Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag in mina Hi8 i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag har filmat en del med min Hi8 och skulle vilja få in filmer i datorn för enklare redigering. Troligen via Premiere eller Avid Free DV.

Jag jobbar i XP och skulle vilja ha lite info om hur jag ordnar det hela.

Tacksam är jag...

Du känner ingen som har en digital8? Sony fortsätter ju att tillverka videokameror med 8mm film då det var de som uppfann det...(?) Jag har en digital8 men det blir ju ruskigt stora filer om man ska skicka dem :) Överföringen till dator = firewire.

Det borde ju gå att lämna in någonstans också...

EDIT: Annars vet jag inte hur man ska göra, köpa videokort till datorn kanske?

Senast ändrad:
1 Digital8 kamera, 1 firewirekabel och 1 firewirekort är nog det allra enklaste sättet.

Annars måste du väl nog skaffa något kort som klarar av att konvertera analogt till digitalt, och den sidan känner jag inte så mycket till tyvärr.

Peppe

Mmmm, jag hade hoppats slippa vara beroende av Macen.
Jag vill helst kunna sitta hemma och tanka över filmsnuttar och inte först gå till den lokal där G4-an står.

Det finns diverse mellankopplingslådor till Pc som klarar vanlig analog videosignal.
Dustin mfl brukar sälja do, kostar kring tusenlappen tror jag. en del ger riktigt hyfsad kvalitet.
Finns oxå "Videograbber"-kort att sätta i datorn.

mipert skrev:
Jag har filmat en del med min Hi8 och skulle vilja få in filmer i datorn för enklare redigering. Troligen via Premiere eller Avid Free DV.

Jag jobbar i XP och skulle vilja ha lite info om hur jag ordnar det hela.

Tacksam är jag...

Själv använder jag Pinnacle Studio 10+ men många av dagens TV-kort ger dej möjlighet att koppla in en Video eller Kamera.

Har du tänkt göra längre "snuttar" så rekommenderar jag en extra hårddisk också, videofiler kräver stort utrymme, och dom bör ligga på en egen hårddisk fri från all annan programvara.

Kolla beg marknaden efter videokort alt TV-kort

Lycka till
Göran

Dv-Brygga

På skolan där jag jobbar har vi en Dazzle Hollywood DV-Bridge, vilket är en manick som kopplas via FireWire och som man sedan kopplar in sin analoga videogrunka i. Sedan är det bara att jobba på som vanligt i videoredigeringsprogrammet. I vårt fall är det iMovie. Manicken dyker upp som vilken dv-kamera som helst förutom att du inte kan styra kameran via datorn.

www.dazzle.com såg jag att dom inte har denna produkten mer utan kommit med nya baserade på USB 2.0. Är dessa lika bra som den vi har är den klockren.

\Ola
som tycker det är gott att kunna hjälpa Mipert.
Tjänster å gentjänster ;-

Leta upp en "kompis" som har en dv-kamera med analog ingång (tror de flesta nya Canon har det) kopiera in dina hi8filmer camera2camera och sen voila, så hr du dem digitalt med tidskod osv, glöm inte att blackstrippa filmerna först (dvs köra hela bandet på inspelning utan avbrott och sen spola tillbaka och använda det. Detta lilla trix gör att tidskoden blir perfekt, och inte fuckar upp

Eftersom flera dv-kameror bara spelar över den gamla inspelningen utan att egentligen radera den så är "blackstrippa" inte att rekommendera när det gäller enklare dv-kameror. Det ökar markant risken för bildstörningar och i detta fall svarta block som slumpmässigt kan uppstå på bandet.

Bästa resultat på dv får du genom att göra med totalt nytt band. Vid återanvändning (som ju blackstripping är) så ökar risken för bildstörningar markant.

Kör blackstripping bara om du är 110% säker på att kameran eller bandaren raderar komplett före inspelning.

Nu kan jag mycket mer om video.

Så här gör jag, jag köper ett paket från Pinnacle, studio 8 (tror jag) det heter.

2400 kronor med firewirekort, programvara och analog/digitalomvandlare.

Kan knappast bli helt fel.

Jag ser att du sett ljuset:)

Det är jäkligt roligt att sitta o göra film och lägga ljud o mixa in musik.

Göran

Ljuset komer och går.

Här är historien om mitt videoredigerande:

Köpte prylarna.
Fick inte in filmen.

Efter lång tid (och hjälp från FS) skaffade jag lite nya kablar (S-video).
Fungerade inte.
Efter en massa ominstallationer och grejer flyttade jag kortet till annan slot och då rullade filmen in.

Utan ljud dock.

Med hjälp av FS fick jag veta att ljudet måste gå separat via Line In.
Inget ljud trots inköp av nya kabeladaptrar.

Aha, det finns en inställning som inte omnämns i handboken, man måste ange var ljudet kommer ifrån även i programmet.

Beslutar mig för att uppdatera från 8.8 till 8.12 av Studio De Luxe.

Programmet vägrar starta, problem med *.dll.

12 ominstallationer och användande av regdelete innan jag upptäcker att det bara fungerar i version 8.8.

Vill inte använda gamla versioner, hittar via en tysk sida 8.10 (finns inte längre på Pinnacles hemsida).

Nu redigerar jag film med ett leende.

Jag är ingen datorkunnig kille men jag är inte idiot heller.
Varför skall det vara så med datorer?

Jag har lagt ned 36 timmar på att få grejerna att fungera.
Handboken lägger ned 96 av 97 sidor på hur jag använder FX-effekter men inte en rad om uppkopplingen av ”hårdvaran”, kamera och ljud.
Att behöva mejla, fråga, läsa, surfa och bläddra i Kjell&Companys kataloger för att få ett enkelt videoredigeringssystem att fungera ger mig bultande tinningar och sus i öronen.

Men titta, min dotter vinkar åt mig på filmen...

Hejsan
kul att höra hur det har gått, kommer just ihåg att jag lovade att skicka ner mitt kort till dej för att du skulle få testa om det var ditt kort de var fel på..
Ursäkta mej .jag börjar bli glömsk, nåja det var ju inget fel på kortet då..
Precis ljudet måste man ta in via ljudkortet, för mej har det inte vart problem, men det skiljer nog mellan datorer(ofta hjälper det ju att byta plats)

Pinnacle är allmänt dåliga på att komma med uppdateringar.och som du skriver..massa tjafs om effekter och lite om hårdvaran.
Version 8 sägs vara problemfylld av bara den.
Jag kör version 9 och det flyter bra.

roligt som fasen är det också.

ha de gott
/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar