Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man bort stativhuvudet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Filippus

Aktiv medlem
Har ett manfrotto 144b och får inte bort stativhuvudet (manfrotto 128LP). Är det någon som vet hur man får bort det så är jag tacksam om jag får reda på det? Har provat att skruva den gängade delen men den verkar sitta rätt bra. Är det meningen att man ska kunna fixera huvudet helt och hållet? Är det bara att byta ut om det går att flytta fastän skruven är maximalt åtdragen?

Bilagor

• stativhuvud.jpg
    stativhuvud.jpg
    57.8 KB · Visningar: 1,055
Ta tag i röret och huvudet och vrid hårt.

Kolla först att det inte sitter låsskruvar i de tre hålen i pelarens platta.

Har försökt men det sitter. Ska skruven vara åtdragen eller lossad? Vart ska huvudet lossna, jag förstår inte hur det är uppbyggt.

Skruven du ser har inget med stativet att göra, den är en del av huvudet. Stativets skruv sticker bara ut någon centimeter från aluminiumplattan.

Hjälper inget annat kan du dra i en liten skruv i ett av de tre hålen för låsskruvar och låta den sticka ut en centimeter. Med ett fast tag om stativhuvudet knackar du sen loss pelaren med en hammare. Du behöver inte slå särskilt hårt, hammaren ger dig ett högt moment utan större risk för skador.

Risken är att det inte räcker med att bara hålla i huvudet - handen är ett lite för flexivelt "verktyg". Spänn fast huvudet, med liggunderlag som mellanlägg för ett undvika skador från käftarna, i ett skruvstycke.

Ta tag i röret, vrid av bara h-lv-t- och använd sedan "Jims hammare" och knacka loss röret. Borde släppa.

Tack för tipsen men röret går ju lätt att snurra trots att huvudet är fixerat och det händer ju ingenting mer än att det snurrar runt. Om jag får bort det nån gång, undrar jag vilka huvuden som passar till stativet och är det någon som har tips på en bra och billig kulled. Har en d70 och förhoppningsvis som tyngsta obj så småningom ett 80-200mm nikon.

Senast ändrad:
Så här

Snurrar röret med som det inte ska så får du först dra åt en mutter eller skruv (13 mm) som sitter inne i röret upp mot den grå plattan. Du behöver ha en 13 mm-hylsa och en eller två förlängare samt en sådan där mutterdragare som brukar ha fram och backläge (spärr). En vanlig hylsnyckelsats med tillräckligt lång förlängare funkar. Själv fick jag ta förlängningsarmen + ytterligare en del för att nå fram till muttern. Efter att jag dragit åt muttern var det inga problem att lossa huvudet med handkraft eftersom inte resten snurrade med(exakt samma huvud och stativ som du har). I stort sätt alla huvud passar till stativet. Skruven på ovansidan (den med svart ratt på ska vara åtdragen innan du lossar huvudet med handkraft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar