Annons

Hur får jag knivskarp skärpa i min nya D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla72

Aktiv medlem
Jag har haft en kompakt digitalkamera en Sony DSC V1 och varit super nöjd med skärpan den är otrolig måste jag säga. Men så sålde jag den o köpte Nikon D70 för att utveckla mitt fotograferande. Efter några dagars fotande så börjar jag att bli besviken för jag märker att skärpan blir inte alls så bra som med min gamla Sony. Jag har prövat med att köra manuel focus och givetvis automatisk,jag har skiftat mellan mina två objektiv, och prövat alla de färdiga inställningar som finns ex porträtt, mackro, osv... Jag har inget stativ men lagt kameran på bordet som stöd för om det eventuellt skulle bero på skakningar men får ändå ej den där knivskarpa skärpan jag så gärna vill ha. Vad jag inte har gjort ännu är att ställa in slutare o bländare för hand då jag inte kan det riktigt änn. Jag ska gå en fotokurs i höst så jag kan lära mig den biten. För att ni ska kunna förstå hur jag menar så kan ni titta på mina kattbilder och jämföra, det är Hannibal som är tagen med D70 de andra två med Sony. Mina objekt heter:Tamron AF F/4-5.6 LD MACRO 1:2, AF-S DX ZOOM-NIKKOR 18-70 MM. Jag har tänkt att det är kanske jag som har för dåliga kunskaper ännu om systemkameror men det har oxå slagit mig att det skulle kunna vara ett fabrikationsfel på D70:n men eftersom jag ej tidigare haft en system innan så blir jag så osäker på det hela.Är väldigt tacksam för svar.
Mvh Camilla.
 
Skärpedjupet på din D70 är mycket mindre på grund av att den har stor sensor. Det gör att du måste blända ner mer om du vill ha lika stort skärpedjup som med din Sony. Om du har fotograferat inomhus med automatik har din kamera med stor sannolikhet valt den största bländaren.

Hannibal är ju inte oskarp. Skärpeplanet ser ut att befinna sig någonstans mellan höger morrhår och höger öga, och där är det ju skarpt.

Förutom att lite nedbländning ger större skärpedjup så ger det också bättre allmänskärpa, om det är så att du använder största bländaren nu.

Du kan använda A-läget om du vill styra bländaren. Då får du en slutartid av kamerans automagi. Eventuellt kommer dina slutartider att bli för långsamma för att få skarpa bilder i det ljus du befinner dig. Då får du försöka hitta bättre ljus eller vrida upp ISO-inställningen.

Tänk också på att det är mycket viktigare att fokusera exakt rätt med din nya kamera, just på grund av det mindre skärpedjupet. Vill du ha ögat skarpt så måste du fokusera på ögat. Nästippen är inte tillräckligt nära.
 
De flesta kompaktkameror skärper upp bilden direkt i kameran för att bilden ska se så skarp ut som möjligt. I systemkameror är bilderna oftast lite mjukare för att sedan skärpas upp under mer kontrollerade former i t ex PS.
De flesta kameror kan man undra grundinställningarna så att den blir skarpare direkt ur kameran om man vill (skulle tro att det även finns på D70:in).
En annan sak som kan lura ögat lite är att kompaktkamerorna har betydligt större skärpedjup, så med systemare blir det lite viktigare var exakt man lägger fokus.

Hoppas det kunde vara till ngn hjälp.

mvh
Patrik

Sorry andra hann före ;-)
 
Tack

Jag tackar för att ni tagit er tid för att svara, nu ska jag gå o sätta mej ner med kameran för att "greja" lite.

Kramar till er alla
 
Hej Camilla

Bilder från en digital kompaktkamera är oftast väldigt uppskärpta direkt ur kameran, detta tillsammans med det enorma skärpedjupet på en digital-kompakt ger ett intryck av att bilden är mycket skarpare och finare.

Tvärtemot är det med digitala systemkameror. Din D70 producerar en relativt obearbetad bild som därför kan kännas lite softare. Med t.ex. lite USM i Photoshop får du lätt fram den där knivskarpa känslan. Är ingen expert på Nikon, men det brukar finnas inställningar i kameran för att öka skärpan direkt, och därmed få ett mer "färdigt" resultat dirket ur din D70 också.

Och som sagt, ett större bländartal ger större skärpedjup, och därav mer i bilden som blir skarpt.
 
Hejsan

Det finns möjlighet i kameran att ställa in hur bilden ska skärpas i olika nivåer (studera manualen). Rent allmänt har jag fått för mig att med en DSLR så får man nästan alltid jobba lite med bilden i efterhand, så kanske lite oskarp mask skulle hjälpa får att få den där sista skärpan.
 
