Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få skrivaren att bara använda svart bläck

Produkter
(logga in för att koppla)

gorolf

Medlem
Behöver köpa en fotoskrivare som går att ställa
in så att den bara använder svart/a bläck/en
när den skriver ut sv-vitt
Skall skriva ut mina bilder på film som skall
användas till fotopolymer-gravyr.
Eftersom vissa färger blockerar uv-ljus är det inte så lyckat med färger i utskrifterna.
Någon som har koll på detta? Kanske är det inte
skrivaren det hänger på utan nån drivrutin eller programvara för detta?
Tacksam för svar.
G.L
 
gorolf skrev:
Behöver köpa en fotoskrivare som går att ställa
in så att den bara använder svart/a bläck/en
när den skriver ut sv-vitt
Skall skriva ut mina bilder på film som skall
användas till fotopolymer-gravyr.
Eftersom vissa färger blockerar uv-ljus är det inte så lyckat med färger i utskrifterna.
Någon som har koll på detta? Kanske är det inte
skrivaren det hänger på utan nån drivrutin eller programvara för detta?
Tacksam för svar.
G.L

Nu följer jag inte riktigt din tankegång. är det inte så att du vill använda färgernas UV-blockerande funktion för att framställa din fotopolymerplåt. De som arbetat med mest med detta som jag känner är Hans & Chia Nohlberg-Löfqvist. De testar fram vilken färg som blockerar mest effektivt innan de tar fram ett negativ.

Stefan
 
HEJ STEFAN
Tack för svaret. Men jag ska inte ta fram
negativ utan positiv!
Detta positiv ska sedan kontaktkopieras på
en fotopolymerplåt och då härdas den i förhållande till hur mycket uv-ljus som positivet
släpper igenom.För denna process är det viktigt
att skrivaren bara skriver ut med svart bläck.
Det är jag säker på.
Mvh Göran
 
gorolf skrev:
HEJ STEFAN
Tack för svaret. Men jag ska inte ta fram
negativ utan positiv!
Detta positiv ska sedan kontaktkopieras på
en fotopolymerplåt och då härdas den i förhållande till hur mycket uv-ljus som positivet
släpper igenom.För denna process är det viktigt
att skrivaren bara skriver ut med svart bläck.
Det är jag säker på.
Mvh Göran

Tycker fortfarande det låter som om du ska hitta den färg som blockerar UV-ljuset mest effektivt. Men om du nu ska skriva ut med svart färg brukar det finnas en möjlighet i drivrutinen att välja Black eller Color, åtminstone med de Epson-skrivare jag använder.

Stefan
 
OK
Det var bara det jag ville veta
Tänkte väl välja nån Epson skrivare
Jag har bara jobbat analogt innan med mina
positiv och gjort dom på film.
Mvh Göran
 
gorolf skrev:
OK
Det var bara det jag ville veta
Tänkte väl välja nån Epson skrivare
Jag har bara jobbat analogt innan med mina
positiv och gjort dom på film.
Mvh Göran

Det som kan vara problem när du ska göra ett filmnegativ eller filmpositiv på en skrivare är att få en tillräckligt hög densitet. Rent visuellt är det ju så att en svart bild ger högst densitet, men UV-ljuset blockeras effektivare av röda eller gula färger.

Stefan
 
Jag kan inget om fotopolymer-gravyr men jag gör ibland kretskort genom att skriva ut mönstret på diverse film och sedan exponera med UV.
Som Sefan redan påpekat så är problemet att få tillräckligt bra densitet på utskriften för att blockera UV-strålningen, det finns lösningar för det men du bör kolla noga så att du hittar en bra kombimation av skrivare och film.

Som Stefan också påpekat så låter det fortfarande som om du vill BLOCKERA UV vilket är vad bläcket gör (om densiteten är tillräckligt hög), det spelar ju ingen roll om du vill göra en positiv eller negativ film, bilden definieras ju fortfarande genom att du "maskar" av den delar av bilden som inte ska bestålas med UV.

Däremot har Epsons bättre skrivare bra rykte vad gäller utskrift av gråskala så det kan ju var ett bra alternativ i vilket fall.
 
Problemet med färg

Hej
Jag har på grafikverkstan (Gs koppargrafikverkstad) gått ifrån att skriva ut med dye bläck för att bara komma åt den svarta färgen. Problemet i "branchen" är att man inte förstår att vissa färger som gul är svartare än svart när man belyser en plåt medd UV. Därför behöver man skriva ut med bara svart färg. Jag blev själv lurad av en person som sa att Epson skrivardrivrutin kan skriva ut med svart men det kan den inte! Den blandar färger om du tittar med lupp på utskriften.

Visst skriver dagens skrivare ut fantaskiskt fina gråskalor men det är en anna sak här.

Jag brukar skriva ut mina positiv med Quad tone rip (www.quadtonerip.com) på en Epson 3880 med 1440 dpi på Agfa film. Med den rippen kan man stänga av de övriga färgerna och även lägga på en kurva som tar ner kontrasten. Jag ställer bilden som jag vill ha den i Photoshop och sedan tar rippen ner bilden till ett densitetsomfång som passar för fotopolymer. Det här har jag vidareutvecklat från Peter Ragnarssons sätt att arbeta och vi har provat det på kurser som jag kört på olika bilder och det fungerar bra.

Roland på www.exponera.com pratade även om en rip (som kostar pengar, vilket inte Quad tone ripen gör) som han har fått ännu bättre resultat med för screen, men för fotopolymer behöver man inte så mycket densitetsomfång.

Lycka till och hör av dig om du behöver hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.