Annons

Hur få tyst på slutaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Minolta hade tidigare särskilda ljuddämpande fotoväskor/kameraöverdrag - kanske finns något sådant som kan passa. Du ska nog inte ge dig in i själva kameran!
MVH
JK

Hej, Daniel!

Jag funderar själv på en 400D så därför är jag lite nyfiken. Jag antar att du menar det rent mekaniska slutarljudet. Är det ovanligt högt för att vara en kamera med den typen av slutare?
Jag har ingen erfarenhet av systemkameror så jag vet inte hur de brukar låta.

Själv har jag en S3 IS. Den använder ett inspelat slutarljud. Detta tillsammans med alla andra ljud, pipande och annat, kan man stänga av. Då blir kameran praktiskt taget ljudlös, men S3 IS har ju en helt annan typ av slutare.

Det kan vara bra att kunna fota utan att kameran låter för mycket eller blinkar och har sig, exempelvis om man vill fota rådjur på nära håll. De sticker direkt annars.

Mvh.
Lasse C

Svårt de där med ljudet. AVråder dig från att ge dig in i kameran. Dock är ljudet rätt mkt av känslan och jag tycker att Canons kameror låter renast av alla. Dock så kan de ju vara som tidigare nämner ett problem med ett ljud. Men få inte slut på känsla få inte tyst på slutaren är mitt råd.

Hej

Efter att ha klätt golvet i mitt älggömsle med heltäckningsmatta och så har jag för vana att ta av mej stövlarna vid ingången. Då hörs det när man börjar plåta i den annars ganska ljudlösa och välkamoflerade miljön.

Annars så låter väl ljudet från 400an helt ok, lite skönt slutarljud hör ju till.

Men det bästa är väl att ljudisolera gömslet lite bättre.

Tack för svar mvh Daniel

Bilagor

• -2837 (custom).jpg
    -2837 (custom).jpg
    33.1 KB · Visningar: 1,648
Vad är det som ger 400D det där löjliga pjew pjew? De flesta av Canons systemare har ju ett mycket hårdare ljud.

Det brukar framför allt vara spegeln som låter, inte slutaren. Slutaren består av synnerligen tunna metallridåer som har mycket liten massa. Spegeln är en riktig klumpeduns in jämförelse.

På min äldsta Canon kan jag låsa spegeln i uppfällt läge. Då menar jag ordentligt, så att den blir kvar där, inte bara skicka upp den strax före exponeringen och låta den trilla ner precis efter. Kör man med spegeln ur vägen blir det inte mycket till ljud kvar.

400D kör med fjäder/motor för spegelrörelsen upp/ner. 40D har ett annorlunda spegelljud, men den använder motor/motor.

Om man använder live view på en 40D kan den exponera tystare än i vanligt läge. Hjälper ju inte på en 400D, men kan vara intressant för de som läst en annan tråd om live views existensberättigande.

Fick bara en idé. Om man behöver kunna fota så ljudlöst som möjligt och har en systemkamera med högt och hårt slutarljud, och heller inte kan låsa spegeln, finns det då inte något man kan omsluta kameran med som dämpar ljudet?
Det finns ju undervattenshus, allvädershus, omslutande utrustning för foto i extremt fuktiga miljöer läste jag nyligen i en tråd här på FS (om jag minns rätt). Någon av dessa borde ju kunna dämpa ljudet ganska mycket också.
Kanske finns det rent av speciella "ljuddämpningshus" också, men jag har inte letat. Fick som sagt bara en idé att kanske kolla upp för den som behöver kunna fota tystare.

Än så länge har jag inte själv något direkt behov av att få tyst på slutaren. Jag rentav gillar smattret från min 40D. Men skulle jag börja intressera mig för att exempelvis fota skygga djur på relativt nära håll skulle jag behöva göra något åt ljudet.

Mvh.
Lasse C

Bygg själv

För xx antal år sedan hade jag behov av att fjärrstyra en kamera och få den att låta mindre. Byggde då ett "fodral" till kamerahuset av kartong isolerat på insidan av frigolit. Ljudnivån sjönk betänkligt men tyvärr ville inte fotoobjektet (en mård) åter visa sig på stället där den tidigare synts till. Men faktum kvarstår: vill du att kameran ska låta mindre så fixa till ett ljudisolerande hölje eller byt kamera.

Fick bara en idé. Om man behöver kunna fota så ljudlöst som möjligt och har en systemkamera med högt och hårt slutarljud, och heller inte kan låsa spegeln, finns det då inte något man kan omsluta kameran med som dämpar ljudet?
Det finns ju undervattenshus, allvädershus, omslutande utrustning för foto i extremt fuktiga miljöer läste jag nyligen i en tråd här på FS (om jag minns rätt). Någon av dessa borde ju kunna dämpa ljudet ganska mycket också.
Kanske finns det rent av speciella "ljuddämpningshus" också, men jag har inte letat. Fick som sagt bara en idé att kanske kolla upp för den som behöver kunna fota tystare.

Din idé är misstänkt lik förslaget Jan lämnade in redan på inlägg 3 i tråden :p

Fyll spegelhuset med vispgrädde på sprayflaska.

sant, de kanske man ska testa. och med restan av grädden kan man använda till roliga lekar med sin tjej..?

Jag ägde en 400D och tycker personligen inte att slutar ljudet är såå högt. fast djur kan nog bli skrämda av de. se till att fånga rådjuret på första klicket bara;). men när jag bytte till till en 40D så märkte jag skillnaden.. 40D har jag
läst att den ha bland den tystaste slutaren. om de inte räcker med den normalt tysta slutaren kan du använda Live View då är den väldigt tyst. men ljudlöst blir det aldrig... 450D har ju också LV så de borde funka på den med...

...och att bygga ett fodral till kameran kommer nog bara göra den svår hanterlig.

ha de bra!
/gtaica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar