Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur få fotbollsspelare skarp och bakgrund oskarp? (var: "Snälla svara ! :D");
- Trådstartare Fredde13
- Start datum
Tibor
Aktiv medlem
Re: Snälla svara !
jag vet ej om du har tillgång till en DSLR. Med din kompakt blir det svårt.
Annars är det tele och stor bländaröppning (litet tal t ex 2.8) som gäller. Tänk också på att ha "lagom" lång slutartid ~1/100 - 1/200 sekund. Spelarna rör sig så du får lätt rörelseoskärpa med längre tider.
Läs gärna här på fotosidans kurs i fotografering.
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Prova dig fram - ta många bilder och Lycka Till!
/tibor
Fredrik,Fredde13 skrev:
Jag behöver värkligen hjälp!
jag ska fota Amerikansk fotboll idag och jag vill ha Spelaren skärpt fast resten oskarp, snälla ja behöver ALLA tips jag kan få! =D
jag vet ej om du har tillgång till en DSLR. Med din kompakt blir det svårt.
Annars är det tele och stor bländaröppning (litet tal t ex 2.8) som gäller. Tänk också på att ha "lagom" lång slutartid ~1/100 - 1/200 sekund. Spelarna rör sig så du får lätt rörelseoskärpa med längre tider.
Läs gärna här på fotosidans kurs i fotografering.
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Prova dig fram - ta många bilder och Lycka Till!
/tibor
Senast ändrad:
Martin Gunnarson
Aktiv medlem
Använd så stor bländare som möjligt.
Teorin finns förklarad i den här artikeln.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
Lycka till!
Teorin finns förklarad i den här artikeln.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
Lycka till!
l-malmqvist
Aktiv medlem
Re: Snälla svara !
Ser i din profil att du kör med en Minolta dImage z6, inte den mest lämpade sportkameran kanske, men det kan ju bli bra ändå. Du kan inte räkna med så suddiga bakgrunder som man får med systemkameror och proffsteleobjektiv. Se om du kan ställa autofokusen på "följande", sportläge eller liknande.
Istället för att tvinga kameran att försöka göra något den inte är så bra på, så kan du prova andra tekniker, tex. panorering (sök i forumet!).
Fredde13 skrev:
Jag behöver värkligen hjälp!
jag ska fota Amerikansk fotboll idag och jag vill ha Spelaren skärpt fast resten oskarp, snälla ja behöver ALLA tips jag kan få! =D
Ser i din profil att du kör med en Minolta dImage z6, inte den mest lämpade sportkameran kanske, men det kan ju bli bra ändå. Du kan inte räkna med så suddiga bakgrunder som man får med systemkameror och proffsteleobjektiv. Se om du kan ställa autofokusen på "följande", sportläge eller liknande.
Istället för att tvinga kameran att försöka göra något den inte är så bra på, så kan du prova andra tekniker, tex. panorering (sök i forumet!).
aceeo
Aktiv medlem
Instämmer, panorering är nog att föredra.
Således stativ, Kör på manuella inställningar(automatiska kan ibland resultera i låååånga slutartider), och kör i multiexponeringsläge om sådant finns.
Alternativet att förhindra oskärpa är ju att höja ISO, och därmed få ner slutartiderna, dock oftast med försämring av bildkvalitet
Första gången jag plåtade ett sportarrangemang, var en danstävling, tog över 1000 bilder, och kanske 20 blev OK(inte bra alltså bara OK), så räkna med många exponeringar och lite resultat....
Lycka till!!
// Anders
Således stativ, Kör på manuella inställningar(automatiska kan ibland resultera i låååånga slutartider), och kör i multiexponeringsläge om sådant finns.
Alternativet att förhindra oskärpa är ju att höja ISO, och därmed få ner slutartiderna, dock oftast med försämring av bildkvalitet
Första gången jag plåtade ett sportarrangemang, var en danstävling, tog över 1000 bilder, och kanske 20 blev OK(inte bra alltså bara OK), så räkna med många exponeringar och lite resultat....
Lycka till!!
// Anders
NordicV
Aktiv medlem
Ett enkelt tips är att fota händelser nära dig.
Skillnaden i skärpa mellan spelaren som är 25 meter bort och bakgrunden som är 30 meter bort är inte så stor.
Den är betydligt större om spelaren är 10 meter bort och bakgrunden 15 meter.
Trevligt med fler som fotar amerikansk fotboll.
Var själv på match igår så någon bild lär dyka upp från mig också.
Skillnaden i skärpa mellan spelaren som är 25 meter bort och bakgrunden som är 30 meter bort är inte så stor.
Den är betydligt större om spelaren är 10 meter bort och bakgrunden 15 meter.
Trevligt med fler som fotar amerikansk fotboll.
Var själv på match igår så någon bild lär dyka upp från mig också.