Jag noterar att stativet inte är någon populär lösning hos rådgivarna. Det är för mig regel nr. 1 att ta till stativ i alla lägen vilket och gör att man tar sig tid att komponera ordentligt också.(Alternativa stöd är ju bra också såklart)
 
barret skrev:
Jag noterar att stativet inte är någon populär lösning hos rådgivarna. Det är för mig regel nr. 1 att ta till stativ i alla lägen vilket och gör att man tar sig tid att komponera ordentligt också.(Alternativa stöd är ju bra också såklart)

Självklart är stativ bra, men frågan var ju om skärpan var sämre i hennes D70 än i hennes kompaktdigital, och så är ju inte fallet oavsett om man använder stativ eller inte. Man kan självklart ta skarpa bilder utan stativ i rätt förhållanden med D70 likadant som med sin kompakt digital.
 
Tycker mig ha sett en del Photoshop och slutartider som lösning. PS är lösningen för klantig fotografering och slutartiden begränsar de kreativa möjligeterna att variera F-talet.
 
barret skrev:
Tycker mig ha sett en del Photoshop och slutartider som lösning. PS är lösningen för klantig fotografering och slutartiden begränsar de kreativa möjligeterna att variera F-talet.

Frågan ar om det var fel på hennes kamera. Inte om man skall använda stativ eller inte. Huruvida man skall använda stativ eller inte beror väl på massa saker. SOm jag skrev, så är det inte fel att använda stativ, men det var inte det som var ursprungsfrågan i denna tråden. Säger du att klantig fotografering är det samma som att inte använda stativ, så är du ute och cyklar tycker jag iaf. Beror helt på motiv.
 
barret skrev:
Tycker mig ha sett en del Photoshop och slutartider som lösning. PS är lösningen för klantig fotografering och slutartiden begränsar de kreativa möjligeterna att variera F-talet.

Då är dom flesta yrkesfotografer som jobbar digitalt klantiga?
 
Tjo faderittan!

Största bländarn brukar i regel se ut som skit, dom flesta objektiv är skarpast i bländare 8-11... Om ljusförhållandena är för dåliga för detta får du prova med stativ och fjärrutlösare, alternativt tidsutlösarn så du slipper skakningsoskärpa för att du är där å fingrar.
 
Tim_D70 skrev:
Då är dom flesta yrkesfotografer som jobbar digitalt klantiga?

Ja det är dom om de behöver PS föt att fixa suddiga bilder.... Sen finns det många andra anledningar till att behöva PS. Men inte som ersättare för normalskarpa bilder.
 
kanske klantigt att ta suddiga bilder, men nästan alla som plåtar i RAW lägger väll på lite usm, utan att man har plåtat klantigt.menmen.
 
det absolut bästa resultatet i skärpa får man om man använder riktigt bra objektiv.
digitalkamerorna behöver bättre gluggar än vad de analoga gör, eftersom kornet i filmen simulerar skärpa, vilket det mjuka digitalbruset inte kan göra.

att skärpa upp bilderna i kameran rekommenderas inte, eftersom de använder en lite för stor radie. det gör att skärpan blir aningens "blaffig".
det bästa resultatet får man om man istället skärper i photoshop med oskarp mask och inte använder mer än 0.8-1.0 i radie samt 0 i tröskelvärde.
(på högupplöst stor bild, ju mindre bild desto mindre radie)
 
har ett flertal gånger hört "talesättet" eller rådet att köpa optik för minst lika mycket som kamerahuset kostar..

som farbror barbro hade sagt, det finns inga genvägar till den perfekta skärpan ;)

bra optik, snabba tider (om du inte har stativ), låga isotal och anpassad bländare är nog några steg på vägen..
d70:an är ju ingen point-and-shoot heller och dessutom är ofta bilder från dslr-kameror lite "mjuka" till utseendet när de kommer direkt ur kameran.. det är meningen att man ska kunna efterbehandla dem som man önskar, och slänga på lite extra skärpa (usm i photoshop t.ex).

lycka till!
 
Okej

Tackar för alla tips o tankar om detta. Jag har nu ställt i menyn för skarpare bild, och det är skillnad men ändå inte så där oerhört mycket. Jag tog en bild på en skalbagge för en stund sedan och det var i macro och givetvis med focus på skalbaggen. När jag sen kollar på den i datorn så är focus inte på baggen utan på bordet som ett smalt band tvärs över bilden(skitskumt),På en annan bild på baggen med samma inställning så focuserar kameran på baggen. Jag tar med en bild som jag förminskat så kan ni se.
 

Bilagor

  • minsta.jpg
    minsta.jpg
    6.2 KB · Visningar: 402
Det är skärpedjupet som är det smala bandet. Skärpedjupet är det område(på djupet) i bilden som är i skärpa. Vill ha ha större skärpedjup(mer av bilden i fokus) får du sätta bländaren på ett högre värde. Speciellt vid makro blir det knepigt, för ju närmare du är, desto kortare skärpedjup får du.

En digital kompakt har mycket längre skärpedjup. Därför ser du inte det där "bandet" lika tydligt med den typen av kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.