Annons

Hur får man bästa resultat när man fotografer produkter?

Produkter
(logga in för att koppla)

sumo simon

Medlem
Hej hej,

Jag tar produktbilder på jobbet. Jag använder mig av ljusbord, paraply reflektor, och en 300 watts lampa som extra ljus.

Min fråga är: Varför blir bordet grått och inte vitt när bilden är tagen?
Kan man "lura" kameran utöver att man fixar en egen vitbalans? (Jag har inte fått vitbalansen att funka till 100%)

Bilden klockren när man fixar till den i Photoshop. Men finns det inget lättare sätt att fotografera utan att reuschera den i Photoshop?

Vad gör jag för fel?
Hur gör ni?

Jag skjuter med en Canon EOS 300D.

Tack på förhand!

mvh:Cmon
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    40.5 KB · Visningar: 390
Fotografera i RAW och använd ett gråkort som du har med i första bilden. När du konverterar bilderna i datorn så hänvisar du vitbalansen till gråkortet och använder sedan de inställningarna till alla bilder i samma ljus. Du kan även finjustera exponeringen efter det kortet. Jag gör precis så hemma och får bilder med perfekt vitbalans och exponering. Förstod du hur jag menade?

Hoppas det hjälper dig!

mvh //Peter
 
Förresten...

... vill du fota i JPG, så kan du ta ett kort på gråkortet och sedan använda detta som referens i kameran när du fotar de andra bilderna... (egen vitbalans) Då får du rätt vitbalans direkt. Med RAW har du dock möjligheten att finjustera efteråt...

Det finns instruktioner i din manual till kameran hur du ska gå tillväga för att bestämma egen vitbalans.

mvh //Peter
 
Angående exponeringen så kan du antingen mäta mot ett gråkort (som någon föreslog) och ratta in de föreslagna värdena i manuellt läge och köra där. Ett alternativ är att mäta mot en yta som ska vara vit i bilden och ställa in kameran på värden som motsvarar ca 1.5 stegs överexponering av det föreslagna värdet. Utgå från det och kolla histogrammet i kameran så hittar du snart rätt.
 
Även med perfekt vitbalans blir en vit yta grå om man mäter ljuset mot det vita. Detta beror på att ljusmätaren inte vet att ytan är vit utan antar att den är grå. För att få en vit yta vit måste man kompensera ca +2 bländarsteg.
Din bild ser lite underexponerad ut.

Lycka till
/Johan
 
Tack för era svar!

Jag ska sätta mig i lugn och ro och göra enligt era anvisningar.

Jag återkommer och säger hur det gick.

En dag kanske jag också kan hjälpa någon på forumet :)

Jag skulle gärna vilja se hur andra fotografera, och ge mig tips och trix, ljusättningar m.m.
Finns det någon vänlig fotograf i trakten Anderstorp,Gislaved,Gnosjö

Om inte, då kanske det finns någon som gillar ett par öl :)

[email protected]
 
Direkt ur kameran får jag detta i kontorsbelysning.

Manuell vitbalans, normal kontrast på kameran, medel skärpning i kameran.

Programautomatik, inställd på att överexponera två steg.
Man ser ju i displayen hur det blir...

Beskuren i Photoshop, annars inget.
 

Bilagor

  • produkt.jpg
    produkt.jpg
    34.6 KB · Visningar: 286
mipert skrev:
Direkt ur kameran får jag detta i kontorsbelysning.

Manuell vitbalans, normal kontrast på kameran, medel skärpning i kameran.

Programautomaik inställd på att överexponera två steg.

Beskuren i Photoshop, annars inget.
Jo Mikael, men det är för att du vet hur ljusmätaren fungerar, det vet inte Simon.
Simon måste läsa på lite i lugn och ro.

Jag är inte digital, kanske kan du ge Simon ett bättre förslag att läsa.

Förresten Mikael, tack för all inspiration.
Kom hem i natt från mörkrummet och har gjort kopior som kvalitetsöverskrider de senaste årens fåtaliga produktion.
 
sumo simon skrev:
Jag skulle gärna vilja se hur andra fotografera, och ge mig tips och trix, ljusättningar m.m.
Finns det någon vänlig fotograf i trakten Anderstorp,Gislaved,Gnosjö

Här e' ja'! Bor i Gislaved. Känner förresten fler fotografer i området.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.