Annons

Hur fångar jag fågeln bäst

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosu

Medlem
Hej!
Jag är nybörjare inom foto och är nu mycket sugen på att få några fina bilder på fåglar!
Jag har varit ute och försökt en hel del, men aldrig lykats få till dem något bra.
Jag har en hyffsat dålig utrustning eftersom mitt 200mm inte har någon autofocus. Hur gör jag på bästa sett för att fånga dessa bevingade så djävlarna på bild?

MVh
Robin

Fåglar? Vilka fåglar?

Stadsduvor är rätt enkla att hitta och flyktbilder på dem är bra grundträning. Fågelbord brukar också ge gott resultat. Fåglar i naturen är lite svårare med Din begränsade utrustning, men sök på ornitologsidor, så hittar Du bra ställen att börja på.

Det finns massor av trådar här på fs.se - sök - och Du skall finna.

tannler skrev:
Fåglar? Vilka fåglar?

Stadsduvor är rätt enkla att hitta och flyktbilder på dem är bra grundträning. Fågelbord brukar också ge gott resultat. Fåglar i naturen är lite svårare med Din begränsade utrustning, men sök på ornitologsidor, så hittar Du bra ställen att börja på.

Det finns massor av trådar här på fs.se - sök - och Du skall finna.

Lite roligare än stadsduvor och fågelbord hemma i trädgården kan ju vara att ordna ett matningsställe och ett gömsle i en vacker miljö i skogen.

tannler skrev:
Fåglar i naturen är lite svårare med Din begränsade utrustning

Det hänger inte så mycket på utrustningen som man kan tro. Oavsett hur dyrt och långt teleobjektiv man råkar äga så måste man ha en strategi för att skapa bra fågelbilder. Vill man ta porträttbilder måste man komma nära, eller ännu hellre (och enklare!) låta fåglarna komma nära dig. Då är tålamod, fantasi och kunskap om arterna betydligt viktigare än dyra prylar. Att bara knalla omkring och leta efter fåglar att knäppa mot är lika meningslöst med 200mm som med det tredubbla. Om jag hade ett 'riktigt' teleobjektiv skulle mina fågelbilder vara av högre tekninsk kvalitet, men rent bildmässigt skulle de antagligen vara ungefär lika (sunkiga..).

En del arter går som sagt att mata in, andra kan man lurpassa på, ytterligare andra kan man locka in med ljud, osv osv. Alltså; tålamod, fantasi och kunskap!

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar