Annons

Hur får jag rätt storlek på bildene till webben?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norskan

Medlem
Inne på fotosidan står det att man måste spara en bild med den minsta pixelstorlek på bredd eller höjd över 640 pixlar för att det skall kunne gå att förstora bilden. Men alltid när jag lagrar bilden på denna storlek, blir bilden på minst 300 Kb....?Hur gör jag för at behålla storlek och kvalitet på bilden samtidig som den blir rett storlek för fotosidan? Jag brukar gå in och ändra bildstorlek i photoshop..pröver meg med en storlek, sparar och ser om bilden har fått rett storlek. Har den inte det går jag tillbaka till PS och ändrar storlek och provar igen....finns det inget enklare sätt att göra det på sånn att man inte behöver prova fler gånger??

Maggis:)
 
jag gör så här:

Ändrar till 1024x768 under "storlek på bild" i photoshop

Ändrar till sRGB för att få bättre färger på webben

"spara som" och sedan Jpeg och dra ner kvaliten 2-3 hack.

då bör bilden ha blivit tillräckligt liten i filstorlek för att passera
 
"Save for web" och klicka på den lilla pilen i en cirkel. Välj "Optimize to filesize" och skriv in 249kb så blir bilden så bra den kan bli. 640 på störst ledden är bra för bilden skalas då inte om. 1024 eller liknande om bilden måste ses stor, men tittaren måste då klicka "Förstora". Och glöm inte oskarp mask, 100-200% radie 0,3.

/Pontus
 
Finns det nåt lika smidigt i PSP? Letade runt lite, men hittade inget... Kollade även hjälpen, men där tipsade de bara om att man skulle spara som gif eller jpeg... :-/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.