Annons

Hur får jag en sådan här effekt.

Produkter
(logga in för att koppla)

johnsan

Medlem
Hej,

Har fixat och trixat nu ett tag men inte lyckats att få till effekten som den bifogade bilden har. Någon som kan ge mig lite tips?? Jag har

Mvh John

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    26.4 KB · Visningar: 887
Extremt hög lokal kontrast. Det vanligaste är att folk använder någon form av "HDR"-program.
Googla förkorningen där så kommer du snart hitta något som passar dig.

HDR-effekt

Bifogade bilden är säkert en "äkta" hdr bild skapad av ett flertal olika exponerade klick.
Grejen är faktiskt att du med CS5 kan justera omfånget i din befintliga bild ganska mycket med "läget hdr effekt" leta lite så hittar du det.
Om du vill skapa äkta hdr bilder måste du använda dig av knappen som ger dig "bracketting" på din kamera. Jag mins inte vad det heter på SE men du hitar det nog i din handbok. Sedan surfar du lite efter hdr-program, det finns ett flertal gratis där ute.
Lycka till.
//Liptonius

Hej,

Har fixat och trixat nu ett tag men inte lyckats att få till effekten som den bifogade bilden har. Någon som kan ge mig lite tips?? Jag har

Mvh John

Canon 600D eller 60D

Är i valet och kvalet, när det gäller köp av Canon 600D eller 60D,
är merpriset motiverat? Tacksam för tips, minus och plus!

Är i valet och kvalet, när det gäller köp av Canon 600D eller 60D,
är merpriset motiverat? Tacksam för tips, minus och plus!
Börja med att kolla igenom befintliga trådar på forumet under utrustningsfrågor - canonkameror och canonobjektiv. Sedan om du fortfarande har frågor, starta en ny tråd där istället för att fråga i den här tråden.

Bifogade bilden är säkert en "äkta" hdr bild skapad av ett flertal olika exponerade klick.
Grejen är faktiskt att du med CS5 kan justera omfånget i din befintliga bild ganska mycket med "läget hdr effekt" leta lite så hittar du det.
Om du vill skapa äkta hdr bilder måste du använda dig av knappen som ger dig "bracketting" på din kamera. Jag mins inte vad det heter på SE men du hitar det nog i din handbok. Sedan surfar du lite efter hdr-program, det finns ett flertal gratis där ute.
Lycka till.
//Liptonius

Bracketing bör heta gaffling på svenska.

Hej,

Mvh John

Det där är definitivt gjort med ett HDR program samt att man använt någon av deras effekter för gammaldags foto och förmodligen fortsatt i Photoshop. Denna typ av HDR brukar benämnas HDR Grunge. Någon bra svensk översättning finns inte.
Förmodligen är det inte flera exponerinar sammanslagna eftersom det då borde vara mer detaljer i molnen. Fast det är svårt att avgöra.
Detta är en lek med en bild i samma riktning.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2499401&target=
När det gäller att få fram HDR Grunge är Photomatix starkt.
Personligen är jag ingen stor vän av dessa typiska HDR-bilder. Jag håller just nu på att prova några program för Mac. Anledningen är att jag vill kunna använda flera bilder för att överbrygga sensorns dynamiska omfång när ljuset innehåller fler steg än kameran klarar av. Samtidigt vill jag att bilden fortfarande skall se ut som en normal bild. Det är lätt att få fram Grunge effekten men svårare att få fram ett foto som inte ser ut som HDR.

Topaz har flera uppsättningar filter.. Grymt bra PSfilter måste jag säga.. Många förinställda val som duger långt och vill man bli riktigt jobbig så kan man pilla själv också.. :)

DeNoise är riktigt bra på att ta bort brus..
Simplify (H. Potter??) ger riktigt sköna himlar bl.a....

Trials finns här
http://www.topazlabs.com/downloads/index.php#trial

På Trey Rathcliffs Stuckincustoms.com finns det flera rabattkoder för att
få filtrena lite billigare..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto