Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag en grå himel intressant?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandLarsson

Aktiv medlem
Såhär mitt i den skånska vintern är himlen nästan alltid grå eller vitgrå, helt utan variation, ingen textur. På mina bilder blir en sådan himmel förfärligt tråkig. Ibland nästan lyser den vitgrått och tar blicken från det egentliga motivet. Någon som har några bra tips för att göra en sådan himmel intressant, eller så ointressant att den inte märks?

(jag sitter vid fel dator just nu så jag har ingen bild att visa)

/Roland

Hej Roland!
Titta i ditt bildarkiv och se om du inte har en himmel som du kan kopiera in över den tråkiga himlen
tänk bara på att bilden du kopierar från bör vara lika stor som bilden du kopierar till annars blir det en väldigt liten/stor himmel
Mvh/Roos

Använd nivåer eller kurvor för att skapa mer kontrast. Gärna då i kombination med en lagermask så att bara himlen påverkas.

En teknik som jag alldeles nyss lärde mig, är denna;

Fotografera i RAW-format; gör sedan två olika "exponeringar" i efterhand i ditt program för RAW-konvertering. En där du fixar så att himlen ser bra ut, och en där resten ser bra ut.
Sen lägger du himmel-lagret under ett lager med den andra exponeringen, och suddar sen igenom det övre lagret, så att den finare himlen kommer fram.
Det trevliga med det här är att man inte behöver ta dubbla exponeringar med kameran, vilket ju kräver stativ. Jobbar man i RAW-format så kan man dra rätt friskt i reglagen utan att man förstör bilden nämligen:)

Här är ett exempel på en sådan bild som jag tagit:

http://www.beggat.com/planket/makten/_dsc0334.jpg

I originalbilden är himlen nästan utbränd, medan grävmaskinen samtidigt är rätt mörk. Viss ser det lite överdrivet ut, men det är mest en testbild:)

Visserligen talar du om gråa himlar, men jag tror ändå att det kan löna sig att prova denna teknik.

Tack för beskrivningen Martin, jag skall prova detta också. Jag har provat dom andra tipsen i tråden lite hastigt och jag ser att det är en väg att gå. Jag behöver nog mer träning, det blir inte som jag vill. Men, skam den som ger sig.

/Roland

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto