Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur få skarpa bilder med nikon 35mm Dx?
- Trådstartare 78D40
- Start datum
iSolen.se
Guest
Har nyss skaffat detta objektiv men är inte 100% nöjd, får inte så skarpa bilder som jag trodde. Vilka inställningar rekommenderar ni?
f/8, 1/250s borde ge skärpa. Blir dock brus så här dags , men skarpt.
A I Nikolis
Aktiv medlem
Har nyss skaffat detta objektiv men är inte 100% nöjd, får inte så skarpa bilder som jag trodde. Vilka inställningar rekommenderar ni?
I vilken situation tycker du att skärpan blir dålig? Kan du visa en exempelbild?
Mrdoderhult
Aktiv medlem
I bland kan man behöva kalibrera kamera och objektiv..
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Redan på f/2,8 borde det vara rimligt skarpt från kant till kant annars beror det på felkalibrerad fokus, extremt dålig kvalitetskontroll (osannolikt) eller något med fototekniken. Är man van vid att endast använda bildstab ljussvaga kitzoomar kan den verka mindre skarp då skakningsoskärpa lättare förekommer och används den nära f/1,8 så är den mer känslig för fokusfel än en ljussvag kitzoom med f/3,5-5,6 p g a mindre skärpedjup.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
I mitt fall berodde det på två saker. Felkalibrering och okunskap.
kalibrerade D7100 med Nikon 80-200 samt gick på en föreläsning på Nikon School.
Helt andra resultat nu!
kalibrerade D7100 med Nikon 80-200 samt gick på en föreläsning på Nikon School.
Helt andra resultat nu!
78D40
Aktiv medlem
f/8, 1/250s borde ge skärpa. Blir dock brus så här dags , men skarpt.
Vad menar du med brus så här dags?
Hur kalibrerar man objektivet? Måste jag kalibrera varje gång jag byter objektiv?
iSolen.se
Guest
Vad menar du med brus så här dags?
Hur kalibrerar man objektivet? Måste jag kalibrera varje gång jag byter objektiv?
Det var natt men nu i solen borde det bli bra.
Nej du ska inte behöva kalibrera objektiv, ev front/backfokus kommer du inte se med ovan inställningar.
Ladda upp lite exempelbilder och berätta vad du tycker är fel.
pdahlen
Aktiv medlem
Om du själv kan kalibrera in kameran mot objektivet beror på vilken kamera det är, går tex inte på D3xxx eller D5xxx serien. För att ta reda på om det fokuserar rätt är att fotografera något på största bländaröppning då ev syns bäst där och sätta fokus med en fokuspunkt och AF-S inställning på ett mittenobjekt och att man vid didan om detta har något som står lite framför och bakom om du förstår vad jag menar. Kan tex vara tre burkar som man sättrer uppmed en viss förskjutning
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Ett enkelt test för om felfokusering finns och kameran är en nyare modell är att ställa sig i rät vinkel mot en bokhylla, använda autofokusen och ta en bild på bokhyllan. Sedan byter man till live view och använder live views autofokus (den som används vid filmning, kontrast AF, där spegeln inte fälls upp och ned emellan) och tar en bild igen. Är den första bilden suddig och den andra skarp så är det fel på fokuskalibreringen. Är båda lika suddiga beror det på annat.