Advertisement

Annons

Hur får jag knivskarp skärpa i min nya D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Okej

Camilla72 skrev:
När jag sen kollar på den i datorn så är focus inte på baggen utan på bordet som ett smalt band tvärs över bilden(skitskumt)

Mja, men alltsa, det ser ju ut att vara skarpt där framför baggen iaf. Skärpedjupet är kort, vilket ger effekten av det där "skumma bandet". Det gäller bara att fokusera pa rätt plats (vilket kan vara lättast att fa till om du använder manuell fokus kanske).
Om du vill ha ett längre skärpedjup maste du ändra till bländarförval och ställa in en mindre bländare, sa som sagts tidigare i denna trad. Och da blir ju slutartiden längre och du kan kanske inte fota pa fri hand. Men det är sa som det funkar helt enkelt!

Mvh

Pia

*edit: Damocles hann före!*
 
När du tar macrobilder så blir skärpedjupet ännu grundare. Hade du plåtat uppifrån så skulle inte det här fenomenet uppstå eftersom baggen och bordsskivan ligger i samma plan på't ungefär... Vad jag tycker du ska göra är att kika lite på en knapp som heter DOF Preview, den steppar ner bländaren till det valda läget så du kan förhandsgranska skärpedjupet direkt i sökaren. Ju mindre bländare (högre värde) desto mer skärpedjup!

Se sd't som ett nytt grymt verktyg. Nu kan du ju göra snygga porträtt med suddig bakgrund som drar blicken mot objektet! :)

PS. Oj, tog så lång tid på mej å formulera det där så två pers hann före :) D.S.
 
Hej, i en tidning som jag läste en test om bla. D70 stod det:


"Värre var det med Nikon D70. Focus hamnade mer eller mindre bakom den punkt vi mätte på vid alla zoominställningar och avstånd. Detta gjorde många av våra bilder oskarpa. Helt klart kräver så stora focusfel ett besök på verkstaden. Enligt Nikon går det att justera i mjukvaran, men det är inget som slutanvändaren kan göra. Hur som helst, en förklaring till det låga priset på kameran tycks vara att kalibreringen inte görs särskilt noga. Det märks nämligen i diverse diskussionsforum på internet att vi är långt ifrån ensamma om detta problemet".
 
Jag har fått uppfattningen om att en del D70 verkligen har problem med skärpan, mer eller mindre. Jag skickade in min kamera till service, det var fel på den, och det åtgärdade det på några dagar. Inga problem. Så här stor blev skillnaden.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    43.9 KB · Visningar: 346
ärligt talat så var det den snyggaste skalbaggsbilden jag sett på länge. Kort skärpedjup "suddigt framför o bakom" är ofta väldigt snyggt o ger en speciell känsla till bilden.

fortsätt experimentera...
 
Jan & Frans:

Jag tycker inte att det ser ut som om hon lider av bakfokus. Titta på skalbaggsbilden tex.
Jag tror nog att det är en kombination av att en DSLR behöver lite mer efterbehandling av bilderna för optimalt resultat och att hon inte är var vid det mycket kortare skärpedjupet som en DSLR ger jämfört med en kompakt.

Camilla:
Om du har möjlighet att dela med dig av en fullstor bild så kan ju "vi andra" se vad vi lyckas åstadkomma i photoshop.
Som många redan sagt så skärps bilderna inte upp lika mycket i kameran på en DSLR. Dessutom brukar kompaktkameror justera så att kontrasten blir större, vilket åxå ger en upplevd ökning av skärpan och lite mer "sting" i bilden.
 
Hej igen! Jag tycker att jag som oftast får en skärpa som ligger mitt i mellan de två bilder som Frans la ut här. Jag ska lägga ut skalbaggen i stor bild men inte förrens om en vecka, jag är fortfarande gratismedlem tyvärr så går det ju ej tidigare. Jag undrar om Canon eos har haft sådana problem med tanke på att de ligger i samma prisklass. Det som jag har läst om Nikon har bara varit positivt men därimot så har jag läst en del negativa saker om Canon, så för just den saken skull valde jag Nikon. Jag tycker att man skulle få pröva kamerarna ordentligt innan man köper dem inte bara trycka på knappar o känna hur den ligger i handen osv. Utan man skulle få ta bilder o sedan kolla på dem i datorn ungifär som man testar en bil innan man köper en, eller tex när man köper ett spel till playstation så går det i de flesta spelbutiker att provspela. Men det finns väl orsaker till att det inte går med kameror antar jag
 
Du skulle kunna klippa ut ett 400x400 pixlars utsnitt av skalbaggen och posta här i tråden så kan folk här nog bedömma hur fokus ligger.
 
Du kan även maila bilden till mig så kan jag lägga ut den för allmän nerladdning, såvida du inte är "rädd" för bildtjuvar förstås. Om du inte själv har någon annanstans att lägga upp den.
[email protected]
 
Så, nu ligger bilden på http://dumbo.mine.nu/bilder/skalbagge.jpg

Jag gjorde själv en liten förminskning till 1024x681. Ökat kontrasten lite och lagt på USM, men jag tycker allt att den är skarp från början, USM lade jag på för att jag förminskade den.
http://dumbo.mine.nu/bilder/skalbagge_resize.jpg

Skärpan verkar ju sitta där den ska åxå, på huvudet/frambenen på baggen, även om det inte är ultraskarp. Har du använt 18-70:n eller 70-300:n på skalbaggsbilden?
Däremot är ju skärpedjupet väldigt kort.

Camilla, jag antar att du har använt största bländare? Om du bländade ner lite så skulle "bandet" med skärpa bli större och där det finns skärpa skulle det antagligen även bli en aning skarpare åxå, eftersom de flesta objektiv blir skarpare om man bländar ner en smula.
Bländar man ner så kanske inte ljuset räcker till, så att slutartiden blir längre. Då kan du öka ISO-talet lite istället, eller använda stativ.
Detta med det korta skärpedjupet har du ju inte upplevt på samma sätt med din tidigare kamera eftersom de små bildsensorerna ger ett mycket längre skärpedjup. Fast går man riktigt nära får man "problem" även på dem. Titta på denna bild tex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=203395
Där är skärpedjupet bara ett par millimeter.

Eller är det så att du tycker att bilden är oskarp även på huvudet, benen och antennerna på baggen?

Om du har möjlighet vore det fint om du kunde ge oss exifdatan för bilden åxå. Den var tyvärr borta i filen du skickade.

Fin bild förresten. :)

Edit:
Värt att notera är att den stora bilden är rätt hårt komrpimerad (det går inte att skicka hur stora filer som helst via hotmail) och säkert kunde varit aningen skarpare annars.
 
Senast ändrad:
Hej Robert jag använde 70-300 objektet på den här bilden och hade macroinställning både på kameran och på objektivet. Sedan vet jag inte riktigt vad exifdatan är för någoting har aldrig hört talas om det. Om jag använder den färdig inprogramerade inställningen så kan jag väl inte ändra på bländaren eller kan jag det?? Kul att du gillade bilden förresten.
 
Tamrons 70-300 är ju inte världens allra skarpaste optik, så det kan förklara varför det inte ser "ultraskarpt" ut även där det är skärpa.

Om du använde kamerans autointällning för macro så valde kameran säkert största bländare åt dig. Försök att använda något av M, A eller P-programmen istället. För detta jobb är nog A-programmet bäst om kameran fortfarande ska ställa in så att du får rätt slutartid.
I A-läget kan du ju själv ändra bländare. Ta några bilder på samma motiv och fokusera på samma punkt och ta med olika bländare så ser du hur skärpedjupet kommer att öka efter hand. Använd matrix-mätningen för ljusmätningen till att börja med. Det är nog enklast. Använd helst stativ, eller åtminstone stöd.

EXIF-datan är metadata som ligger lagrat i den bildfil som kameran levererar. Där finns information om vilka inställningar som använts vid fototillfället. Bländare, slutartid, brännvidd, fokusavstånd, ISO-tal osv osv. Denna bibehålls om man väljer "spara som" i photoshop, men försvinner om man väljer "save for web". (Jag vet inte om du använder photoshop iofs men... :)
 
Nu när ni har vart inne på oskarp mask. Ungefär vad brukar ni ha den på? 0,5px och 200% eller vad? Själv så har jag jätteproblem att hitta nåt jag blir nöjd med ;|
 
Hej igen!!

Jättebra där ser man exakt skilnaden kanonbra. Jag brukar bara save och ändra namnet på bilden jag gjort om.... Har du gått någon kurs eller du verkar kunna det där!!! Jag har i allafall tagit fler bilder sedan jag kom med min fråga och det verkar som att det beror på mig som nybörjare än att det skulle vara något fel på kameran.

Så jag tackar alla snälla och trevligt hjälpsamma fotografer här på forumet som tagit sig tid till att kommentera, ge tips och goda råd som har varit till stor hjälp för mig. Jag hoppas att jag kan vara er till hjälp någon gång.
 
Nej, jag har inte gått någon kurs. Men nätet är fullt av information. ;-)
Jag är ganska intresserad av det tekniska så jag har läst en del, sedan har jag fotat med min A70 i drygt ett år åxå, och lärt mig lite där, men det finns fortfarande MYYYCKET kvar att lära. :)

Du får fortsätta att exprimentera och testa dig fram. Det är ju bra med digitalt för då kostar det ju inget att testa sig fram och man får ju se resultatet ganska omgående.
Du har ju alltid fotosidan om det skulle dyka upp fler frågor. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.