Annons

Hur får jag till djupet i bilden med Helicon Focus?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat försöka utveckla mitt macrofotograferande med Helicon Focus. Men hur gör jag för att få till skärpan i både X- och Y-axeln på denna bild?

1.jpg

Som ni (kanske) ser har jag försökt att sätta fokus på den stora vattendroppen i bildens högra nederkant och sedan tagit ett antal bilder och stackat dessa. Men om vi kikar på ståndaren så är den oskarp i och med att den befinner sig nedanför vattendroppen som jag har fokuserat på. Hur gör jag för att lösa detta problem, är det nu jag ska använda mig av 3D-modeller? Jag antar jag då tar ett gäng bilder i höjdled också?
Ni som kan detta får gärna upplysa mig.

Hoppas att ni förstår frågan, febern är hög ikväll och skallen är seg.
 
Senast ändrad:
X- och Y-led är irrelevant, även om det är där ditt problem hamnar när det 3-dimensionella motivet hamnar i en 2-dimensionell bild. Det du behöver är större skärpedjup, vilket du får genom att utöka fokusspannet och antalet bilder i djupled.
Ståndaren är uppenbarligen hitom skärpedjupet i bilden. Alltså måste du stacka med fler bilder där fokus ligger närmare dig, där ståndaren kommer vara i fokus.
 
Som Martin säger så är det enbart djupled som gäller. Nu vet jag inte hur Helicon fungerar, men jag är noga med att hitta min startpunkt, den punkt där den första detaljen i bilden som jag vill ha i fokus är i skärpa, sedan ställer jag in steg och antal bilder. Jag har gjort det lätt för mig, kör samma samma steg och antal bilder på alla bilder, ser jag att jag behöver mer än de 30 jag har så startar jag bara sekvensen en gång till och då tar den 30 bilder till från den sista punkten. Det ser ut som att du saknar en serie i närområdet
 
Tack för snabba och tydliga svar. Det spelar alltså ingen roll om jag sätter första fokuspunkten i bildens nedre högra hörn eller om den sitter längst ned i mitten av bilden? (Bara jag själv kan se att fokus sitter som det ska)
 
Exakt så. Det enda som spelar roll ur fokussynpunkt är avståndet mellan subjekt och sensor och vilket avstånd som objektivet är satt att fokusera på. Se till att ta reda på "ändpunkterna" (vad i subjektet som ligger närmast respektive längst bort från sensorn) och säkerställ att du täcker in det när du stackar. Var i bilden som subjektet hamnar (hörn, mitten, etc) spelar ingen roll
 
Tack för snabba och tydliga svar. Det spelar alltså ingen roll om jag sätter första fokuspunkten i bildens nedre högra hörn eller om den sitter längst ned i mitten av bilden? (Bara jag själv kan se att fokus sitter som det ska)
Precis, kameran är troligen inte parallell med ditt objekt heller, så det kan vara att du ibland startar med fokus längs ner i ett hörn nästa gång är det någonstans
 
Något att tänka på att det är enklare och bekvämare att plocka ut sin start och stopp bild hemma vid datorn. Ser man till att komma hem med en serie med lite marginal så kan man i lugn och ro bestämma sitt skärpedjup, det händer ju att även om jag tagit 30 bilder så vill jag bara använda 10 för jag vill ha oskärpa i förgrund och bakgrund, men detta är som sagt mycket enklare att göra hemma
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.