Annons

Hur får man bra skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

jjoohhnn

Medlem
Hej

Jag fotograferade igår en tjejkompis i fastljus (tre vanliga bygglampor). Sådana lampor ger ju inte riktigt lika mycket ljus som en blixt, så jag måste använda ganska stor bländare. Körde 2.5 med ena objektivet och 3.5 med andra.

Problemet är att bilderna blir väldigt oskarpa. Idag testade jag att jämföra bilder med bländare 3.5 med bländare 8.0, och de blir givetvis skarpare med mindre bländare. Men jag har inte ljus nog i mina lampor för en sån liten bländare.

Objektiven är Canon EF i bra skick.

Några förslag?

Stativ

Det är regel nummer ett när man har fastljus och vill ha bättre skärpa. Förr i tiden satte man fast modellens huvud med skruvtvingar för att slippa röreseoskärpa. Men då var kanske exponeringstiden en kvart eller så. Se till så att modellen är bekvämt posad och sätt kameran på staiv sen kan du använda lång exponeringstid gör att kunna köra på bländare 8 och få skarpa bilder. Kom dock ihåg att bakgrunden också blir väldigt skarp. Bäst är att kunna köra med 50mm/f=1,8 och fokusera noggrannt på ögonen. Då kommer du att få bästa och finaste bakgrunden. Oskärpan kommer dock att börja redan vid öronen på modellen. Har du otur så kommer nästippen också att bli oskarp. Försök att hitta rätt bländare till den mängd ljus du har till förfogande inom en rimlig exponeringstid, (<1/60sekund). I min portfolio finns några "bygglampebilder"

Oskarpa ska dem inte behöva bli. Däremot så får du ett kort skärpedjup. Öka ISO-talet lite så kan du minska bländaren. Annars är det blixtar eller mer ljus som gäller.

MVH/
Johan

Här är ett utsnitt ur en av bilderna. Jag har lagt på oskarp mask i Photoshop, så tänk på att originalet var ännu suddigare.

Jag fokuserar på ögonen så det är alltså inte så att det blir oskarpt pga kort skärpedjup. Det verkar snarare vara så att objektiven helt enkelt ger kass skärpa vid stora bländaröppningar.

Bilderna är tagna med
Canon EF 50mm f2.5
Canon EF 35-105mm f.5

Bilagor

• utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,501
Resten av bilderna finns här:

http://john.knoop.se/album/default.aspx?album=Achillea

Nån skrev att man får köra längre exponeringstider och hoppas att modellen kan stå riktigt stilla. Men jag fick rätt långa tider redan som det är. Är det verkligen realistiskt att köra med upp till en sekunds slutartider bara för att få bort oskärpan? Och jag vill ju helst ha lite kortare skärpedjup för att strukturen i väggen inte ska synas.

jjoohhnn skrev:
Resten av bilderna finns här:

http://john.knoop.se/album/default.aspx?album=Achillea

Nån skrev att man får köra längre exponeringstider och hoppas att modellen kan stå riktigt stilla. Men jag fick rätt långa tider redan som det är. Är det verkligen realistiskt att köra med upp till en sekunds slutartider bara för att få bort oskärpan? Och jag vill ju helst ha lite kortare skärpedjup för att strukturen i väggen inte ska synas.

Det finns bara en medicin för det och den heter: mer ljus! Studioblixtar är bästa lösningen.

Kostar ju lite också...

Men menar du alltså att B-ljus inte håller måttet? Det måste ju finnas tusentals fotografer som bara kör med B-ljus.

B-Ljus - Stativ - Ljusstarka objektiv! Kostar lite det också... därför finns det studioblixtar.

Det är lättare att få till aktionbilder med blixtar. Det krävs mer baktanke och planering vid fastljus fotografering. Framförallt stilla.

Gå lite närmare vid porträttbilderna så skall du se att skärpan blir bättre. Det är svårt att få kanonbra skärpa på hela modellen på det avstånd som du fotograferar på. Eller så kan du prova kort tele t.ex. ett 90 - 105mm makro objektiv.
Det ger skarpa porträttbilder.

Jo men jag skulle i så fall behöva åtminstone tre studioblixtar. Jag gillar att köra två ljuskällor på objektet och en som lyser upp bakgrunden.

Vilka bilder i din portfolio är tagna med bygglampor?

Börja med att sätta kameran på stativ och fotografera av ett stilla föremål som stilleben, tidning el. dyl. Använd självutlösaren.
Självklart skall det skarpt även på stor bländaröppning.

Blir det fortfarande oskarpt så är det i alla fall lättare att gå vidare med en felsökning.

På levande modell som sitter still kan man kanske klara 1/30 sek eller 1/15 sek innan de rört sig lite grann, tillräckligt för oskärpa. Räkna annars med att det krävs 1/60 sek på stilla modell.
Utan stativ, handhållen kamera ca. 1/100 sek.om man är stadig på handen.

Fast mitt problem är att jag får oskärpa vid stor bländaröppning, även vid bra ljusförhållanden, på stillaliggande motiv och med kameran på stativ. Det är alltså ingen rörelseoskärpa, utan helt enkelt suddigt, nästan som om autofokusen inte hittar rätt. Men det gör den ju vid större bländare, så det måste vara något annat.

Kameran är en EOS 10D i bra skick.

Autofokusen arbetar alltid på full öppning.
Om du bländar ned och bilden blir skarp så har du fokusproblem.

Om du har back- eller front-fokus problem med kamera/objektiv så ska skärpeplanet ligga någonstans i rummet även på full öppning.

Sök i forumtrådarna om felfokusering.

Om objektiven är av äldre modell kan de behöva en justering mot din kamera.

Jag har tittat på bilderna.

Det verkar som att fokus hamnat fel på i alla fall några av bilderna. Och att man någonstans på kroppen, håret eller kläderna hittar skärpa (skärpeplanet). En del bilder ser OK ut.

Det är i alla fall inte ljussättningen som ställer till problem.

Mvh J O

Det låter som att du är något på spåret. Om du vill göra mig en jättetjänst så kan du klicka på hänglåset och skriva lösenordet "ajabaja" så får du en högupplöst version av bilden, och se om du hittar samma tecken på den.

OK.
Det tar lite tid att ladda hem.

Nr.14 bättre skärpa på underarmen och knä än i ansiktet, tyder på frontfokus.

Nr.24. Bra skärpa på hand och knä, helt klart frontfokus.

Det kan alltså handla om "handhavandefel". Att du behöver öva dig på hur man använder fokuspunkter, AF och MF.
Men det är också möjligt att objektivet frontfokuserar.

Sätt upp en tidning på väggen. Använd stativ och ta bilder på full öppning. Testa både MF och AF. Om bilderna blir skarpa så är objektivet OK.

Mvh J O

Det som sker är alltså att autofokuspunkten blinkar till på hennes ögon, men i själva verket är det nån helt annat del av bilden som får fokus.

Är det kameran det är fel på då? Och hur kommer det sig att felet försvinner vid mindre bländare?

Jag ska göra det där med dagstidningen som du tipsade om imorgon vid fullt dagsljus.

Tack

Fast när jag tittar närmare... det är ju inte JÄTTEbra skärpa på hand/knä på 24:an. Man borde ju kunna få betydligt skarpare bilder än så, med tanke på att jag kör med stativ + Canons egna objektiv.

Lägg en uppslagen tidning platt på bordet. Fokusera på en bestämd punkt/text/bild mitt på sidan och ta en bild i lite vinkel.

Fokus borde vara där du vill ha den, med oskärpa framför och bakom.

Kontrollera var fokus faktiskt hamnar. Rätt, framför eller bakom? Upprepa vid olika bländaröppningar.

Jag vet ju inte vilken kamera du använder men ett tips kan vara att kontrollera så att den inte är ställd på "Närmsta objekt" i Autofokus. Nikon har det som preset på sina D70, D70s, och D100. Det finns säkert någon som kan tala om hur du gör om du använder Canon kamera. Det viktiga är att du själv tar kontoll över vad som skall fotograferas så att det inte är några automagiska inställningar som ställer till det för dig. Kolla på ett focus chart om du har front eller back focus på ditt objektiv. Om det är ett original så brukar dem vara perfekta men tredjepart kan vara lite si och så i autofocus.

Alla bilder här är fotograferade med bygglampor:
http://www.pix4chicks.se/Tiffany2/index.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar