skrev:
Nu har jag tagit sex testbilder och lagt upp:
Det var väldigt svårt att avgöra på dina bilder hur focus ligger med ditt objektiv.
Ladda hem bifogade pdf dokument och skriv ut testsidan. Följ instruktionerna och fotografera av pappret i 45 graders vinkel så får du kvitto på hur ditt objektiv och din kamera fokuserar.
www.pix4chicks.se/focus21.pdf
jjoohhnn
Medlem
Tycker du inte att den är väldigt oskarp?
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Det går inte att ladda hem filerna just nu.
Men tidningen var inte "väldigt oskarp"
Det kan vara så att objektivet är av äldre modell och att autofokusen varierar något litet snäpp från gång till gång. Detta märks i så fall mycket tydligt i en DSLR när man "peepar" bilden i 100%. På den analoga tiden var det inget problem, toleransen var helt enkelt större.
Det är också möjligt att objektivet är ungefär så här skarptecknande på full öppning och detta avstånd.
Här finns en test och uppmätta värden på gluggen.
Man ser att nedbländat så är det väldigt skarptecknande. På bländare 2,5 så är det svagare, vilket är helt normalt:
http://www.photodo.com/product_48_p4.html
Kameran har one shot focus, AI och servo val för fokusering och jag antar att du vet hur man utnyttjar skillnaderna.
Men tidningen var inte "väldigt oskarp"
Det kan vara så att objektivet är av äldre modell och att autofokusen varierar något litet snäpp från gång till gång. Detta märks i så fall mycket tydligt i en DSLR när man "peepar" bilden i 100%. På den analoga tiden var det inget problem, toleransen var helt enkelt större.
Det är också möjligt att objektivet är ungefär så här skarptecknande på full öppning och detta avstånd.
Här finns en test och uppmätta värden på gluggen.
Man ser att nedbländat så är det väldigt skarptecknande. På bländare 2,5 så är det svagare, vilket är helt normalt:
http://www.photodo.com/product_48_p4.html
Kameran har one shot focus, AI och servo val för fokusering och jag antar att du vet hur man utnyttjar skillnaderna.
Snabelvarg
Aktiv medlem
Hej.
Tiden är viktigast för dig!
Om du kör med TV/man läge och sätter tiden på ca 150, då behöver du inte oroa dig.(om du inte kör en zoom över 150mm)
Om du kör stor bländare då få du kort skärpedjup (mindre toleranser), ofta så kör man med optikens optimala bländare (olika beroende på optik) men ofta mellan f5,6-f9.
Om denna inställning under exponerar öka då ljuset eller iso talet.
Viktigt är att du focuserar manuellt.
Lycka till
Tiden är viktigast för dig!
Om du kör med TV/man läge och sätter tiden på ca 150, då behöver du inte oroa dig.(om du inte kör en zoom över 150mm)
Om du kör stor bländare då få du kort skärpedjup (mindre toleranser), ofta så kör man med optikens optimala bländare (olika beroende på optik) men ofta mellan f5,6-f9.
Om denna inställning under exponerar öka då ljuset eller iso talet.
Viktigt är att du focuserar manuellt.
Lycka till
Latino
Aktiv medlem
Alla bilder på nedanstående länk är tagna med 3 bygglampor för länge sedan, använde mig av Nikon med 50 optik och stor bländare runt 2, 2,5 jag tycker att det duger bra.
http://www.modellbilder.se/photosession.php?do=popup&id=10967&picnum=undefined
http://www.modellbilder.se/photosession.php?do=popup&id=10967&picnum=undefined