Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få fotbollsspelare skarp och bakgrund oskarp? (var: "Snälla svara ! :D");

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Snälla svara ! :D

Jag behöver värkligen hjälp!
jag ska fota Amerikansk fotboll idag och jag vill ha Spelaren skärpt fast resten oskarp, snälla ja behöver ALLA tips jag kan få! =D

Re: Snälla svara ! :D

Fredde13 skrev:
jag ska fota Amerikansk fotboll idag och jag vill ha Spelaren skärpt fast resten oskarp, snälla ja behöver ALLA tips jag kan få! =D
Fredrik,
jag vet ej om du har tillgång till en DSLR. Med din kompakt blir det svårt.

Annars är det tele och stor bländaröppning (litet tal t ex 2.8) som gäller. Tänk också på att ha "lagom" lång slutartid ~1/100 - 1/200 sekund. Spelarna rör sig så du får lätt rörelseoskärpa med längre tider.

Läs gärna här på fotosidans kurs i fotografering.
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Prova dig fram - ta många bilder och Lycka Till!

/tibor

Senast ändrad:
Re: Snälla svara ! :D

Fredde13 skrev:

Ser i din profil att du kör med en Minolta dImage z6, inte den mest lämpade sportkameran kanske, men det kan ju bli bra ändå. Du kan inte räkna med så suddiga bakgrunder som man får med systemkameror och proffsteleobjektiv. Se om du kan ställa autofokusen på "följande", sportläge eller liknande.

Istället för att tvinga kameran att försöka göra något den inte är så bra på, så kan du prova andra tekniker, tex. panorering (sök i forumet!).

Instämmer, panorering är nog att föredra.

Således stativ, Kör på manuella inställningar(automatiska kan ibland resultera i låååånga slutartider), och kör i multiexponeringsläge om sådant finns.

Alternativet att förhindra oskärpa är ju att höja ISO, och därmed få ner slutartiderna, dock oftast med försämring av bildkvalitet

Första gången jag plåtade ett sportarrangemang, var en danstävling, tog över 1000 bilder, och kanske 20 blev OK(inte bra alltså bara OK), så räkna med många exponeringar och lite resultat....

Lycka till!!

// Anders

Tack ! tack för alla bra tips, Det blev faktiskt några bra bilder som jag ska redigera lite och sen sätta in dom här på ft! =D

Ett enkelt tips är att fota händelser nära dig.
Skillnaden i skärpa mellan spelaren som är 25 meter bort och bakgrunden som är 30 meter bort är inte så stor.
Den är betydligt större om spelaren är 10 meter bort och bakgrunden 15 meter.
Trevligt med fler som fotar amerikansk fotboll.
Var själv på match igår så någon bild lär dyka upp från mig också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar