LinsLucas
Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat försöka utveckla mitt macrofotograferande med Helicon Focus. Men hur gör jag för att få till skärpan i både X- och Y-axeln på denna bild?
Som ni (kanske) ser har jag försökt att sätta fokus på den stora vattendroppen i bildens högra nederkant och sedan tagit ett antal bilder och stackat dessa. Men om vi kikar på ståndaren så är den oskarp i och med att den befinner sig nedanför vattendroppen som jag har fokuserat på. Hur gör jag för att lösa detta problem, är det nu jag ska använda mig av 3D-modeller? Jag antar jag då tar ett gäng bilder i höjdled också?
Ni som kan detta får gärna upplysa mig.
Hoppas att ni förstår frågan, febern är hög ikväll och skallen är seg.
Som ni (kanske) ser har jag försökt att sätta fokus på den stora vattendroppen i bildens högra nederkant och sedan tagit ett antal bilder och stackat dessa. Men om vi kikar på ståndaren så är den oskarp i och med att den befinner sig nedanför vattendroppen som jag har fokuserat på. Hur gör jag för att lösa detta problem, är det nu jag ska använda mig av 3D-modeller? Jag antar jag då tar ett gäng bilder i höjdled också?
Ni som kan detta får gärna upplysa mig.
Hoppas att ni förstår frågan, febern är hög ikväll och skallen är seg.
Senast ändrad: