Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag den här looken?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej! Ska ta ett par foton i andra världskrigs-stuk, För tillfället kommer jag använda mig av S/V film, typ tri x. Men såg nedanstående foton idag, och jag undrar hur man får till den här looken? Ska jag använda en speciell film? Eller framkalla filmen på ett speciellt sätt? Eller en kombination av båda?
Tackar på förhand! //Jesper

Bilagor

• 640x376xswedish_dog.sized.jpg.pagespeed.ic.Fmx0Lgdd3M.jpg
    640x376xswedish_dog.sized.jpg.pagespeed.ic.Fmx0Lgdd3M.jpg
    89.3 KB · Visningar: 147
  • 640x493xm_36.sized.jpg.pagespeed.ic.bLmhKbhVZ_.jpg
    640x493xm_36.sized.jpg.pagespeed.ic.bLmhKbhVZ_.jpg
    90.4 KB · Visningar: 142
Har du inte möjlighet att jobba digitalt? För i så fall borde det väl gå att fixa i photoshop.
Googla på photoshop vintage effect, så borde du få en del tips

Killen på den översta bilden glömde att peka med hela handen

Hej! Ska ta ett par foton i andra världskrigs-stuk, För tillfället kommer jag använda mig av S/V film, typ tri x. Men såg nedanstående foton idag, och jag undrar hur man får till den här looken? Ska jag använda en speciell film? Eller framkalla filmen på ett speciellt sätt? Eller en kombination av båda?

Hög ISO

Det kan nog vara svårt att få till det men inte omöjligt. Jag skulle börjar med en färgfilm med väldigt hög ISO och även framkalla bilden på kornigt papper. Något lätt toning av slutresultatet och lite solblekning kan ger dig liknande bilder.

Lycka till

Ja varför inte använda Photoshop. Då kan du ju enkelt mäta färgvärden i originalbilderna och sedan med hjälp av kurvor och nyans-mättnad komma väldigt nära rätt färger.
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Lösningen heter att pressa.
(En klassisk metod från analoga tiden.. MUMS! Resultatet blir sämre/högre kontraster, grövre korn och trashigare färger)
Grovkornigt papper hjälper inte alls hela vägen om bilden är slät,, det är i originalet/negget som grovkornigheten bör sitta. Om du är kräsen alltså :)

I tillägg till det filmrelaterade aspekterna så hade jag inte gett exponeringarna/filmen exakt fokus.. hellre lite felfokus och INTE i form av att du ställer in fokus fel, för då blir ju ngt annat skarpt och det ser bara töntigt ut.. Nä du måste göra optiken oskarp, så spänn plastfolie (tyvärr inte alls stryktåligt..) över en ram av någe slag och håll framför kameran,, inte föööör nära linsen.. då får du det vinnande shottet!
(Eller om du vill ha den där romantiska looken så gör du som dåtidens Playboyfotografer som hade uppspänd nylonstrumpa framför linsen... softfocus)

Tri-x hjälper inte för detta, det blir ju för fint.. om du inte trashar till med div hjälpmedel..

Men du vill ha "sport".. och då är valet enkelt. köp ett analogt hus och köp ngr rullar negativ färgfilm,,, exponera lite lågt och pressa i framkallningen. (Alltså du kör en standard Fujicolor 400 ISO film på inställningen ISO 1600 och framkalla efter ISO 1600 - å vipps så har du typ det resultatet..)
Glöm inte att hjälpa optiken att inte få perfekt skärpa..
/N
Ps, men visst, PS är enda raka om du skall vara extra smidig - men då blir det ju ingen "sport" som du själv skriver:)

De bleka färgerna är nog svåra att få till bara med exponering och framkallning. Då är nog digital efterbehandling enklast.

Du bör kanske använda mellanformat. Rätt många reportagebilder på 1940-talet togs med mellanformat. Man får ett lite annorlunda skärpedjup jämfört med småbild.

Jag skulle tro att bilderna är tagna på Agfacolor Neu, en diafilm. Den fanns i början bara i cinefilmformat, som 16 och 35 mm. Den hade bra och neutral färgåtergivning. Den var dock lite känslig för UV-strålning, och man kan se blå-cyan-färgstick i en del bilder när inte UV-filter använts (UV-filter hade en lätt gulton på den tiden som kompensation, och det fanns speciella färgkompensationsfilter för Agfacolor, men som sällan användes av reportagefotografer).

Andra diabilder har förstås blekts en del och fått mer eller mindre färgstick, ibland magenta, rött eller cyan.

Du bör kanske använda mellanformat. Rätt många reportagebilder på 1940-talet togs med mellanformat. Man får ett lite annorlunda skärpedjup jämfört med småbild.

Ja, men de flesta reportagebilderna under kriget togs på 35 mm småbild. I Europa oftast med Leica eller Contax. Stillbildsfotograferna ville ha kompakta kameror och slippa byta rulle stup i kvarten. Till Leica utvecklades en kameramodell med extrastort magasin för långa filmrullar. Både Leica och Contax hade utbytbara objektiv, och tele brukades flitigt.

Dagens färgfilmer är ganska färgmättade och drar åt varma färger. Kanske Kodak Portra 160 NC är bra (lägre färgmättnad) i en kamera med objektiv utan antireflexbehandling. Vill man få färgstick måste man nog leka lite i ett bildbehandlingsprogram efteråt, då labben gärna vill kompensera för dem...

Lite OT, men HÄR har du en tråd med en länk till finska arméns bilder från 1939-1945. Jag ser i och för sig bara svartvita bilder, men det kanske kan ge dig någon inspiration ändå

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar