Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få stora snygga korn i S/V

Produkter
(logga in för att koppla)

mdesnica

Aktiv medlem
Jag har en bildide som bygger på kornighet.

Det jag vill göra är att öka storleken på kornen, men de får samtidigt inte bli fläckiga.

NÅn som har något tips?
Antag att jag använder Tri-X 400.

Ska jag pressa filmen? Hur mycket kan jag pressa den innan kornen blir fula?

Kan man trixa med vätskor och framkallningstid?

Jag vill undvvika delförstoringsmetoden, eftersom skärpan försvinner då.
 
Framkalla i Rodinal, överexponera, använd surare stoppbad 5%-ig lösning ist. för 0.7 som rek och håll 28 gr. temp på stoppbadet ist. för 20. Fast det som mest påverkar kornstorleken är framkallningstiden. Ju längre desto grövre korn. Är negativet tätt som vid överexponering och överframkallning blir belysningstiden på fotopapperet längre och det ger också grövre korn.
 
Framkalla som sagt i Rodinal men agitera kraftigt också. Då blir det korningt. Rodinal kan bli ganska finkorniga om man agiterar försiktigt och inte använder stoppbad utan vanligt vatten istället. Det är nämligen så jag kör.:)

Mvh

Peter
 
En bifråga:
Hmm, jag använder inte stoppbad för film,
vad vinner jag på det förutom att jag spar på lite fix?
Blir kornen mindre då? (de gånger jag VILL ha finkornigt :))

Tack
MIlan



peter_gbg skrev:
Framkalla som sagt i Rodinal men agitera kraftigt också. Då blir det korningt. Rodinal kan bli ganska finkorniga om man agiterar försiktigt och inte använder stoppbad utan vanligt vatten istället. Det är nämligen så jag kör.:)

Mvh

Peter
 
Att använda stoppbad ger inte grövre korn.
Att använda för surt stoppbad ger grövre korn.
När lösningen på stoppbadet ligger på runt 3% kommer kornet öka så pass att det syns. Om man granskar noga och särskilt på grovkornig film förstås.


Mitt tips för grövre korn är att följa Graals tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.